Intervju

Skribent

Mats Karlsson

1 augusti 2011 | 22:30

Duncan Jones om "Source Code"

MovieZine tog en lång pratstund med den nördige filmmakaren Duncan Jones om "Source Code", "Moon" och mycket annat.

Den brittiske filmmakaren Duncan Jones som regidebuterade med science fiction-rullen "Moon" med Sam Rockwell i spetsen har laddat om batterierna och är nu Sverigeaktuell med "Source Code" där Jake Gyllenhaal spelar huvudrollen.

I april fick jag chansen att prata med Duncan om "Source Code", men tog givetvis tillfället i akt att fråga honom om mycket annat. Så här i efterhand kan man snabbt konstatera att den här intervjun är den nördigaste jag någonsin har genomfört, mycket tack vare en extremt nördig regissör.

Duncan bjöd väldigt mycket på sig själv under hela intervjun och berättade många intressanta saker som bidrog till ett och annat skratt. Nåväl, här kommer intervjun med Duncan Jones, en regissör att hålla ögonen på framöver.

Hallå där Duncan! Hur står det till?

Hallå Sverige!  Jag sitter i Los Angeles och njuter av morgonsolen. Jag hoppas att vädret är bra hos dig också!

Ja, det är det faktiskt. Nu är det vår så det fina vädret är på ingång. Självfallet inte LA-väder, men solen skiner åtminstone.

Men jag slår vad om att du hellre skulle sitta i en mörk och sval biograf och kolla på en film, eller hur?

Haha, absolut! Jag kommer faktiskt precis från biografen, där jag såg "Thor".
 
Åh, är det sant? Nu måste du tala om för mig vad du tyckte om den. Jag vill verkligen höra det eftersom jag är väldigt nyfiken på vad en svensk tycker!

Ja, det kan jag förstå. Jag gillar ju Marvelkaraktären och även den fornnordiska mytologin, så jag var ganska nyfiken på att se slutresultatet.

Jag är också ett stort fan av mytologin. Jag kan knappt vänta tills jag får se filmen, jag ser verkligen fram emot det. Men berätta nu vad du tyckte om filmen!

Jag tyckte den var bra. Men jag erkänner att jag hade hoppats på en bättre film. Men din landsman Kenneth Branagh gjorde vad han kunde med det manus han fick att jobba med.

Ok! Jag kan knappt vänta tills jag får se den.

Ok, låt oss börja med intervjun. Din första film "Moon" fick verkligen en drömstart och blev väldigt hyllad av kritiker. Din nästa film "Source Code" har också blivit rejält kritikerhyllad. Så vad är det hemliga receptet?
 
Haha, jag betalar dem en massa pengar! Jag tror det är en stor fördel om man känner till materialet riktigt bra och fokuserar på karaktärerna och försöker göra en trovärdig film som biopubliken verkligen kan uppskatta. Det är min högsta prioritet och det gillar publiken. När man gör science fiction är det lätt att enbart förlita sig på specialeffekterna för att få publiken nöjd, men jag tycker att en bra film måste ha en bra story och bra karaktärer som reagerar på en viss situation på ett trovärdigt sätt.

När insåg du för första gången att film var din grej och att du borde bli filmregissör?

Jag har alltid varit intresserad av film och att göra dem. Det blev dock en stor omväg innan jag slutligen hamnade där. Min pappa (David Bowie) och jag gjorde 8 mm-kortfilmer och när jag växte upp insåg jag hur mycket jag älskade den omgivningen. Fast det tog ett tag innan jag blev regissör. Jag gick på universitetet där jag studerade filosofi, men gick även på medialinjen. Efter det visste jag att jag verkligen ville göra film, till slut fick jag väcka mig själv och började fokusera på vad jag ville göra och vad jag tyckte att jag borde göra, så jag återvände till filmskolan i London. Det var 12 år sedan och då hade jag intentionen att jobba med långfilm.

Jag arbetade med lågbudgetfilm, reklam och jobbade mig upp och snart fick jag jobb på en reklambyrå. Under hela tiden var mitt mål att göra spelfilmer. Till slut kände jag mig redo och att jag hade tillräckligt med erfarenhet bakom kameran. Så jag skrev ett manus som hette Mute som jag skickade till Sam Rockwell. Han älskade manuset, men ville ha en annan karaktär än den jag hade valt. Vi träffades i New York för att diskutera manuset och vi insåg snart hur mycket vi njöt av varandras sällskap, så vi ville verkligen jobba tillsammans. Vi diskuterade flera filmidéer som vi skulle kunna göra tillsammans. Det blev mycket snack om science fiction och jag sa till honom att jag skulle åka hem igen och skriva ett manus, som skulle bli tillägnat Sam Rockwell och det gjorde jag också!

Och resultatet blev "Moon" som blev ett rejält åsknedslag i filmvärlden. Det var få som var beredda på den fantastiska science fiction-resan du gav oss. Hur upplevde du själv den resan?

Haha! Ja, det var sannerligen en intressant situation. Den var skriven med minsta möjliga tid och behov, så det blev verkligen kreativt. Vi hade en lång lista fylld med begränsningar som vi själva hade bestämt och vi ville ha en liten rollbesättning, det minsta antalet personer man kunde tänka sig. Vi hade inte råd att ha för många skådespelare. Budgeten var endast 5 miljoner amerikanska dollar och vi spelade in hela filmen i England. Sedan ville vi också ha vissa specialeffekter, så vi fick se till att uppfylla alla dessa krav. 

Utan att avslöja för mycket så finns det några likheter mellan "Moon" and "Source Code". Jag tror du vet vad jag menar. Hur var dina initiala tankar och ambitioner med "Source Code"?

Haha, ja, jag vet vad du tänker på. Det var ju en ovanlig situation med "Source Code". Det började med att jag skulle träffa de personer som jag själv ville jobba med i framtiden och en av dem på listan var Jake Gyllenhaal. Han är en fantastisk skådespelare! Han var också intresserad av att jobba med mig, då han älskade "Moon". Så vi träffades och han gav mig manuset för "Source Code" som jag läste. Jag blev riktigt förtjust! Jag såg saker och möjligheter i manuset på ett helt annat sätt. Självklart såg jag en action/tågresa framför mig, men blev väldigt fascinerad av det. Men visst har du rätt, det finns starka likheter mellan filmerna.

Om du skulle beskriva "Source Code" med max fem ord, vilka skulle det då bli?

Oj! Hm,..  Mysterium, action, romantik and mycket kul.

Du skrev själv manuset till "Moon", men Ben Ripley skrev manuset till "Source Code". Fast jag tvivlar på att du fick ett komplett manus som inte behövde justeras. Hur mycket ändrade du på Ripleys manus?

Ben Ripley gjorde verkligen ett riktigt bra jobb med manuset. Det fanns både regissörer och skådespelare kopplade till projektet från början. Strukturen var i bra skick, jag älskade hur det startade och att det hade ett rejält tempo. Det jag kunde göra när jag var ombord var att ge manuset min twist och att ge det mer humor och mänsklig känsla. Manuset hade potential att göra Jake till att vara som Harrison Ford när han gjorde den första Indiana Jones-filmen. En burdus, frustrerad tuff kille och rolig som publiken skulle kunna gilla. Jag tror att Jake hade den karaktärstypen i sig. Jag hoppas att det kom fram i filmen.

Jag skulle vilja beskriva dig som en riktigt nördig filmmakare. Är jag rätt ute då?

Haha! Jag uppskattar verkligen det jag jobber med och dess historia. Jag är ett stort fan av några riktigt nördiga saker. Jag älskar science fiction och datorspel. Jag kan faktiskt inte hjälpa att jag blir exalterad över sådana saker, haha.

Med "Moon" och nu "Source Code" är det ganska uppenbart att du älskar sci-fi. Men var det en ren slump att "Moon" blev en sci-fi-rulle?

Med "Moon" var avsikten att det skulle bli en sci-fi, av naturliga orsaker. Mitt tidigare jobb med reklam och specialeffekter ville jag verkligen ha med i min första långfilm. Några av sakerna vi gjorde blev väldigt kostnadseffektiva och vi hade ju också en perfekt vision, så jag ville använda den användbara tekniken i min första film.

Vad är din relation med sci-fi?

Min pappa (David Bowie) var själv ett stort science fiction-fan. En av sakerna han brukade göra när jag växte upp var att ge mig science fiction-böcker som jag läste tills jag somnade och det gjorde han för att hålla uppe mitt intresse för sci-fi. Han introducerade mig till science fiction och var den största orsaken till min kärlek för science fiction.

Du har sagt att du planerar att göra din egen "Blade Runner" framöver. Nu borde du åtminstone ha kommit så långt att du har ett första utkast klart, som jag kan läsa, eller hur?

Haha! Jag gillar din stil! Det är ju så att "Blade Runner" är min favoritfilm och jag skulle aldrig kopiera vad de har gjort. Jag skulle istället skapa en värld som är lika spännande och fascinerande som världen i "Blade Runner". Jag skulle berätta en science fiction-story som utspelar sig i en rymdstad och i framtiden.

Nu vill jag att du räknar upp dina fem favoritfilmer inom science fiction!

Kul! "Blade Runner" är självklart på första plats. Det var Ridley Scotts största ögonblick som filmmakare. Sedan säger jag Terry Gilliams "Twelve Monkeys" och James Camerons "Aliens". En av David Peoples få regiuppdrag var "The Blood of Heroes" som jag vill ha med och slutligen ännu en Gilliam-film, "Brazil".

Vad kommer bli ditt nästa projekt? Ah, nu kan jag minsann känna lukten av ett scoop!

Haha! För att vara helt ärlig, så har jag ingen aning. Just nu fokuserar jag mig på att skriva färdigt några manus. Det är ju så att jag har haft turen att ha två filmer som kritikerna älskade och som faktiskt har tjänat pengar. Nu njuter jag av det och vi får se vad min nästa film blir.

Har du något drömprojekt som du vill göra?

En riktigt bra fråga, men svår att besvara. Jag har självklart några projekt jag vill göra, men vill faktiskt inte avslöja och berätta om dem än. Men jag kan berätta för dig att jag var faktiskt riktigt avundsjuk när Tarantino gjorde "Inglourious Basterds". Jag älskar filmer om andra världskriget och skulle definitivt vilja göra min egen Inglourious-film någon dag.

Du har sagt att du verkligen skulle vilja göra World of Warcraft-filmen som det snackas om. Jag vet att du är ett stort fan av spelet och du skulle helt klart kunna hjälpa mig att få en "epic mount" i spelet om jag frågade dig, eller hur? Tyvärr så accepterar jag inte ett nej som svar...

Haha, menar du allvar? Jag vet vad du menar och det är riktigt svårt att få till. Vi säger så här, om jag träffar på någon som har lyckats med det konststycket hör jag av mig! Man måste verkligen lägga ner många timmar på spelet för att lyckas. Men Mats, jag önskar dig lycka till med det och jag hoppas du lyckas!

| 1 augusti 2011 22:30 |