Visa första inlägg
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Jakob Hellman skrev ju sin bästa musik på 80-talet :P

Angående Meshuggah, gillar Destroy Erase Improve, annars kan jag tycka att det blir för enformigt för att jag ska kunna uppskatta dem ordentligt. 
1678 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
1678 inlägg
Hellman skrev ju sin enda musik på 80-talet. :-D
11107 inlägg
för
11107 inlägg
springsteen  - river, nebraska, born in the usa
bowie - let's dance
prince - purple rain, sign o the times
depeche mode - some great reward, black celebration, music for the masses
dire straits - brothers in arms
michael jackson - thriller, bad
1159 inlägg
för i svar på magiuls inlägg
1159 inlägg
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Ja om man får räkna grupper också så har vi även Metallica, Iron Maiden och Slayer.
1678 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
1678 inlägg
Ha ha, hade du den där smileyn verkligen i ditt ursprungliga inlägg? Du har inte redigerat in den i efteråt va...VA?
1159 inlägg
för i svar på magiuls inlägg
1159 inlägg
Det är det ursprungliga inlägget. Annars hade man sett det.
3296 inlägg
för i svar på bonks inlägg
3296 inlägg
Av dom artister/band jag lyssnar/har lyssnat på, som var aktiva innan 1980-talet, tycker jag alla gick ner sig under detta årtionde (Pink floyd, Kiss, Queen och Bob Dylan som tydliga exempel).
11107 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
11107 inlägg
queen kom ju med finfina a kind of magic med highlanderlåten who wants to live forever och the miracle proppad med bra låtar - the miracle, i want it all, scandal, invisible man och breakthru!
och kiss med lick it up! och animalize som innehöll superhiten heaven's on fire!
aerosmith kom ju på 80-talet med rag doll, dude look's like a lady och love in an elevator.

616 inlägg
för
616 inlägg
 Tkr faktiskt att Dylan ff är en stark musiker vad gäller texter/melodi. Lika bra som innan.... mjaaaa. Men hur länge har han varit aktiv nu? 50 år mer eller mindre... Sedan är jag vill inte helt objektiv heller då min far tvingat i mig dylan sedan man var skitunge men jag tkr han ff levererar faktiskt.

3296 inlägg
för i svar på bonks inlägg
3296 inlägg
Visst var Queen bra på 1980-talet, men det finns en plastig känsla som genomsyrar deras musik och sound, som gör den bra mycket sämre än deras 1970-talsmusik. Jämför dom nämnda låtarna med 1970-tals låtarna Great king rat, 39, Bohemian rhapsody och Keep you self alive exempelvis.
Ger inte mycket för Kiss hits, men visst försökte Paul Stanley. Gene Simmons 1980-talslåtar är dock helt oinspirerade.
Aerosmith känner jag till för lite för att uttala mig om, men av dom du nämner tycker jag inte nån är någon höjdare.
3296 inlägg
för i svar på Walthers inlägg
3296 inlägg
På 1980-talet menar du? Har väldigt svårt för hans souliga kristna plattor (dom två efter Slow train coming) och hans mer klassiskt rockiga plattor. Det passar honom inte.
616 inlägg
för
616 inlägg
Menar Dylan överlag efter och under 80-talet.

Tkr faktiskt han kan göra vad fan han vill och att det funkar... Sen återigen är jag ju inte direkt opartisk vad gäller denna man.
3296 inlägg
för i svar på Walthers inlägg
3296 inlägg
Om jag ska vara riktigt generell tycker jag som så här:
1962, Bra.
1963-1967, mästerligt.
1969-1973, sådär.
1974-1979, mästerligt.
1980-1988, sådär
1989-1993, bra.
1997-2009, mycket bra.
2012, mästerligt.
2015-2016, sådär.
11107 inlägg
för
11107 inlägg
ja fattar man sig inte på 80-talet så gör man ju inte!
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Nej, 80-talet var inte lätt för många av de större rockbanden från 60/70-talet. 

Enda banden från 70-talet som jag kan komma på, som gjorde riktigt bra musik på 80-talet, är Rush och Judas Priest. 
11107 inlägg
för
11107 inlägg
alice cooper's trash.
acdc likaså.
aerosmith som sagt.
deep purple hade ju perfect strangers.
the clash.
stones hade en viss låt som hette start me up... 
thin lizzy med china town
scorpions.
ramones.
zz top.
van halen.
motorhead.

för att inte tala om alla band som drog igång då... iron maiden, ozzys solokarriär, slayer, metallica osv osv osv
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Är det någon som förköpt Metallicas nya skriva?
1159 inlägg
för i svar på bonks inlägg
1159 inlägg
Jo, AC/DC kan jag hålla med om också i och med mästerliga Back in Black och kanske också bortglömda Flick of the Switch

Inser att jag borde ha skrivit album och inte bara musik generellt, för det är sant att alla banden som du listade släppte åtminstone några riktigt bra låtar det decenniet. Men jag har inte lyssnat på hela album från banden. Så det är därför jag inte har nämnt dem. 

Som tidigare nämnt så tycker jag 80-tals banden du nämner gjorde sin bästa musik då.

188 inlägg
för
188 inlägg
Black Sabbath's album Heaven and Hell från 1980 är väldigt bra så det finns onekligen undantag.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden