Heaven's Gate (1980)

2.6
Kreatursbaroner startar krig mot östeuropeiska nybyggare i 1870-talets Wyoming i legendarisk västern som försatte United Artists i konkurs.
MovieZine-recension saknas, maila oss så lägger vi till titeln till önskelistan.
Moviemaster
Till Michael Ciminos ära så slog jag igång den här idag på morgonen. Har länge velat se denna men har hållit mig undan lite med tanke på allt man hör om den filmen är att den floppade. Men jag såg den idag och tycker inte den var så jättebra. Handlingen låter intressant och filmen är verkligen storslagen, men berättelsen är ganska seg. Jag var med på noterna i början, det är lite segt, men det är det i The Deer Hunter också och pay offen är ju enorm efter det, så jag väntade mig lite av samma vara. Men istället blev man bara besviken.

Jag tycker filmen är väldigt otydlig, speciellt triangeldramat man vill få gång. Man får aldrig någon uppfattning om vad dem tycker om varandra. Karaktärerna är svåra att få grepp om och konflikten är inte särskilt intressant, speciellt när huvudpersonen knappt verkar bry sig. Ger filmen en stark 2/5.
JBR
En film som jag tycker är mycket bättre än sitt rykte. Visuellt är den ett mästerverk men den har många narrativa brister och tempot kan bli lite väl långsamt, men bland alla besvärliga sekvenser i trängande behov av klippning så finns det många pärlor. Ciminos talang för att få till de mest bländande visuella scener kan inte förnekas. Det syns tydligt att han är en utbildad målare då varenda bildruta är vacker nog att rama in. Filmen är också fylld med utmärkta skådespelarprestationer och har en en otroligt mäktig och imponerande stridsscen.