Visa första inlägg
1678 inlägg
för
1678 inlägg
New York Times skriver lite om kortfilmen Ten meter tower, som visades på Sundance, och visar även hela filmen i sin artikel. Kul idé och intressanta psykologiska reaktioner, även om utförandet är lite taffligt. Med så fasta miljöer kunde de ljussatt det lite tycker jag.

Har du själv hoppat från tian? Jag har gjort det många gånger, men nu var det länge sedan.
2575 inlägg
för i svar på magiuls inlägg
2575 inlägg
Mycket intressant kortfilm! Spännande att se alla hur alla reagerar. Har aldrig hoppat men detta kanske är en utmaning man ska dra med hela familjen på.
3296 inlägg
för
3296 inlägg
Omtitt på Magnolia. Oboy vad jag älskar den filmen.
2575 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
2575 inlägg
Allt han har gjort är bra, förutom Hard Eight som är lite sådär.
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Själv såg jag två westerns igår, började med Red River (1948). Tyckte att den var ganska bra men för långsam ibland, ingen vill bara se bilder av kor som springer och springer. Men när det väl blev konflikt mellan karaktärerna (vilket egentligen hände för sällan) så blev det väldigt spännande. Kasst slut, en riktig "cop out".

Den andra filmen blev ungefär motsatsen till Red River, Boss Nigger (1975). Handlingen lät spännande, två svarta rider in i en "vit stad" och blir sheriffer, inget som man har sett så mycket av förut, förutom Django Unchained som ska ha varit inspirerad av denna filmen. Aningen för mycket låg produktions känsla för min smak. Helt okej film annars.
3296 inlägg
för i svar på Phips inlägg
3296 inlägg
Tycker om Hard eight, tycker Inherent vice är hans svagaste. Fick ett väldigt sug att se om alla hans filmer faktiskt, var länge sedan jag såg dom flesta.
2575 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
2575 inlägg
Känns som jag själv alltid är sugen på att se om hans filmer, har ett högt se om värde. 

Bah! Inherent Vice är ju en av hans bättre filmer, riktigt härlig men det roliga ligger ju i hur flummig den är. Vad gillade du inte?

En snabb topp 5 skulle väl se ut såhär, 

1. Boogie Nights
2. The Master
3. Inherent Vice
4. There Will Be Blood
5. Magnolia

Konstig nog så hamnar There Will Be Blood bara på plats 4, de säger ju en del om hans kvalité! Hur ser din egen topp 5 ut?
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Just nu blir det "Sagan om ringen" :)
342 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
342 inlägg
Agreed, Inherent Vice är hans svagaste... följd av Hard Eight och... Magnolia ^-^
3296 inlägg
för i svar på Phips inlägg
3296 inlägg
Dess atmosfär, karaktärer och humor fångade mig aldrig, tycker även det urvattnade fotot var väldigt trist. Borde kanske återvända med en lista efter att jag sett om hans filmografi, men skulle i nuläget säga så här:

1. Magnolia
2. The Master
3. There will be blood
4. Boogie nights
5. Hard eight

Mannen i den vite hatten: Skulle "Punch Drunk love" vara bättre än "Magnolia"?!?!
342 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
342 inlägg
That's right pal.



Magnolia är för lång för sitt eget bästa. PTA höll med om det själv i en intervju med Marc Maron. Men den är fortfarande jävligt bra, jag har en hederlig gammal fyra på den. Tom Cruise-delarna är 6/5. 
3296 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
3296 inlägg
Har svårt att se vad man skulle tagit bort. Tycker även längden bidra till att man känner att man är i scenerna på ett helt annat viss än om dom hade haft kortare speltid. Det är som om att man är i hela den hektiska regniga dagen, på grund av filmens längd. Intressant att PTA inte håller med om detta, få ta och leta upp det.
342 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
342 inlägg
Ja, om man tänker att längden är problemet så är den nästan dömd att misslyckas på förhand, eftersom den gör så stora anspråk, den är så ambitiös. Det är inte helt självklart hur man skulle kunna korta ner den utan förlora själva poängen med den. Det är en sån där film där man känner att filmskaparen gått in med attityden "Håll i hatten för nu jävlar ska jag göra ett mästerverk här." Har för mig också att han sa så efteråt också, att han aldrig kommer toppa Magnolia hur lång karriär han än får. Något han tydligen ändrat sig kring nu då. Man känner av samma självsäkra attityd i There Will Be Blood tycker jag, som ju är hans bästa film. 

2549 inlägg
för
2549 inlägg
Hacksaw Ridge, väldigt klyschig och sentimental. Ingenting man inte sett förut. Andrew Garfield gör dock en bra rolltolkning och vissa av krigsscenerna underhåller. Men i sin helhet så känns det bara som ännu en krigsfilm. Ganska knasigt att den här blev Oscarsnominerad för bästa film, dock så kan man ju förstå att man får fribiljett om det handlar om en amerikansk krigshjälte.
656 inlägg
för
656 inlägg
Lutar åt en dubbel på bion imorgon. Elle är jag nyfiken på. Sen lär man väl se vad La la Land har att erbjuda. 
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Såg Moana (eller Vaiana) igår och var inte så imponerad. Den underhåller med sin humor och karaktären Maui spelad av The Rock är helt klart bäst. Men annars så fick man bara en "jag har sett det förut" känsla. Som i en klassisk Disneyfilm brister de ut i sång ofta och tyvärr är ju musiken inte särskilt bra. Galet snygg visuellt dock. 2,5/5
24 inlägg
för
24 inlägg
Såg 'Människor i solen' (2011) på SVT nyss, helt okej. Slutet drog däremot ned på betyget en aning. Ger betyget 2 av 5.
726 inlägg
för
726 inlägg
Såg La La Land igår. Jag hade blandade känslor inför, då jag verkligen inte är ett stort fan av musikaler. Även denna gång tyckte jag att det blev väldigt konstigt när skådespelarna mitt i en dialog börjar att sjunga istället för att prata. Har verkligen svårt för det. 

Hur som helst. I övrigt måste jag erkänna att jag verkligen gillade den. Bra skådespelare, grym musik och fantastiskt regisserad genom alla sång och dansnummer. En sak som jag dock verkligen reagerade på var det blurriga fotot i flera scener. Jag hoppas verkligen att det var fel på projektorn på min biograf, för ibland så det riktigt uselt ut. Jag tänker framförallt på en scen där Emmas karaktär har en audition där kameran långsamt närmar sig Emma, för att sedan panorera runt henne och sedan sluta på samma grundposition där scenen började. Under hela "inzomningen" innan panoreringen runt Emma, så är Emma helt ur fokus. Har googlat runt lite på detta och har märkt att jag inte är den enda som reagerat på det, alltså så borde det inte vara fel på projektorn på bion. 

Detta var dessutom inte den enda scenen där det kändes oskarpt. Nu vet jag inte om det var en tanke bakom detta ofokus, att det skulle kännas som inne i en drömvärld eller liknande, för det känns som ett alldeles för enkelt misstag för att vara en Hollywoodfilm. Det var hur som helst synd, då många andra scener är fantastiskt fint filmade. I och med detta så förstördes min upplevelse av fotot och jag hoppas att den inte vinner en Oscar för detta även om det är en svensk som filmat.

Mycket klagomål på fotot, men i övrigt så var den faktiskt riktigt bra. Lite tunn story, men sista tredjedelen av filmen är stark och drar upp betyget till 4/5.
1521 inlägg
för
1521 inlägg
Blev Ocean's Twelve, Johan Falk: Vapenbröder och The Bourne Supremacy igår. Ikväll ska jag nog ta mig an The Neon Demon.
1197 inlägg
för
1197 inlägg
Började eftermiddagen med Hostel II och actionklassikern Point Break (alltså originalet såklart).
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden