Visa första inlägg
1197 inlägg
för
1197 inlägg
Började dagen med en av de märkligaste filmer jag har sett på länge, The Greasy Strangler som är en äckelfilm som påminner om John Waters mest udda filmer. Udda är verkligen denna skräck/komedi om en mördare insmord i fett som härjar i Los Angeles. Under hela filmen sitter man och undrar wtf de tänkte när de gjorde filmen. Det är en sån där film som jag känner är svår att betygsätta, så jag får antingen fundera på det eller se filmen igen.
464 inlägg
för
464 inlägg
Kollat på The Karate Kid 1 & 2 den här helgen och jösses vad dåliga dom var. Kändes som parodier stora delar. Förstår inte hur dom kan ha fått det goda ryktet dom har?
Wax On, Wax Off var väl en rolig grej men överlag riktigt dåliga filmer.
896 inlägg
för
896 inlägg
Såg den hyllade GET OUT igår. Men förstår inte den för mig omotiverade hyllningskören. 
Hade egentligen inga större förväntningar ifrån början men då den blivit såpass "Hypad" och när Viktor Jerner till och med ville jämföra den med
verk som Eyes Wide Shut, så är det klart att man blir lite intresserad. Men känner mig väldigt blåst på konfekten såhär i efterhand. Någon annan som har sett den
och i sådant fall vad tyckte ni och varför?   
1678 inlägg
för i svar på JTs inlägg
1678 inlägg
Du är äldre. Filmerna är lika bra, men du har förändrats och uppskattar inte längre samma saker. Jag såg korta scener ur Top Gun som gick på teve häromdagen. Fick nästan plocka fram skämskudden i baren när de sjunger "You've lost that lovin' feeling" för de är sjukt pinsamma och otroligt jobbiga små spolingar allihop. Förstår verkligen hur ointresserad Kelly McGillis karaktär måste varit i just det läget. Det tyckte man ju inte förr, då tyckte man snubbarna var de coolaste som gått på denna jord. Även volleybollscenen... oh my god så töntigt.
2549 inlägg
för i svar på Hasies inlägg
2549 inlägg
 Jag tyckte det var en jättebra film. Även om konceptet stundtals kändes lite fånigt (men kul ändå ) och humorn lite malplacerad, tyckte jag det var en väldigt spännande film som underhöll hela vägen.
Förstår inte tanken med att jämföra filmen med Eyes Wide Shut. Båda innehåller väl "sekter" men på olika sätt. Filmen tar ju upp frågor om ras och jag tyckte det var intressant gjort och man poträtterar det på flera fyndiga sätt som jag tyckte var smart, speciellt sådana småsaker som man tänker på i efterhand.
2575 inlägg
för i svar på Hasies inlägg
2575 inlägg
Sällan man ser sådana filmer som Get Out göras. Filmen blir så mycket starkare med en sådan social kommentar. Tycker den fångar oerhört bra hur det "kan" vara att vara svart i USA. Nu vet jag ju såklart inte om den filmen gör det rätt eller inte, men känns som man får en ganska rättvis bild.

Standard versionen av denna filmen hade ju varit att en vit kille blir inbjuden av sin vita flickvän osv osv. Men de hade ju inte varit en droppe lika intressant.
3296 inlägg
för i svar på Hasies inlägg
(inlägget har redigerats)
3296 inlägg
Förstår mig inte heller på storheten. Lyssnade på Filmmixern och Viktors omotiverade hyllning av den ochförstod ännu mindre. Filmen är fruktansvärt förutsägbar och det som inte är förutsägbart är det för att det är långsökt. Spoiler:
Ärligt talat: vilken dåre till manusförfattare låter filmens djupaste hemlighet komma fram via att protagonisten hittar en sonika röd låda där allt finns. Det är så horribelt dåligt gjort. Sedan tycker jag alla som hyllar den här filmen för dess skildring av svarta borde tänka över hur dom skulle ställa sig till en film där varje svart karaktär var genomond.
896 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
896 inlägg
Kan bara instämma. Tycker även den missar på fler plan iallafall kontra till vad den tokhyllas.
Det var mycket tal om filmens symbolik. Personligen såg jag inte storheten i Get Out när det kom till detta, då den symboliken som fanns att finna saknade lager, nyanser och tolkningsvärde, utan står skrivet rakt på näsan. Det finns liksom inget mer vatten att hämta ur brunnen mer än det som serveras i hinken mitt framför ögonen på mig som tittare. Och utan tolkningsvärde så är också symbolvärdet lika med dött för mig. Detsamma kan tillskriva filmens atmosfäriska stämning och stilistiska inslag  där jag saknar egensinne och kreativ form nog för att Jordan peele ska kunna vara med och leka på några större nivåer, än mindre jämföras regissörer som David Lynch och Stanley Kubrick, vilket är två Viktor Jerner jämför honom med. Och för att förtydliga det är alltså flera hundra mil mellan Jordan Peele och dessa två enligt min mening.
Tycker att filmen i sin helhet känns icke-konsekvent och tillnärmelsevis parodisk i sin enkelspårighet många gånger. Är man ute efter något som balanserar liknande ämnen men som också känns nyanserat, tematiskt bundet. Och som behandlar alla sina karaktärer som tredimensionella människor se serien American Crime istället.
Känslan är att Get Out får lite billiga pluspoäng just för att det är en genre-film med pålagt budskap.       
3296 inlägg
för
3296 inlägg
"Då den symboliken som fanns att finna saknade lager, nyanser och tolkningsvärde, utan står skrivet rakt på näsan. Det finns liksom inget mer vatten att hämta ur brunnen mer än det som serveras i hinken mitt framför ögonen på mig som tittare. Och utan tolkningsvärde så är också symbolvärdet lika med dött för mig". Kunde inte sagt det bättre själv, tragiskt nog är väl många så ovana vid symbolik alternativt har svårt att finna symbolik i filmer och blir därför helt betagna så fort dom ser/"förstår" symbolik, men som du säger, är symboliken mitt framför en behövs den så att säga inte. Sedan har vi den oerhört värdelösa och malplacerade humorn, förstår verkligen inte på vilket viss det var roligt. En riktigt svag 2:a faktiskt, skådespeleriet och att den är småobehaglig i ett par scener räddar upp det från en 1:a.
2549 inlägg
för i svar på Phips inlägg
2549 inlägg
Kan bara instämma, det intressant att se och tror Peele nämnde i någon intervju att han tagit många händelser från egna upplevelser.
Annars var ju filmen var jäkligt kul, även om konceptet stundtals känns lite fånigt så köper man det. Den känns kreativ och ballsy. Inte ofta man ser en originell skräckfilm nu för tiden, någon som gör något nytt. Många tillfällen i filmen då man ryser till, Peele bygger verkligen upp stämningen på ett briljant sätt. Påminner mycket om Eyes without a face, känns som han har tagit lite inspiration därifrån.
2575 inlägg
för i svar på Hasies inlägg
2575 inlägg
Jag gillade symboliken men håller med om att det inte är så mycket djupare än det man ser och det tycker jag inte heller att det behöver vara. Filmen försöker ju inte vara något annat än vad den egentligen är, vilket är en väldigt lekfull skräck/thriller som är rolig för stunden. Inte så att det är en film som ligger kvar länge och som man går och tänker på. Bara att det känns så mycket mer fräscht och intressantare med en svart man i huvudrollen och att den på något sätt "lekfulla" symboliken, för visst känns det nästan som ett skämt i sig när brorsan i familjen står och spelar banjo på en altan. Filmen ger och är betydligt mer kreativ än de mesta man ser i denna skräckgenren nu för tiden och tycker egentligen att den paranoida känslan gör att filmen påminner mycket mer om Polanski än tex Kubrick och Lynch.
Annars kan jag hålla med om att humorn tog över för mycket ibland och förstörde en del av den uppbyggda kusliga stämningen. Samt att den var lite förutsägbar ibland.
1125 inlägg
för
1125 inlägg
Passengers 4/5
Jag tyckte detta var en jättefin film,
Mycket tårar och mycket skratt. Älskar Chris Pratt och Jennifer Lawrence, tyckte dom gjorde en utmärkt skådespelarinsats. Vackra bilder osv.
175 inlägg
för
175 inlägg
Blev Nosferatu på Stockholms Kulturnatt igår med live musik :) Var häftigt att se. Och kul att äntligen få se den filmen som man hört så mycket om.
12243 inlägg
för i svar på Saras inlägg
12243 inlägg
Det skulle jag också vilja uppleva! :) 
475 inlägg
för
475 inlägg
Igår såg jag Big Game, på sexan. Värdelös, tyckte jag. Tråkig, platt skådespel, klyschigt och tomt manus, fullständigt oengagerande, och ett allmänt bortkastande utav en story som hade kunnat bli en rolig äventyrskomedi i rätt händer.

2/10 hjorthuvuden
139 inlägg
för
139 inlägg
Såg äntligen Arrival, bättre sent än aldrig! xD
Den var mycket bra, levde väl inte riktigt upp till all hype, men ändå en svag 4!
570 inlägg
för
570 inlägg
Såg Wonder Woman och Guardians of the Galaxy Vol. 2.

WW var mycket bättre än förväntat. När det gäller Guardians tycker jag mer om ettan.
1521 inlägg
för
1521 inlägg
Blir Alien: Covenant imorgon på bio.
1197 inlägg
för
1197 inlägg
Såg en av de bästa varulvsfilmer som jag sett, Ginger Snaps (2000) är en fräsch tolkning av den uttjatade varulvstemat. Fast att filmen har 17 år på nacken så har jag aldrig sett den och det är en av de snyggaste jag sett i den genren. 8/10
1521 inlägg
för
1521 inlägg
Nej Alien: Covenant blir på torsdag, tillsammans med Pirates! Ikväll blir det filmkväll med svenskt tema: Den Bästa Sommaren, Känn Ingen Sorg och Monica Z.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden