A Field in England (2013)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
En grupp desertörer, på flykt undan det engelska inbördeskriget, tas tillfånga av en alkemist och tvingas att leta efter en skatt han tror ligger gömd i ett närliggande fält. Fältet omges av en cirkel av svampar. Dessa svampar får tjäna som deras första mål under flykten.

Snart faller gruppen ner i kaos med gräl, slagsmål och paranoia; när det snart står klart att skatten kan vara något annat än guld, fångas de och blir offer för fältets skrämmande krafter.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: A FIELD IN ENGLAND

Otippad men episk historieskrivning
Den bildsnobbiga filmälskaren kan räkna med att bli förälskad av "A Field in England" för dess tekniska briljans, men det här är med säkerhet en film som kommer dela in dess åskådare i olika läger. Ben Wheatley är – i vilket fall som helst – ett spännande namn att lägga på minnet.

En bomb slår ned. Ljudet blir plötsligt dämpat, bara ett outhärdligt ringande från en drabbad gestalts öron hörs. På ett fält i England, under det primitiva 1600-talet, pågår ett inbördeskrig där män stupar lite titt som tätt. Whitehead, Trowler, Jacob och Friend är inte är redo att dö för sitt land, kapitulerar och flyr från sina landsmän. O'Neil och Cutler, några lortar som svär med grova dialekter, tillfångatar resten av gruppen och en förhållandevis spartansk handling om trälarskap och jakten efter en skatt vecklas ut. Galenskap utbryter när de hamnar på ett minfält av hallucinogena svampar.

Regissören Ben Wheatley är en av de lovande talangerna som det brittiska filminstitutet valt att satsa pengar på. Tillsammans med makan och manusförfattaren Amy Jump hittade han sin särprägel och nischade in sig på att avdramatisera akten av mord i föregående "Kill List" och campingkalabalik-komedin "Sightseers". "A Field in England" är en otippad uppföljning och en udda krigsskildring där skaparna prövat på att göra en smalare historieskrivning med inslag av fars. Men den nationalistiska prägeln finns fortfarande kvar.

Denna typ av osofistikerad och lågvattenmärkt humor om hemorrojder, könsorgan och att uträtta sina behov, som utspelar sig på landsbygden, visar sig inte vara helt oförenlig med arthousescenen. De vrickade och subtila skämten om den ociviliserade och obarmhärtiga befolkningen, religion, vetenskap och feodalsamhället kolliderar inte med filmens svartvita vyer som till det sublima bildspråket påminner om den stora filmkonstnären Tarkovskijs "Stalker". Kameraarbetet är nyskapande, ljussättning och korrigeringen är fläckfri - det är högt och lågt på samma gång.

Visst blir man betagen av den överväldigande upplevelsen, trots att det är en sadistisk sådan, när blodet skvätter åt alla håll och ger direkta kroppsliga symptom. Trumhinnorna är nära att spricka redan i första akten och blixtsnabba, blinkande bilder tränger in och skickar signaler som får en att tappa förståndet av alla förnimmelser. Det är fokuserat och ultravibrerande, och en vision av vad filmmediet faktiskt har för kapacitet att åstadkomma. "A Field in England" innehåller episka interludium och avslutar med en storslagen final.

Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
Senaste kommentarer
Nell
Vet inte om jag skulle kalla den skräck...
Danne
Well that's like your opinion, man.
Wugllabang
Håller med totalt. magisk film på alla sätt.
Visa fler (13)

Veckans populära filmer

Visa fler