Intervju

Skribent

Anders Eklöf

29 juli 2023 | 17:00

Så hyllar svenska "Avatar"-spelet filmerna - och gör något eget

MovieZine har intervjuat den kreativa regissören bakom spelet "Avatar: Frontiers of Pandora", som utvecklas av den svenska studion Massive Entertainment.
Den 7 december släpps spelet "Avatar: Frontiers of Pandora" till Playstation 5, Xbox Series X/S och PC, som är en fristående berättelse baserad på filmerna av James Cameron. Spelet är utvecklat av svenska Massive Entertainment och Ubisoft.
 
I spelet tar du kontroll över en na'vi som växt upp och tränat som soldat hos människorna, som får utforska den västra delen av Pandora i jakt på hämnd mot RDA och deras försök att exploatera planetens naturtillgångar.
 
MovieZine har pratat med Magnus Jansén som är creative director på Massive Entertainment, om hur det är att jobba med ett spel baserat på en så pass stor filmserie.
 
 
Berättelsen om en na'vi som växt upp hos människorna är ett intressant koncept. Hur kom ni på den idén?
 
- När vi skrev en originalberättelse som utspelar sig i "Avatar"-världen, ville vi undvika att göra samma sak som den första filmen – där vi ser människor köra syntetiska na'vi-kroppar som kallas avatarer. Istället tänkte vi att det måste spelas ur perspektivet hos en na'vi, som är född på Pandora och verkligen är från den världen. Samtidigt är det ett spel och du kan inte börja som en expert, så där föddes idén.
 
- Vår berättelse handlar om komplexa ämnen och spelarens resa och avser att ge spelaren en chans att återta sina egna na'vi-rötter, i kamp mot destruktiva krafter som hotar Pandoras värld.
 
Hur delaktig är James Cameron i utvecklandet av spelet?
 
- Vi träffade James Cameron några gånger, men vi jobbar nära hans producent Jon Landau och teamet på Lightstorm Entertainment. De och Disney har gett oss tillgång till de kreativa teamen bakom filmerna och vi kan dela idéer om grafik, berättelsen och mycket annat. Genom att noggrant undersöka och studera den här världen kunde vi skapa en miljö som känns både fräsch och bekant för att ge liv till en originalberättelse, nya miljöer, nya karaktärer och ny flora och fauna, som vi tror kan tilltala ett stort antal spelare.
 
097876d62b7598a55ea023646eb81096 afop screenshot 4
 
Hur berättar man en spännande och gripande berättelse i ett spel med en öppen värld?
 
- Ubisoft är kända för att skapa djupa öppna världar och vi har lagt all den erfarenheten i det här spelet. Att uppleva huvudberättelsen i ett spel med öppen värld kan vara mycket likt hur det är i ett mer linjärt spel om du väljer att fokusera på kampanjen. Den öppna världen finns där för dig som vill fördjupa dig i Pandora med sidouppdrag, jakt och andra aktiviteter. 
 
- "Avatar: Frontiers of Pandora" var tänkt att släppas redan 2022, precis som "Avatar: The Way of Water". Var spelet tänkt att släppas i samband filmen?
 
- Vår vision med spelet har alltid handlat om att fördjupa världen i "Avatar", istället för att bara återskapa publikens upplevelse av att titta på filmerna. Redan tidigt i projektet var det tydligt att Lightstorm hade samma tanke och att de inte heller ville återskapa händelser vi ser i filmerna, vilket gjorde mig väldigt glad. Det som är spännande med "Avatar" är att upptäcka och se nya häftiga saker.
 
097876d62b7598a55ea023646eb81096 afop screenshot 5
 
Med det i åtanke berättar Magnus Jansén att "Avatar: Frontiers of Pandora" utspelar sig i en aldrig tidigare sedd del av Pandora. Det utspelar sig samtidigt som "Avatar: The Way of Water", men berättar en helt ny berättelse med nya karaktärer. RDA har återvänt och det är upp till dig att beskydda ditt hem.
 
- Spelets hjärta är ditt förhållande till Pandora och att upptäcka vad det innebär att vara na'vi – från att sväva i luften på ryggen av din banshee, till att utforska nya delar av planeten och träffa nya na'vi-klaner. Varje ögonblick i spelet är designat för att fördjupa dig i den imponerande skönheten i "Avatar"-seriens otroliga värld.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Vad ser du som den mest centrala tematiken i "Avatar"-franchisen?
 
- Jag kan inte tala för filmerna eller hela franchisen, men det jag kan säga är att vi som fans uppskattar känslan av en koppling till naturen och respekt för världen som förmedlas i filmerna – och vi har blivit djupt inspirerade av det.
 
"Avatar: Frontiers of Pandora" släpps till Playstation 5, Xbox Series X/S och PC den 7 december 2023. Den tredje "Avatar"-filmen dröjer dock till den 19 december 2025.
 
Ser du fram emot att spela "Avatar: Frontiers of Pandora"? Vad tycker du om filmserien?
| 29 juli 2023 17:00 |