Beck - Rage Room 2022

Deckare Thriller
Sverige
90 MIN
Svenska
Beck - Rage Room poster

Synopsis

"Beck – Rage Room" inleds med att en man hittas brutalt mördad vid ett löpspår i skogen. Samtidigt återupptar Josef relationen med en tidigare flickvän från skoltiden, Cissi, vars pappa nyligen omkommit i en plötslig hjärtinfarkt vid ett rån. Josef går emot Alex direktiv och påbörjar en inofficiell utredning av Cissis pappas död, vilket försätter honom i en komplicerad jävsituation.
Du kan betygsätta efter premiär

Recensent

Mattias Blomberg

14 januari 2022 | 09:00

Ett välskrivet och personligt drivet kriminaldrama

Martin Wallström tar täten när det blir personligt för karaktären Josef i det här intensiva kapitlet av filmserien om "Beck" - gruppen. Det är kriminaldrama som levererar spänning och starka känslor från början till slut.
I åttonde säsongens andra film utreder Beck-gruppen ett mord på en antikhandlare samtidigt som Josef (Martin Wallström) driven av personliga känslor på egen hand tar sig an en utredning som lagts ned av Polisen. Givetvis hamnar han i konflikt med sin chef Alex (Jennie Silfverhjelm) och hamnar i en komplicerad jävsituation. Den här typen av intriger med en snut som går mot reglerna av emotionell anledning har gjorts mängder av gånger förut. Dock presenteras de slitna inslagen på ett så kompetent sätt att det blir oemotståndligt.

Manuset väver skickligt ihop intensiv dramatik och spännande polisutredning. Jag tycker annars att det är alltför vanligt med för mycket fokus på polisernas privatliv i serien. Ofta har det känts som att se en såpopera för tv. Här finns inte ett enda onödigt sidospår av den typen. Misstankar planteras i tittarens hjärna som det ska göras i en bra deckare. Grundstenen i manusbygget är seriöst kriminaldrama med en brottsintrig som känns trovärdig hela vägen till den nerviga finalen. Den här gången lyckas man sätta punkt om än inte perfekt så ändå effektivt. Längs vägen mot slutet bjuds vi på välplacerade vändningar som håller publiken allert filmen igenom. Inte en enda av överraskningarna känns krystad, vilket ofta varit fallet i tidigare filmer i serien. Personligen tycker jag att det här är ett av de skarpaste manusen i hela serien hittills.

En kritik som jag hade mot serien från säsong sex var att det var "Beck" utan Beck. Martin var närapå helt utskriven ur intrigen i en serie som bar hans namn. Det är åtgärdat nu på ett otroligt genomtänkt sätt. Faktum är att Peter Haber nu får utforska djupet i sin karaktär på en nivå som han aldrig fått göra det förut. "Beck is back" för att låna ett citat av karaktären Steinar från en tidigare film. Steinar är inte längre en kul kille som bjuder på bullar under förhören utan en karaktär att ta på allvar. Det här är dessutom första gången under seriens gång som Becks populära granne, spelad av Ingvar Hirdwall, dyker upp naturligt utan att kännas missanpassad i dramat.

Jag älskar det här nya seriösa och lugnare upplägget. Det siktar inte ständigt på att underhålla publiken med ständig romantisering av polisövervåld som det var när fokuset låg på brutala snuten Gunvald Larsson och grannen poppade upp som gubben i lådan hämtad ur en buskis i alla filmer oavsett om det passade in i resten av filmens ton eller inte. Om jag ska vara ärlig så var Gunvalds mest minnesvärda scener de när den hårda fasaden sprack och vi fick en glimt av hans trasiga själ. Det här är "Beck" som ständigt har den mänskliga frekvensen inställd.

Regissören Pontus Klänge bidrar med en proffsig och rak ton till produktionen. Drivet i berättandet stannar aldrig upp samtidigt som känslorna ges utrymme att göra intryck. Jag älskade mörkret i de tidigaste säsongerna, men uppskattar lika mycket den mänskliga värme som hittills präglar den här säsongen. Skådespelarnas fina insatser tas perfekt tillvara i kameraarbetet. Skildringen av en polisutredning känns trovärdig och ges tid att utvecklas utan hetsigt tempo. Visuellt är det lika snyggt som vi vant oss att det är i de senaste filmerna i serien.

Med karaktären Josef i fokus får Wallström visa den styrka som aktör som gjorde att jag upptäckte honom i "Snabba Cash - Livet deluxe". Han har en närvaro i bild som är så stark att man hänfört följer varenda rörelse och min som han gör. Om inte övriga skådespelare varit så bra som de är så hade han lätt tagit över hela filmen. Dessutom får han visa att han inte bara är ännu en version av Gunvald. Han sätter sin egen känslosamma prägel på rollen som hårding och spelar nyanserna perfekt. Om inte han blir stor stjärna blir jag seriöst förvånad. Intrigen ger Wallström och Silfverhjelm möjlighet att utforska den intensiva laddningen mellan sina karaktärer och de gör den till en stor del av filmens slagkraft.

Förra filmen "Ett nytt liv" utlovade kvalitet. "Rage Room" höjer ribban ännu mer. Det ser ut att bli en riktigt stark säsong den här gången. Jag längtar enormt mycket till premiären av nästa film.
 
| 14 januari 2022 09:00 |