Visa första inlägg
12243 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
12243 inlägg
Jag ska till ICA Maxi imorgon igen, ska se om jag sett fel eller ej, jag tar en bild om jag hittar någon :). 

Nu till en ny fråga jag funderat lite över, säljs det inte tillräckligt med serietidningar i Sverige? Tycker inte tidningarna håller sig flytande särskilt länge.

Jag kollade nog på Batman-serien runt år 2000. Jag förstår att dem var tvungna att tona ner på våldet av det du berättar så är det ganska extremt i T+ tidningarna vilket du också sagt är helt opassande för yngre barn. 

Jaha, är det på så sätt man kan hålla reda på vilken åldersgräns tidningen passar.

Jag tycker dina texter är alldeles perfekta och korrekturlästa, din grammatik är där inget fel på! Jag tycker du ska göra ett försök, skriv om något som du tycker är kul och som du tror kan intressera läsare. Lite fel i texterna har dem alltid överseende med, något de korrigerar. Jag har skrivit några texter, här nedan kan du se hur jag skriver en artikel. 

6 skådespelare som är så gott som luspanka

Utomjordingar invaderar Amerika, 30 oktober 1938!

Finns The Overlook Hotel på riktigt?
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Jag tycker bara det är kul att läsa speciellt då jag inte direkt har några kunskaper kring ämnet. Där är säkert fler som läser vad du skriver på forumet, bara ingen som skriver något :)
570 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
(inlägget har redigerats)
570 inlägg
Tack Kalis ännu en gång.

Kan det vara denna serie som du såg hos din farmor? Känner du igen den animerade stilen? Det är många som förknippar The New Batman Adventures med BTAS. Dessutom när hela TNBA släpptes som en DVD-samling kallades den för Batman: The Animated Series Volume 4. Men trots att den animerade stilen i TNBA liknar den i BTAS samt att båda serierna använder samma intro, ska man ändå betrakta TNBA och BTAS som två separata TV-serier där TNBA utspelas två år efter BTAS. I det här videoklippet kan du se att originalet BTAS är betydligt mörkare jämfört med TNBA.

Väldigt intressanta artiklar med noggranna förklaringar! Orson Welles radioprogram 1938 känner jag till – jag såg en dokumentär om det. Min favorit är artikeln om Overlook Hotel. Det är intressant att följa utvecklingen för hur man byggde upp scenerna.

Men hur ordnade du tillstånd från andra webbplatser eller fotografer för att kunna återanvända fotografierna? Sverige har ju inte det juridiska konceptet "fair use" – istället har vi citaträtten, men det är ju inte riktigt samma sak. Det här är en annan anledning till varför jag tvekar med att skriva artiklar. Jag har gjort så flera gånger i samband med olika arbeten, och då har jag varit tvungen att e-posta olika ansvariga. Hela tiden fick jag hoppas på att få svar. Skulle jag vilja låna bilder från TV-spel (ifall jag vill skriva artiklar om TV-spelfilmer) måste jag i praktiken kontakta de ansvariga på TV-spelbolagen, och det är ofta lättare sagt än gjort.
 
Hmm… Det beror på vem du frågar. Det stämmer att superhjälteserietidningarna säljs dåligt i Sverige och försvinner ganska fort. Spindelmannen själv har fått byta flera svenska förlag under sina ca 30 år här. Det är bara Fantomen och Agent X9 (med den kända kvinnliga brittiska spionen Modesty Blaise, som också haft en egen spelfilm) som klarat sig allra bäst. Vad som ligger bakom deras popularitet vet jag inte eftersom jag känner ingen som gillar dessa serier.

Fantomens serier i Sverige är ofta berättelser skrivna av svenska författare. Kan det vara orsaken till dess popularitet? Annars är Fantomen inte så stor i Nordamerika jämfört med DC:s och Marvels superhjältar, trots att The Phantom ursprungligen är en amerikansk serie. DC Comics har själv producerat några berättelser om Fantomen, och tonen där är mörkare jämfört med de svenska berättelserna. Och Agent X9… Kanske är svenska läsare mer intresserade av deckare, spioner och thrillers, tecknade i en noir-liknande stil? Serierna i Agent X9 är oftast svartvita.

Jag har för någon vecka sedan sett en serietidning som är riktad till 18 åringar och uppåt, där bl.a. historier om DC Comics’ Constantine ingår. Men jag är övertygad om att tidningen kommer att försvinna så småningom på samma sätt som de andra. Det har sålts Star Wars-tidningar tidigare, med berättelser som utspelas före, under och efter huvudfilmerna. Men dessa tidningar finns inte längre. Istället har vi idag den barnvänliga tidningen Star Wars: Rebels, baserad på den animerade TV-serien med samma namn.

Så om vi går tillbaka till din fråga: Idag säljs det inga superhjältetidningar (översatta till svenska) i Sverige längre. Nu har vi istället inplastade serietidningar med leksaker som är riktade till barn, t.ex. Barbie och Disney-tidningar (Kalle Anka & Co, Frost och Star Wars: Rebels). Dessutom har vi de svenska tidningarna BamseBuster och Min Häst. För lite äldre läsare finns Uti vår hage och 91:an. Serietidningen om sköldpaddan Elvis har eller är på väg att läggas ner sedan Tony och Maria Cronstam skilt sig.

Så nej, det är inte tillräckligt. Det är kul att yngre läsare får serier att läsa. Men vi vuxna då? Jag är inte intresserad av (brutala) T+ serier som Constantine, även om han är en DC-karaktär. Jag vill gärna läsa om hjältedåd. Jag har läst tillräckligt om den grekiska mytologin när jag var yngre och jag vill inte begränsa mig till svenska Fantomen-berättelser.
12243 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
12243 inlägg
Ja det kan mycket väl vara den serien jag sett! Jag känner igen det introt :).

Kul att du gillade artiklarna!

Angående bilder så tog jag dem bara från google, det verkar inte vara så noga vem som äger rättigheterna till bilderna i varje fall inte för MovieZine.

Anledningen till att det inte går så bra för serietidningarna i Sverige kan ju kanske bero på att vuxna anser att serier är till för barn, sen har säkert fantomen blivit lite för uråldriga och inte moderniserats, det kanske hade blivit bättre om de tar och skriver om en modernare hjälte som Batman. Nu har han också flera år på nacken men det känns som att han hängt med under moderniserings processen. Eller vad tror du? :). Sen kanske det är för få läsare som har åldern inne att läsa T+ tidningarna?

Det är nog som du säger att svenskar över lag är mer intresserade av deckare, spioner och thrillers. 

Jag har aldrig fastnat för tidningar som 91:an eller Uti vår hage. Jag vill mycket hellre läsa om Batman eller något liknande som har en åldersgräns på 15år. Precis vad ska vi vuxna läsa?

570 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
570 inlägg
Hmm... Så länge jag undviker att använda SF Bios logga så går det kanske bra. Allt på deras webbplats är upphovsrättsskyddade, inklusive logotypen.

Det är väldigt synd faktiskt. Visst är serierna möjligtvis för fantasifulla för att kunna tas på allvar, men ändå...

DC och Marvel har definitivt moderniserat sina hjältar. Det är de tvungna att göra. Medan samhället i serierna numera är tidlösa, så försöker i alla fall Marvel inkludera verklighetens historiska händelser i sina serier, t.ex. 11 september-attackerna (Magneto och Doktor Doom har båda reagerat starkt på attackerna), Irakkriget (Flash Thompson deltog i kriget, blev paraplegiker och blev så småningom hjälten Agent Venom) och när Barack Obama svor presidenteden (som bevittnades av Spindelmannen).
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Liten spoilervarning

Jaha, var börjar man. Vilken jävla skit, jag trodde inte att filmen skulle vara bra, men inte såhär dålig. Detta är ju utan tvekan den sämsta DC filmen sen "The Green Lantern". Finns så mycket att säga om den här. Min första tanke är att det krävs verkligen talang om man ska bolla såhär många karaktärer i en film och tror inte särskilt många klarar av det så väl. Här gör man det ju inte. Många karaktärer hamnar verkligen i skymundan.

Som jag trodde så drar David Ayer verkligen in sin "South Central" stil i det hela, Jokern känns som en mexikansk gangster, guldpistoler, hiphop musik och allt var det är. Något som jag inte tycker passade in så bra.

Annars känns filmen verkligen rörig. Uppbyggnaden av karaktärer är väldigt simpel och känns så slarvigt gjort. Nästan som massor av montage som spelas efter varandra och snabba flashback sekvenser som ska snabbt berätta för de som inte vet någonting om karaktärerna. Batman slarvar man bort totalt och det känns bara som man trycker in honom för sy ihop filmerna.

Det värsta med hela filmen var dock antagonisten, samma skit som i Green Lantern, Man of Steel och Batman V Superman. "Hörrni, vad säger ni om en ond CGI snubbe, några stenar som svävar bland molnen, släng in en stor stråle där också så blir det nog bra ska ni se..".
Dem verkar ju helt inkompetenta på att skapa bra antagonister. Kan det inte vara lite nedtonat någon gång. Måste det vara massor av magi och cgi?





Det som var bra tycker jag var att filmen var ganska välcastad, Margot Robbie, Jay Courtney, Will Smith gör bra roller. Det var väl det. 1/5

12243 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
12243 inlägg
haha! Jag visste att du inte skulle gilla den! men jag ville inte säga att den var så dålig! Jag blev sjä'lv också väldigt besviken på den, kände sig nästan lite deprimerad när man gick ifrån biosalongen.

Jag tyckte själv att Jokern, Jared Leto var urusel! Han kunde inte ens skratta hysteriskt som den riktiga Joker ska göra kanske lite orättvist att hela tiden jämföra med Heath Ledger. Men som du säger så känns han mer som en Mexikansk gangster med guldpistoler. 

Jag håller också med att antagonisten är fruktansvärt dålig! Kunde dem inte komma på något bättre!

Det jag tyckte var bra i filmen var musiken.

Hoppas inte att du är allt för besviken Moviemaster.

P.S. Såg du att Suicide Squad blev nominerad till sommarens film... jävligt konstigt! 
2249 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
2249 inlägg
Skönt att höra. Jag hatade den besinningslöst också. 
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Man kan inte låta bli att bli besviken!
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Ja, filmen framstår lite som en bilkrasch. Ingenting blir rätt.
2575 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
2575 inlägg
Håller med om det mesta. Har svårt att greppa vad man egentligen fick se, en jävla röra helt enkelt. Om jag ska lägga till något till det du skrev så är det ju att soundtracket är all over the place, vissa riktigt malplacerade låtar. Plus att Jokern är ju jäkligt usel, han ser ful ut, alla scener han är med i är usla, lätt den sämsta Jokern jag någonsin sett, vilka fåniga grymtanden och läten asså, urghh. Snacka om att slarva bort Batman också. Går ju inte ge annat än 1/5.

Det man får ge cred till är väl att filmen försöker i alla fall att göra något annorlunda, även om det blev skit. Till skillnad från Marvel som gör samma tröttsamma film om och om igen.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Jag tycker att det enda som håller är soundtracket och musiken i filmen.
2575 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
2575 inlägg
Tycker det känns mer som David Ayer har plockat slumpmässigt av gamla klassiker låtar som han gillar. Tycker inte typ House Of The Rising Sun, Sympathy For The Devil eller Fortunate Son passar tillsammans med karaktärer som Jokern och Batman.
12243 inlägg
för i svar på Phips inlägg
12243 inlägg
Det var säkert därför jag gillade dem :). Men det är väldigt rörigt ihopsatt och det är som du skriver att han nog tagit låtar som han själv gillar som inte alltid passade så bra i filmen.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden