9 februari 2015
2 februari 2015
20th Century Fox

Jonna Vanhatalo

6 februari 2015 | 10:00

Sju jävligt långa dagar

Stjärnspäckad film som emellanåt underhåller en aning, men mest ändå faller helt platt och blött, likt blaskigt snö i februari. ”This is Where I Leave You” är en komedi om en dysfunktionell familj som återförenas vid ett dödsfall. Filmen vill roa och vara tänkvärd men lyckas inte nämnvärt med något av det.
Fyra vuxna syskon ska tillsammans med sin mamma bo under samma tak i sju dagar efter att fadern i familjen gått bort och begravts. Detta är faderns sista önskan och alla gör de sitt bästa för att hedra honom genom att uppfylla den. Dock uppstår slitningar och oroligheter redan dag ett och alla blir de snabbt varse om att en vecka är väääldigt lång tid. Åtminstone i sällskapet de befinner sig i.

På förhand verkar det rätt lovande. Filmen är regisserad av Shawn Levy som fått mig att nyligen skratta i ”Natt på museet – Gravkammarens hemlighet” och tidigare förmått roa med både ”The Internship” och ”Date Night”. Att sedan stjärnor som Jason Bateman, Tina Fey, Adam Driver och Corey Stoll spelar de fyra syskonen samtidigt som deras frispråkiga mamma Hillary görs av ingen mindre än Jane Fonda, sänker ju inte förhoppningarna direkt.

Men tyvärr.

Förhoppningarna blir inte mer än till just förhoppningar då det rätt snart visar sig att ”This is Where I Leave You” är ungefär lika lite upplyftande som dess titel är tråkig. Det är svårt att peka på vart felet ligger även om en stor nackdel i vilken komedi som helst torde vara att det sällan blir direkt roligt. Det är mycket man förvisso känner igen, att komma hem, träffa syskon, barndomskamrater och konflikter som då lätt uppstår… och stundvis blir det också i dessa ögonblick lite lätt komiskt vilket lockar fram ett enskilt skratt eller två. Fast mest sitter fnittret liksom och väntar i bröstet men lossnar tyvärr aldrig på riktigt.

De mer dramatiska scenerna är däremot något bättre och replikerna i dem stundvis rappa, fyndiga och ibland till och med rätt vågade. Fast även där kommer man till sist inte någon vart, för rätt vad det är tar scenen slut och sedan är det abrupt dags att gå vidare till nästa.

Filmen ämnar vilja ta upp väldigt mycket under sin relativt korta längd och många ämnen, som barnlöshet, karriär, skilsmässa och otrohet avhandlas ganska hastigt. Tyvärr berör dessa svåra ting mig knappt då förankring till någon typ av äkta känsla hela tiden saknas. Dessutom nuddar man bara lite lätt vid problematiken och går aldrig någonsin in under, på djupet.

”This is Where I Leave You” har stora ambitioner men blir bara till ett smått underhållande vuxendrama, som har några ljusa stunder fast inte så mycket mer. Jag blir rätt provocerad av att aldrig lära känna någon och sedan irriterad för att den mer än kapabla och i andra sammanhang rent lysande skådespelarensemblen inte alls kommer till sin rätt här. Visst finner jag ett par scener sevärda, framförallt mellan Bateman och Driver, som någonstans hittar kemin och varandra, men det räcker inte då det i övrigt saknas driv och engagemang i både manuskriptet och regin.

Skådespelarna gör som sagt sitt yttersta för att ro detta sjunkande skepp i land och lyckas också förvisso ta sig hela vägen, men har då bara så mycket båt med sig.
| 6 februari 2015 10:00 |
4
Enda anledningen till att jag överhuvudtaget fick nys om den här filmen var för att jag, efter att ha set Star Wars: The Force Awakens, var på storjakt efter fler filmer med Adam Driver. Efter att ha sett This Is Where I Leave You på IMDb så köpte jag filmen efter att ha påträffat den i filmlådan på Coop. 59kr, vilket var ett riktigt kap, om jag får säga det själv... TIWILY (titeln är lång och jobbig att skriva ut flera gånger i samma recension) handlar om en judisk familj som efter att deras pappa har dött ska sitta shiva. Alla i familjen, från tvåbarnsmamman Wendy till den yngste brodern Phillip som kommer hem med en oväntad flickvän, är något mörbultade av sina liv och alla runt omkring har sina egna problem. När allt och alla tvingas leva under samma tak blir det både rörigt, roligt, sorgligt och underbart. Det här är en riktigt bra film, med bra karaktärer, bra musik (enkel, men den passar mycket bra) och en känsla som får en att både skratta och gråta. Den är välgjord, väl agerad, välskriven (vilket den borde vara med tanke på att förlagan är skriven av Jonathan Tropper ("Konsten att tala med en änkling")). Inget mästerverk, men det försöker den heller inte vara. TIWILY är en film som går ned lätt, men sedan inser man att den var ganska tung och börjar fundera över sitt eget liv. Ett tips om man gillar filmen är att också läsa boken ("Sju jävligt långa dagar" på svenska).