Visa första inlägg
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Black Sabbath, som jag tycker är det bästa bandet från 70-talet, blev aldrig riktigt bra igen efter underskattade Technical Ecstasy även om Heaven and Hell var nära.

Jag diggar Ronnie James Dio och jag tycker Black Sabbath är grymma, men Dios år med Black Sabbath är tyvärr inte så bra som man kunnat förvänta sig. Tycker det fattas något när man lyssnar på Heaven and Hell och framförallt Mob Rules.

Tycker t.ex Dio's första två album med bandet Dio är betydligt bättre.
1159 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
1159 inlägg
Förbokar aldrig. Sen är jag inte imponerad över de nya låtarna som introducerats. Några enstaka riff här och där som låter intressant men i överlag känns det rätt anonymt.
12243 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
12243 inlägg
Synd att du inte tyckte den var bra. Är du ett Metallica fan för övrigt? 
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Fan och fan, jag gillar verkligen Metallicas musik mellan 1983-1991, men materialet efter har jag inte riktigt fastnat för, även om Load är en okej platta. 

Tog precis och såg deras nya video till ManUNkind. Påminner om Black Sabbath, gillar det. Hittills bästa låten jag hört. Videon är däremot konstig. Jag undrar vad som fick Jonas Åkerlund att tänka Mayhem när han hörde låten?
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Ja, kan hålla med om att dem var bättre förr. Har själv inte sett videon.
616 inlägg
för
616 inlägg
Ett allmänt spörsmål

Är det någon som ska eller har varit på Kent nu när de kör sitt sista race?
12243 inlägg
för i svar på Walthers inlägg
12243 inlägg
Det blir nog inte Kent för min del även fast jag gillar hans musik!
3296 inlägg
för
3296 inlägg
"Hans". ;P
725 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
725 inlägg
*"hens" !
12243 inlägg
för i svar på bonks inlägg
12243 inlägg
Har du hört Daftpunks senaste låt bonk?
1159 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
1159 inlägg
Vilken låt pratar du om Kalis?
12243 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
12243 inlägg
Låten Starboy som toppar spotifylistan just nu :) 
520 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
520 inlägg
Skulle knappast kalla det daft punk's låt, är väldigt mycket the weeknd över den. Gillar låten förövrigt, en av årets bästa singlar.
12243 inlägg
för i svar på spazztik1s inlägg
12243 inlägg
Ja du kanske har rätt, men det är kul att läsa att dem varit med och gjort något nytt, sällan det händer :)
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Vad är era tankar om kända band eller grupper som återförenas på nytt?

Själv kan jag seriöst inte komma på mer än kanske två band som skapat sig ett namn, splittrats, återförenats efter ett antal år och släppt något album som känts särskilt relevant för sin tid eller betraktats som en värdig utmanare till sina "klassiska album". 

Ekonomiskt kan jag självfallet förstå varför man gör det. Men ur artistisk synvinkel verkar det mer ett musikaliskt självmord. För det blir till 99% aldrig lika bra som det var under den första eran.

Tycker banden gör ett bättre intryck om de kör på i hela 30 år och slutar helt än att man håller på i 8-9 år och lägger ner efteråt och sen efter minst lika många år när hypen är som störst, återförenas som en tröttare grupp eller ett gäng som egentligen har vuxit ifrån den där musiken som de gjorde för cirka 18 år sedan.

Observera att jag inte pratar om band som återförenas med t.ex sina klassiska sångare som Iron Maiden eller Judas Priest, även om jag tycker att det finns en del att diskutera där också. 
94 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
94 inlägg
Det känns ju som att det gäller många grupper att det är svårt att toppa de tidiga albumen, även om man återförenas eller fortsätter producera under lång tid. Men känns ju ändå smartast att köra på med sitt klassiska material om man nu måste återförenas. Är väl nostalgin publiken och fansen vill ha, vinn vinn! 

Gällande återföreningar så tänker jag på Guns n roses som är ett aktuellt exempel. Antar dock att det inte blir något nytt album utan enbart klassiska låtar under turnen. Gillar GNRs tidiga album speciellt Appetite, men vet ej vad jag känner för återföreningen. 

Vilka grupper och album tänker du varit lyckade? Ska fundera om jag kommer på några! 
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Annars har vi ju Queen som splittrades en tid för att sedan återförenas och fortsätta. Det var under denna tid som Freddy Mercury jobbade med en opera-artist Caballe Barcelona. 

Men jag håller med om att 99% av banden som återförenas så blir det bara skit.
1159 inlägg
för
1159 inlägg
De två som jag lyckas komma på är Exodus och Stormtroopers of Death. 

Exodus var det femte bandet i the big four när det kom till den amerikanska Thrash Metal-scenen på 80-talet. De var också ett av många band som splittrades i början av 90-talet när grungevågen var som störst. Sedan hade de en kort återförening 1997, som resulterade i kanske det bästa livealbumet som jag hört. Därefter återförenades de 2000 och är aktuella än idag. Det som jag tror gör att de lyckats undkomma att fastna i nostalgiträsket är att det sänkte gitarrerna till D-standard vilket gjorde att de klassiska låtarna fick ett mer modernt och tyngre sound och att låtarna de skriver nu låter moderna och energifyllda för sin tid. 

S.O.D är jag inte lika säker på att nämna, för jag vet inte riktigt hur officiella deras splittringar varit egentligen med undantag för när det officiellt var slut 2007. Bandet var alltid tänkt som ett sidoprojekt för åtminstone 3 av bandmedlemmarna, så de kunde spela ett par år med gruppen för att sedan fokusera resten av sin tid med sina mer seriösa projekt. Men i alla fall släppte de ett hyllat album på 80-talet och sen under återföreningen vid sena 90-talet släppte det ett album som jag tycker håller nästan lika hög kvalité som det första. 

@Kalis: Nja, jag skulle inte kalla att ta ett semester-år för att göra musik till ett sidoprojekt som att bandet splittrades. 
520 inlägg
för
520 inlägg
Så i och med att 2016 börjar närma sig sitt slut tänkte jag att jag kunde dela med mig av vad jag har lyssnat på från i år. Har endast blivit åtta album som jag lyssnat på från början till slut som släppts i år, och har fortfarande några album jag tror att jag kommer gilla, som Blackstar, A Moon Shaped Pool osv. Men här är min rankning av de jag hört än så länge.

8. The Weeknd - Starboy. Precis som i the weeknd's förra album så fanns där 2-3 bra låtar, men resten går i stort sett efter exakt samma formula, och klumpas bara ihop i minnet till en enda stor tråkig röra. Skulle säga en stark 4/10.

7. Passenger - Young As The Morning Old As The Sea. Passenger bidrar inte med något nytt på det här albumet, utan repeterar bara samma sak som han alltid har gjort. Skulle knappast kalla den dålig, bara smärtsamt medelmåttig. 5/10.

6. Crying - Beyond The Fleeting Gales. Känner att jag måste ta och lyssna på denna igen för att verkligen kunna uttrycka mina tankar kring den, men från vad jag kommer ihåg så var det en kul och originell blandning av rock, pop och till och med lite hip hop på sina ställen. En stark 6/10.

5. MONEY - Suicide Songs. Ett album jag tror gått under radarn för många. Poetiska texter och storslagna melodier som stärks med stråkar och blåsinstrument utöver den vanliga gitarren, basen och trummorna. 7/10.

4. Conor Oberst - Ruminations. Tidigare Bright Eyes medlemmen Conor Oberst fortsätter solo karriären med ett lite tillbakadraget och avskalat album där han utöver sin sång byter mellan piano, gitarr och munspel. Några riktigt fina texter också, 8/10.

3. Touchè Amorè - Stage Four. Ett intensivt, hjärtekrossande post-hardcore album. Stark 8/10.

2. Weezer - Weezer (The White Album). Weezer värkar få jävligt mycket hat för någon anledning. Visst var deras senaste 7 album i stort sett dynga, men det dem gjorde på nittiotalet var ju för fan mästerligt! Hur som helst tyckte jag att detta var ett kul, medryckande sommar album och absolut ett av Weezer's bästa album på väldigt länge. 8/10.

1. Car Seat Headrest - Teens of Denial. Fyfan vad jag älskar det här albumet. Smarta texter, högljudda gitarrer blandat med horn och trumpeter. En skön throwback tillbaks till nittiotalet, this is my fuckin' jam! Möjligen att dem skulle avslutat albumet efter "Costa Concordia" då "Connect the Dots" känns något malplacerad. Men i det stora hela; ett riktigt jävla bra indie-rock album. 9/10.

Tar gärna emot tips på album som liknar dessa som jag bedömt positivt.

11107 inlägg
för
11107 inlägg
låter som du skulle uppskatta va fan han nu heter.

sufjan stevens.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden