Visa första inlägg
12243 inlägg
för i svar på Saras inlägg
12243 inlägg
Har du sett "Fantastiska vidunder" än? :) 
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Nu blir det en fantastisk krigsrulle nämligen "Fury"
726 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
726 inlägg
"Fanny och Alexander" var fantastisk. Jag såg som sagt den förlängda 5-timmarsversionen, och rent spontant så kändes det som om den faktiskt hade mått bra av att koncentreras en aning. Framförallt den andra och tredje akten kändes lite för händelsefattiga så det är möjligt att jag skulle ha uppskattat den "korta" 3-timmarsvarianten bättre (utan att veta vad som skulle vara bortklippt). Sista 2,5 timmarna var dock helt magiska med, återigen, ett makalöst snyggt foto. Jag håller nog ändå "Höstsonaten" som Bergmans starkaste film (av de jag sett), men "Fanny och Alexander" kommer som en klar tvåa. En stark 4/5
3296 inlägg
för i svar på Willimons inlägg
3296 inlägg
Kul att du betar igenom Bergman-filmer. Håller verkligen med om vad säger om "Höstsonaten" och "Persona", håller dock inte med om att "Vargtimmen" inte skulle vara skrämmande, tanten som råkar säga att hon är 216 år är otroligt obehaglig. Samt tycker verkligen inte "Fanny och Alexander" borde kortats ner, tre-timmars-versionen är disaster.

Du har redan sett igenom fyra av mina favorit-Bergmanfilmer, dom givna du borde ser härnäst tycker jag är "Det sjunde inseglet" och "Smultronstället". Sedan har vi ju "Guds tystnad-trilogin" och "Jungfrukällan". Av hans senare filmer kan jag även rekommendera om "Larmar och gör sig till".
11107 inlägg
för
11107 inlägg
det enda tråkigare än bergman är att prata om bergman.
464 inlägg
för i svar på bonks inlägg
464 inlägg
Det var nog det vettigaste du någonsin sagt. Amen
464 inlägg
för
464 inlägg
Efter allt Bergman-snack ska jag be att få lätta upp stämningen rejält!
Såg Beerfest ikväll (för ungefär 10.e gången)
Helt fantastiskt Guilty Pleasure film. En av mina favoritfilmer att ta just ett par öl till.
Fullkomligen tok-älskar de överstereotypiska tyskarna. Även roligt med flera svenska inslag, fyllesvin som vi är allihopa!
Ur rent filmkritiks vinkel får den en god TVÅA
Ur rent underhållningssyfte får den en FYRA
3296 inlägg
för
3296 inlägg
Tråkigast måste väl ändå vara att prata om hur tråkigt det är att prata om Bergman.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Nu blir det den mästerliga "No Contry for Old Men"
726 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
(inlägget har redigerats)
726 inlägg
Visst, kvinnan som försäger sig om sin ålder var något otäck, men i övrigt så tyckte inte jag att "Vargtimmen" var speciellt skrämmande (med undantag för vissa groteska scener i slutet). "Vargtimmen" sägs vara Bergmans enda skräckfilm, men trots det upplevde jag "Persona" betydligt otäckare och framförallt psykologiskt jobbig att se. "Vargtimmen" var mest långsam med ointressanta och tråkiga karaktärer, framförallt huvudpersonerna.

Angående "Fanny och Alexander", så kan jag inte uttala mig då jag inte vet vad som saknas i den korta versionen. Dessutom vet jag inte riktigt själv vad jag skulle vilja klippa bort heller så jag skippar nog den versionen :)

Hur som helst, tack för tipsen. Ska fundera på vad det blir härnäst. Har varit tvungen att jobba hela dagen idag så fick bli en paus för Bergmanvärlden.. :(
1678 inlägg
för
1678 inlägg
Började på serien Wet Hot American Summer. Började lite segt, det går inte helt att köpa att de alla är sååå mycket äldre än de spelar. Men får se om den blir bättre ju mer vad det lider.

Men annars var kvällens höjdpunkt The Big Short. Välspelad och intressant storebror till filmen Margin Call, som handlar om en enskild firma, medans The Big Short handlar om hela finansvärlden. Det breda perspektivet gör det lite svårgreppbart, och jag är inte helt förtjust i att filmskaparna konstant bryter fjärde väggen i en så pass seriös film. När språket även är rätt avancerat finanssnack lyckas inte intresset vara så hett som i den tidigare nämnda Margin Call som är mycket mer av en nagelbitare. Men ändå intressant och man förstår att folk gillade filmen inför Oscars det året. 3/5 får den av mig.
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Har sett tre filmer i helgen, Kubo and The Two Strings, Hell or High Water och The One I Love. Alla hamnar någonstans runt en 3/5.
2575 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
2575 inlägg
The One I Love, helvete, troligtvis de läskigaste romantiska dramat som jag någonsin sett.
2575 inlägg
för i svar på magiuls inlägg
2575 inlägg
Men att de är 40 - 50 åringar som spelar tonåringar är väl en del av skämtet?
896 inlägg
för
896 inlägg
Idag blir det en ren film söndag. 

Började morgonen med den nya Oasis dokumentären Supersonic. En dokumentär främst för det inbitna Oasis-fansen i mångt och mycket. 
Men även en film som tar sig an teman som broderskap, kändisskap, drömmar och uppgång och fall. Jag blev aldrig tillräckligt tagen av dokumentären nog för ett fullpotts-betyg men brödernas jargong, arrogans, totala brist på respekt, språkbruk och framförallt mod är det som driver Oasis till toppen och botten men även dokumentären framåt. Och det slutar aldrig vara intressant och underhållande.
Speltiden fullkomligt rusade iväg. Betyget landar på en stabil 4:a och Liam Gallangher måhända vara ett rövhål men kanske också det Coolaste som gick i ett par skor åren 93-96.

Dagen följs upp med följande filmer.
Rolling Stones: Gimme Shelter
Dead Again
The Machinist  
3296 inlägg
för i svar på Hasies inlägg
3296 inlägg
Med The Machinist har du verkligen en enastående film framför dig.
2549 inlägg
för i svar på Phips inlägg
2549 inlägg
Ja, den var lite spooky faktiskt.
12243 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
12243 inlägg
Bad tyckte du om "Kubo" Moviemaster?
36 inlägg
för
36 inlägg
Osäker på vad det blir ikväll någon som kan langa några filmtips eventuellt någon go serie? Speler ingen roll vilken genre.
2549 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
2549 inlägg
Jag tyckte att den var bra. Jag gillade den. Det är ju verkligen en stop moton epic. Kul att se så "grand scale" stop motion, även om man använder en hel del CGI också förstås. Men visuellt så är det otroligt imponerande, älskar stilen, att allting är handgjort är sjukt häftigt. Filmen hade även ganska snyggt foto tycker jag, en hel del fina bilder. Är också ett stort fan av den japanska settingen och miljön.

Det filmen tappar på är berättelsen, den är inte dålig, men filmen är ju riktad till familjer och barn och allting känns lite för klyschigt och safe för min smak. Därför kommer den inte riktigt högre än en 3/5.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden