All is Lost (2013)

En seglare mitt ute på havet stirrar döden i vitögat när hans segelbåt kolliderar med en container.
Regissör
Huvudrollsinnehavare

RECENSION: ALL IS LOST

Ensamresa som håller spänningen uppe
New York Film Festival 2013 - Robert Redford kämpar för sitt liv mitt ute på Indiska Oceanen i en film som blandar det dramatiska med thriller-element på ett utmärkt sätt. Trots enbart en karaktär i hela filmen och knappt några repliker alls hålls spänningen och intresset uppe rakt igenom.

J.C. Chandor kom som från ingenstans för två år sedan med "Margin Call". En film som gav debutanten en Oscarsnominering för bästa originalmanus, och som lockade storheter som Stanley Tucci, Kevin Spacey och Jeremy Irons till sig. Nu är han tillbaka med ett totalt annorlunda och modigt projekt med Robert Redford i huvudrollen, ja i den enda rollen faktiskt.

Vi har sett Tom Hanks, James Franco och senast Suraj Sharma i "Berättelsen om Pi" i princip bära filmer själva. Den stora skillnaden ligger i orden "i princip". I "Cast Away" användes fotbollen Wilson som samtalspartner, i "127 timmar" gav videokameran Franco en anledning att uttrycka sig och Pi hade förstås Richard Parker. Samtliga nämnda filmer har dessutom en liten bit kringstory i början och slutet.

I jämförelse är "All is Lost" helt naken. Robert Redford är helt ensam på duken i hela 1 timme och 40 minuter. Förutom en kort voiceover i början får han inte fler repliker att jobba med än ett "FUCK!!!" vrålat i uppgivenhet. Klarar han av att dra in publiken och hålla dem intresserade trots detta? Utan tvekan blir svaret. Det finns faktiskt inte en enda långtråkig minut. Sådan är Redfords närvaro och så välstrukturerat är det minimalistiska och ändå så omfattande manuset.

Vår huvudkaraktär - namnlös så klart eftersom det inte finns någon annan att yttra hans namn - vaknar upp en morgon av att hans segelbåt tar in vatten. Mitt på Indiska Oceanen har den slagit emot en fartygscontainer fylld med sportskor och sprungit läck. Hålet lyckas mannen laga, men det mesta av hans utrustning är redan förstörd - radio, gps, dator med färdväg.

Vi får sedan följa honom i åtta dagar ute på havet. Hur han på olika sätt kämpar mot väder och vind medan hans situation blir alltmer prekär, och långsamt måste han acceptera att det kanske inte finns någon återvändo.

"All is Lost" innehåller både element av thriller och drama. Thriller för att det är grymt spännande att följa en man som slåss för sitt liv. Drama för att hans blick speglar de tankar som försiggår där inne - kamp, uppgivenhet, hopp och nederlag. Redford gör det rätt utan några stora gester. Ofta bara han är, och det fungerar tveklöst.

Små excentriska detaljer fungerar ibland bra, som när han innan den analkande stormen bestämmer sig för att raka sig, i ett försök att normalisera situationen. Ibland blir de oförklarliga handlingarna lite mer av irritationsmoment, som det faktum att han aldrig får för sig att sätta på sig en flytväst eller haka fast sig själv vid styrpulpeten. Detaljer kanske, men känns som missar som borde vara en självklarhet för en van seglare.

I bristen på andra karaktärer får miljön axla en stor roll. Det är förvillande hur det stora havet och den eviga himlen kan ge en så klaustrofobisk känsla trots sin enorma öppenhet. Det är vackert och skrämmande på samma gång.

Hur det till slut går för vår man vore förstås tjänstefel att avslöja här, men låt mig bara säga att det är tillfredsställande och mästerligt utfört, och ger en värdig avrundning till denna utmärkta film.

All is Lost... Varför fungerar Clintans filmer? Jo: han spelar en man i sin egen ålder!
Den erfarne seglaren stöter på oväntat problem när hans segelbåt kolliderar med en fraktcontainer ute till havs. Han gör allt han kan för att laga sin båt, men tvingas till slut lämna den och hoppa i räddningsflotten. Därefter tvingas han då på allvar kämpa mot farorna havet medför... Jag störde mig hela filmen igenom på att Robert Redford var för gammal för den här rollen... Alla har säkert hört historier om sjömän som överlevt i månader ute till havs i sin flotte. Jag såg en dokumentär på discovery som handlade om någon som överlevt ett antal månader genom att fiska och försvara sig och sin flotte från hajar. Det beskrevs väldigt utförligt hur han skapade en sextant för att navigera med stjärnorna och hur han lagade flotten efter att han av misstag gjort hål på den under ett hajangrepp. En mycket spännande dokumentär! När jag lite snabbt googlade den här filmen fann jag ingenting som stärkte att "All is Lost" är baserad på en verklig händelse utan av vad jag kunde se är detta en fiktiv historia. Den här filmen kom igång direkt och det var ingen startsträcka där vi fick lära känna karaktären eller ens veta hans namn utan här tog det bara någon minut så var vi inne i filmen. Det var endast en sak som drog ner filmen för mig: Robert Redford! Missförstå mig rätt, jag brukar gilla Robert Redfords filmer men om jag får spekulera lite så kändes han på tok för gammal för att spela den här karaktären. Det går liksom inte att beskriva men det kändes liksom som att det inte fanns någon intensitet! När han till exempel vaknade av att det strömmade in vatten i båten "flög" han inte upp för att kolla vad felet var. Istället såg det lite ut som han lite smått besvärad över att ha blivit väckt gick upp för att titta vad det var som hade hänt. Detta genomsyrade hela filmen vilket förstörde den för mig. Detta gjorde i sin tur att filmen inte blev så spännande då jag inte blev så engagerad av den enda karaktären i filmen. Innan ni blir arga över att jag sågar den store Robert Redford vill jag att ni frågar er detta: Tror ni att han ska spela en 78 årig sjöman? Det är i alla fall så gammal han är på riktigt. Om ni vill se min videorecension kan ni klicka på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=W-HbIz8CVBQ