Visa första inlägg
1197 inlägg
för
1197 inlägg
Jag hann tyvärr bara se en skräckfilm idag och det var Xtro (1983) som var en skön 80-tals skräck/sci-fi. Man märker att regissören har haft en liten budget men ändå försökt göra något vettigt med det han hade. Snygga goreeffekter och bra skräck. Sen att den hade en del bisarra och surrealistiska scener gjorde den inte sämre. 6/10
570 inlägg
för
570 inlägg
Har sett Kingsman: The Golden Circle (2017)... Den får en svag tvåa. Den första filmen är bäst med bättre actionscener, intressantare handling och bättre skurkar.

Och så har jag sett Musse Pigg-kortfilmen The Mad Doctor (1933).
1521 inlägg
för
1521 inlägg
Jag hade en riktigt dålig filmkväll igår som gick i Arnolds tema:
Aftermath 2/5
Killing Gunther 1/5
Conan the Destroyer 1/5
318 inlägg
för
318 inlägg
På senare tid har det inte gluttats överdrivet mycket på film. Har nyligen sett Vinterkriget, och den var faktiskt helt jävla fantastisk. En av, om inte den bästa, krigsfilmen jag har sett. Så skitigt, mörkt och brutalt att jag blir helt tagen. Den har ett ganska lågt tempo som sveper med mig efter ett tag och släpper inte taget fören allt över, och då vill jag bara ha mer. 
699 inlägg
för
699 inlägg
Med en chill-helg så har det blivit en hel del filmtittande, mycket som jag redan sett med nått nytt också.

6 days - Intressant story om belägringen av Irans ambassad i London som jag inte alls kände till. 
Allt extramaterial till Hobbit 2 - underbart av Jackson att bjuda fansen på så mycket bakom kulisserna. Hoppades att Disney skulle göra samma med nya Star Wars men där var extramaterialet en stor besvikelse...
Hitta Nemo - åratal sen jag såg den sist men lika fantastisk fortfarande
Foo Fighters: Back and Forth - Inget superfan av gruppen men svårt att inte tycka om David Grohl och många bra låtar. Väldigt intressant historia om bandet.
Baby Driver - Årets stor överraskning när jag såg den på bio. Så jäkla bra fortfarande så hoppas Edgar Wright får nån Oscars-nominiering åtminståne
2549 inlägg
för i svar på Bmans inlägg
2549 inlägg
Baby Driver... jag vet inte. Tycker den föll nu i efterhand. Lite överskattad.
318 inlägg
för
318 inlägg
Såg Mudbound härom dagen. Wow!! Så ruggigt jävla bra alltså. Fotot, skådespeleriet, musiken, allt sitter så jäkla perfekt. Välskrivna karaktärer och dialoger, effektiv klippning och en historia som verkligen engagerar. Allt klaffar verkligen så bra och inget överskuggar de andra utan alla komponenter jobbar verkligen tillsammans för att skapa detta magnifika verk. Det enda minuset, som kanske inte är ett minus, är att när eftertexterna rullade så ville ja bara ha mer. Jag vill se en uppföljare, tv-serie, ja allt. Har funderat en hel del på filmen och kan verkligen inte hitta en ursäkt till att inte sätta full pott. Så 5 lerpölar av 5!
6 inlägg
för i svar på Jakob Hälls inlägg
6 inlägg
Hear, hear på den. Kanske inte klockren 5 av fem lerpölar (fyndigt btw), men bra nära. Vet inte om jag känner för att se mer direkt. Filmen var mer än nog tuff att ta sig igenom. Man kände sig ju rätt tillknölad (och nersölad kanske) när den var slut.

Om Baby Driver: klart överskattad, men också en helt klart decent film. Dock är ju alla filmer i Cornetto-trilogin bättre enligt mig.
570 inlägg
för
570 inlägg
Såg nyligen Doctor Strange som jag tycker är minst lika tråkig (handlingsmässigt) som Spider-Man: Homecoming. Det är inget fel på skådespeleriet - Cumberbatch övertygar som magikern, men filmen är bara dålig. Den får en tvåa.
570 inlägg
för
570 inlägg
Såg precis The Foreigner - jag hänger med handlingen; Jackie Chan och Pierce Brosnan övertygar, blandningen av thriller och kampsport fungerar. Jag kan hålla med er recensent att den inte är helt perfekt, men den får en (svag) femma i alla fall.
318 inlägg
för
318 inlägg
Har hänt en hel del de senaste dagarna. Såg 2001: a space odyssey, och ja kan säga att jag var väldigt förvirrad. Så jag funderade på den och läste runt rätt mycket och då fick jag en bättre bild av filmen. Sen igår så slog jag på den igen och då kunde jag verkligen uppskatta den till fullo. Helt enastående! Allt är så uttänkt och fiffigt gjort att jag skrattar av ren eufori flera gånger under filmen. Första gången så störde jag mig på det stela skådespeleriet av huvudskådisarna, men fattade att de är ju menat att de ska vara så. Detta är något av de vackraste och mest hänförda upplevelser jag upplevt. Att denna film gjordes 1968 känns så overkligt, för de är så vackert. Bildspråket är så vackert och musiken ackompanjerar verkligen helt perfekt. Jag kan verkligen inte släppa filmen ur mina tankar. Det enda negativa är att de finns delar i den första timmen som inte är riktigt lika bra som resten. 
Men solklar 5/5 och det absolut bästa jag sett på mycket länge!

Igår såg jag även Under the skin. Vilken extremt atmosfäriskt obehaglig film! Otroligt bildspråk där dom tydligen har smygfilmat dom som går på gatan. Det ligger verkligen en helt fantastisk stämning av obehag och mystik genom hela filmen. Riktigt fin prestation av Scarlet Johanson som är helt klart det bästa jag sett henne göra. Grym stämning, fantastiskt skådespeleri, otroligt närgånget och vackert foto och ett minimalistiskt men extremt finslipat manus. 
Denna får en riktigt fin 4a
342 inlägg
för i svar på Jakob Hälls inlägg
342 inlägg
Roliga filmer! Fantastiska båda två..
318 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
318 inlägg
Verkligen! De finns så många scener ur 2001 som ger mig ståpäls.. Har du någon favorit scen? De är svårt att välja, slutscenen är ju helt fenomenal, samma klippningen från apan som kastar benet till rymden och hela scenen som följer där. Men ja gillar verkligen den första scenen i Discovery One, där Frank springer runt, runt i rymdskeppet och där David kommer nedklättrande vågrätt. Vet inte vad de är riktigt men de är bara så fantastiskt bra
342 inlägg
för i svar på Jakob Hälls inlägg
342 inlägg
Jag gillar allt i filmen, den är felfri. Men HALs dödsscen är lite särskilt underbar, kanske.
1197 inlägg
för
1197 inlägg
Såg King Arthur: Legend of the Sword, ännu en film om sagokungen och denna gång är den signerad Guy Ritchie. Och det märks, den fullkomligen stinker Guy Ritchie, smutsig, snygga actionscener och coola klipp. Typisk Guy. Men det negativa med filmen är manuset som känns tunt och dialogen kunde ha varit bättre. Sen är jag inte helt såld på Charlie Hunnam som King Arthur, varför vet jag inte men han känns inte rätt i den rollen. Kul att se Jude Law i en skurkroll och han gör det bra. Men underhållande äventyrs/action. 3/5
570 inlägg
för
570 inlägg
Såg Justice League. Med tanke på MZ-recensentens låga betyg och hur filmen har mottagits dåligt av många trodde jag att den skulle vara dålig. Men det slutade med att jag faktiskt tycker mer om den än Marvels Avengers-filmer tillsammans.
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Kunde kanske nämna vad jag såg under julhelgen. 

Fanny och Alexander
, 5 timmars-versionen. Efter att ha sett den korta versionen så var jag taggad på att se denna i hopp om att den skulle få mig att höja betyget till en femma. Men tyvärr blev det inte så. Den fyller klart saker som jag tyckte fattades i korta versionen, och den har briljanta monologer, men även monologer som man bara rycker på axlarna åt. Sen har den sina sega stunder. Kanske det optimala vore att klippa ner den till 4-4,5 timmars långfilm. Trots det är det klart en sevärd film.

Och som kontrast så blev det att se Fredagen den 13:de del 4-6 som varierade från bortslösad potential till "jamen den här var rätt underhållande". 
1521 inlägg
för
1521 inlägg
Årets sista film fick bli Bullitt med Steve McQueen, gott nytt år på er!
464 inlägg
för
464 inlägg
Även jag såg om 2001 nyligen och även jag uppskattade den betydligt mer vid andra sittningen. 
Tycker att hela delen med Bowman & HAL är rent jävla magiska och bland det bästa jag sett, men tyvärr tycker jag att de resterande delarna, hur vackra och häftiga dom än är rent utseendemässigt, blir alldeles för ihåliga och utdragna för att hålla filmen på en jämn nivå. Betygen höjs iallafall med råge från en TREA till en rätt stark FYRA.
1678 inlägg
för
1678 inlägg
I mellandagarna såg jag om The Last Jedi och fick även ha kul framför nya Jumanji på bio. Riktiga kanonrullar, vilket var något oväntat för den senare, som jag befarade skulle bli en riktig pannkaka. Men den var överraskande rolig. Som äventyr kanske inte mycket att ha, speciellt inte gentemot originalet, men jag skrattade gott åt alla stereotyper. Något det även fanns gott om i Eddie the Eagle som var en varm och intressant film om det udda backhopparoriginalet jag minns från barndomen.

Sen blev det mellanmjölksfilm med frun, Florence Foster Jenkins som bjöd på fint skådespel och en riktigt skön Meryl Streep och ovanligt bra Hugh Grant och Mitt stora feta grekiska bröllop 2 som i stort sett inte handlade om något alls utom att vara mysig, Four Christmases gick på rutin och däremellan blev det rätt många filmer jag sett förut med barnen som hör julen till (Klappjakten, Ett päron till farsa firar jul, Sällskapsresan, Ivanhoe m.fl.)

Och så klämde jag ju även in Bright, som var en glad överraskning från Netflix. Kul konceptfilm med några schyssta actionscener om alver och orcher hade levt i nutidens Los Angeles.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden