Snabba cash 2021-

Snabba cash poster

"Snabba Cash"-serien är en reboot som utspelar sig i Stockholm, tio år efter händelserna i filmtrilogin. Leya är en ung ensamstående mamma som försöker lyckas inom startup-scenen. Miljön är livlig, jakten på status och pengar är starkare än någonsin och Leya är fast besluten att lyckas – oavsett pris. Den entreprenörsdrivna eliten och den kriminella världen har blivit allt mer brutal, kaotisk och skoningslös. När dessa två världar korsas sätts lojalitet, vänskap och affärsrelationer på prov.
3.6 av 75 användare
1
2
01
Shuno Is 12 Percent
2021-04-07
02
Gonna Be 2 Rocks, Leya
2021-04-07
03
Friends and Family
2021-04-07
04
Was Never ’Bout the Cheese, Things Just Happened This Way
2021-04-07
05
If You Play with Fire, You're Gonna Get Burned
2021-04-07
06
Making Money Is Never Bad!
2021-04-07

Charlotte Brange

1 april 2021 | 09:15

Hisnande spänning bland vinande kulor

Jakten efter snabba, men långt ifrån enkla, pengar spinner vidare i en mjuk reboot av Jens Lapidus filmtrilogi. Nya ”Snabba Cash” är tv-serien som lyckas inge lika hög autencitet som sina föregångare, samtidigt som den levererar ofiltrerarad action på hög nivå.
Lite mer än ett decennium efter att Daniel Espinosas långfilm ”Snabba Cash”, baserad på Jens Lapidus bästsäljande bok om tyngre gängkriminalitet à Stockholm noir, är tiden kommen för en nystart. Borta är stekaren JW, rymlingen Jorge, och den serbiska maffian. Med hjälp av helt nya karaktärer beblandar vi oss med våld, vapen, och droger, men framförallt – pengar. Pengar, som egentligen är lika mycket värda vare sig det kommer ifrån gatans tuffa baksida eller från så kallade äckligt rika investerare.

Leya (Evin Ahmad) är den ensamstående mamman som krigar för kund och fosterland för att nå framgång med sitt start-up-bolag Target Coach. Hon bor i vad en av hennes kollegor benämnde som ”orten”, och lider fortfarande men från att ha förlorat sin partner till gatans pistolkulor. För att komma någonvart i en hård businessvärld behövs det mer än vassa hisspitchar – man behöver även vassa armbågar och kanske gå över lik.

Vägarna korsas något oväntat med den skönsjungande Salim (Alexander Abdallah), som i sin tur är djupt beblandad i illegala verksamheter i nära arbete med kvartersbossen Ravy (Dada Fungula Bozela). Parallellt med Leya och Salims historier får vi även observera den unga mopedkillen Tim (Ali Alarik), som söker spänning utanför den tråkiga sandlådan som han upplever att hans något mesiga pappa har placerat honom i.

Den kriminella världen kring Stockholm har nu efter tio år växt sig ännu starkare – för ja, det är en typ av fortsättning, som en del av ”Snabba Cashiverse” – och den tuffa miljön blir vi snabbt varse om. Jesper Ganslandt och Måns Månsson regisserar en rå och utlämnande skildring av hur snabba pengar kan sjösätta skeppet, visserligen hålla det flytande, men även bokstavligen haverera och dränka alla dess passagerare.

Långt ifrån vår senaste svenskfavorit, polisserien ”Tunna blå linjen”, alltså. ”Snabba cash” vänder på perspektivet och drar oss bokstavligen ner i källaren och djupdyker rakt in i gatans ökända liv och omständigheter. Samtidigt så lyckas tv-serien även med konststycket att behålla samma känsla och stil som jag kände första gången jag läste Jens Lapidus hårdkokta böcker. Ofiltrerat, detaljerat, och vad som känns som närapå autentiskt.

Har du högt blodtryck? Då kanske inte ”Snabba Cash” är någonting för dig. Den intensiva spänningen som de välpaketerade avsnitten bjuder på håller hela vägen från första bildrutan – till den sista. De sex delarna flyger fram utan att någon scen känns onödig. Utan varje situation bjuder på en rak höger, vare sig det är känslo- eller actionmässigt, eller vid ganska många tillfällen – både och.
| 1 april 2021 09:15 |
3
En rapp film med mycket nya ord. Det saknas en del men den rasar förbi i snabb takt. Det finns en viss realism i serien och det gör den bra. Det finns moment som man önskar hade utspelat sig annorlunda och tagit mer tid på sig för att man skall känna sig delaktig. Överlag en bra film som visar delar av problemen kring vårt förhållande till pengar =)
3
Jag hade ganska höga förväntningar på serien. Trailern lovade mycket och jag gillar sen tidigare Jens Lapidus böcker och filmerna med snabba cash. Serien är dock helt fristående och har egentligen ingenting med sina snabba-cash-föregångare att göra. Efter första avsnittet så var jag inte besviken. Den började direkt med en bra intensitet och spänning. Den råa och verklighetstrogna känslan satt ganska bra och jag tänkte lite på Gomorrah vilket är en annan serien jag håller väldigt högt. Men efter att ha sett klart hela serien så är jag tyvärr lite besviken på helheten. Den är alldeles för ojämn för att få ett högt betyg från mig. Det största problemet är nog att den är för kort. 6st avsnitt springer snabbt förbi och det som märks tydligast är att karaktärsutvecklingen blir kraftigt lidande. Det finns också en del att kritisera vad gäller skådespelarinsatserna där vissa av birollerna är under all kritik. Manus är stundtals bra men ibland känns det inte riktigt färdigt och det märks i dialogerna. Tycker Salim är den bästa och mest intressanta karaktären och Alexander Abdallah gör ett bra jobb i sin prestation. Även om vi får en inblick i vem han är så är det ändå en hel del luckor som jag gärna hade velat få veta mer kring som jag tror hade gett den karaktären ännu mer djup. Det gäller även alla övriga karaktärer i serien där de flesta helt eller delvis saknar djup. Allting svischar istället förbi i ett rasande tempo. Actionscenerna är bra men de flesta scenerna hade nog mått ännu bättre av en lite längre dramatisk uppbyggnad. I slutet är det t ex en scen som påminner lite om den i Heat. Den största skillnaden (förutom de Niro och pacino) är nog att jag satt på helspänn före, under och efter den där scenen när rånet går snett Heat. Men i snabba cash uteblir delvis den där känslan av extrem spänning för att allting i scenen går alldeles för snabbt i uppbyggnaden och vi kastas både in och ur scenen utan att känna fullt ut med karaktärerna. Den problematiken är tyvärr signifikativ för hela serien. Serien är överlag snyggt filmad och med en spännande story men som inte når ut fullt med att beröra emotionellt. Hade den haft ett par avsnitt till så hade kanske problemen med både karaktärerna, uppbyggnaden och helheten kring historien blivit bättre. Är du ute efter en 6-timmars resa med en kavalkad av slangord från Stockholms förorter och en och annan skottlossning så blir du inte besviken. Sevärd men med viss besvikelse.