A Texas Love Story (2013)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Bob Muldon och Ruth Guthride är ett ungt par som lever utanför lagens gränser i 70-talets Texas. Efter en blodig skottväxling med polisen tvingas de ge upp och Bob tar på sig skulden för den polis som Ruth skadat. Fyra år går innan Bob lyckas fly från fängelset för att söka upp Ruth och dottern som hon fött under hans fångenskap.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: A TEXAS LOVE STORY

Lättförglömlig folklore-sång
Så fort en regissör som kommer ifrån ingenstans fått en hype finns det alltid ett litet hopp i mig om att det ska bli riktigt bra. Men det blev det inte den här gången heller. "A Texas Love Story" är en nedklädd kärlekshistoria som omges av hårda, glåmiga kanter. Filmen präglas av ett övertydligt härmaperi och tråkar ut mer än den intresserar.

Originaltiteln "Ain't Them Bodies Saints" klingar fint och namnet skulle likväl kunna tillhöra en vacker akvarellmålning med fallna änglar. Filmen som blev uttagen till Cannes kritikervecka tidigare i år erinrar om det naturrealistiska, till klippning såväl utsnitt, i en annan festivalfavorit - "The Tree of Life". Brev läses upp av en inlevelserik och besvärad berättarröst. Bradford Young är en fotograf på uppgång som låter kameran panorera över ett fält som svajar i vinden och ramar in en solnedgång i gnistrande motljus.

Regissören och långfilmsdebutanten David Lowery har timrat ihop en bildskön utsikt som försvinner in i drömsömn där tid och rum saknar relevans, men det är ett begagnat relationsdrama som handlingen centrerar kring. Bob (Casey Affleck) hamnar i finkan för beväpnat rån med en dom på 25 år. Rooney Maras damsel in distress-karaktär, Ruth, måste troget vänta på att sin respektive ska friges medan hon tvingas uppfostra deras dotter på egen hand. Den laglösa Clyde Barrow-fadern har fått sig en sådan där svettig, smutsig bränna som alla sydstatsmänniskor verkar ha i filmer och smiter iväg från anstalten för att hitta tillbaka till sin familj. En Texas-polis (spelad av Ben Foster) som befann sig på brottsplatsen har dock fattat tycke för Ruth med avsikt att ta över rollen som mannen i huset.

Historien i sig har inte mycket kött på benen. Den är ett typexempel på ett triangeldrama som på grund av frigörelse från krusiduller gör den ganska lättförglömlig. Vad som kvarstår är en dimma, ett slags ingenmansland där dessa brustna, olycksaliga kroppar får existera. Den griper inte tag, kör med säkra kort och har ingen särprägel som utmärker den efter att man tålmodigt väntat ut långa, pretentiösa tagningar.

David Lowery har sagt att han vill att filmen ska kännas som en gammal folklore-sång. Jag hör ingen rapsodi, bara gemener som viskas fram i en följd. Det krävs mer till en film än en bra titel men filmskaparen har i alla fall varit lojal till sin ursprungliga vision på åtminstone ett plan, det får man ge honom. För tonen stämmer överens helt och hållet med vad titeln simulerar.

Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
VISA FLER EXTERNA RECENSIONER +
Senaste kommentarer
Nell
Det är inget fel på filmen rent tekniskt, så att säga. Duktiga skådespelare, fint foto osv, men jag hade ärligt talat svårt att bry mig om historien. Jag antar att jag inte blev särskilt rörd. Jag hade ingen anledning att heja på dem. Visst de var fruktansvärt förälskade, men det har man ju sett förut. Varför ska jag bry mig om och heja på just deras kärlek? Men ärligt talat är jag kanske lite för cynisk...
Mats
Ska påpekas att det är en alternativ titel och inget som européerna har hittat på. Vi såg samma med "Malavita" som fick heta "The Family" i jänkarlandet.
Wugllabang
Jo kom på att det makes sense så här på efterhand. Blev bara så jävla förbannad av att man bara har ändrat regissörens titel och vision och ersatt en mystisk och poetisk titel med något skitlöjligt som "A texas Love Story". Dessutom är det ju grymt förvirrande om man är insatt i filmvärlden som folk på den här sidan är. Well, well.
Visa fler (14)

Veckans populära filmer

Visa fler