Tänk dig en annan tid, det är 2005 i Sverige och Sony ska just lansera sin nästa konsol med dunder och brak. Konsollen heter Playstation Portable och är en doft av framtiden, du startar upp den lyxiga konsollen och den mnemonik som dyker upp är som en en strimma av solsken med ljudet av en svängig twang från en akustisk gitarr. Här passade det första “Lumines”-spelet in som en smäck. Releasetitel och identitetsmarkör för ett Sony som stod för trendmetenhet och sofistikerad konsumtion.
Toner och färggranna explosioner för miljoner
Nu, 19 år senare har “Lumines Arise” anlänt till ännu en modern Sony-konsol, och även PC. Har det förmågan att sätta fnutt på fantasin än idag? Jo men visst, det är en välkommen bit visuell ljud och bild-fest, även om det inte dramatiskt förnyar pusselgenren. Vad vi har att vänta oss är istället en uppdatering av allt det som gjorde “Tetris Effect” så framgånsrikt – och det är inte fy skam!
Om du inte kört vare sig tidiga “Lumines”-spel eller “Tetris Effect” följer här en liten genomgång av vad som väntar dig. “Lumines” är i grunden inspirerat av megaklassiska “Tetris”, sägs det.
Stjärndesignern Tetsuya Mizuguchi älskar den enkla designen i Tetris och utvecklade sin egen spinn på spelet där musik och ljud har en självklar del av designen. När du släpper dina block (alltid bestående av fyra beståndsdelar i en kvadrat, med olika proportioner av färger) så hörs det unika ljud från just banan du spelar på.
Kuber, kameleonter, kinetiska ljud
I “Lumines Arise” tar dessa banor formen av visuellt engagerande djungler, fabriker, dansgolv och alla möjliga andra fantasifulla platser. Ljuden på varje bana morphar i takt med att du framgångsrikt tar dig framåt, och lätena som dina kuber ger i från sig är tematiska till banan.
Det är lätt att hitta sina favoriter och de banorna man allra helst slipper möta i en mörk gränd (banor med otydliga färgkontraster och störiga ljudelement – hör inte av er, tack). Allt som du behärskar stiliga sätt att sätta ihop enfärgade kuber (kravet: fyra beståndsdelar eller mer) kan du hitta kombos och öka på storleken hos din kub, för massiva poäng. Varje gång en skiljelinje sveper över banans block rensar den de matchade blocken, ger dig poäng och kombos, och du får fortsätta lägga nya block tills banan är avklarad.
“Lumines Arise” har en spännande mekanik där du efter att ha samlat på dig en ansenlig mängd kombinerade färg-block, kan aktivera ett tillfälle där tiden fryses och musiken förändras. Nu har du ett visst antal sekunder på dig att samla till ett block i massiv storlek, lite så som man ville göra en ENDA stor chokladboll när man var liten, men sällan fick. Här kan du låta alla kombodrömmar löpa fritt – och när tiden för enfärgad kombo väl är färdig sköljer den rytmiska skiljelinjen över skärmen och ger dig dina välförtjänta 30+ kombos och lämnar ofta efter sig en dubbel uppsättning kombos där den återstående färgens block nu OCKSÅ bjuder på storstilade kombinationer. Jag kan inte nog betona vilken räddning den här mekaniken ofta är.
Pussla bäst ihop, som pusslar tillsammans
De olika blocken i “Lumines Arise” tar formen av paprikor och kugghjul, elefanter och statyer, färgklickar och olika djur. Varje gång du skiftar mellan de olika banorna får du en lättnad och glädje eller apart besvikelse när en helt ny levande tapet och figurer ersätter de gamla. Detta blir sällan gammalt.
Just denna, den senaste delen i pussel-serien har tagit inspiration från community-byggande delen av “Tetris Effect: Connected” – i det spelet fanns det regelbundna tävlingar inom gemenskapen, både kompetetivt och där spelarna ackumulerar poäng tillsammans för att nå upp till olika mål, efter att ha vunnit ett stort antal bataljer eller fått tusentals block att försvinna. Det känns som att “Lumines Arise” kommer erbjuda timtal med speltid för den ivriga pusslaren, och det är värt att säga ett och annat om presentationen och variationen som erbjuds.
Billigare än meditation, festligare än en krogrunda
“Lumines Arise” är ett spel som låter dig få en avslappnad om du vill det. En balanserad genomgång av ett sjok med banor (vanligen 4-5 banor, i huvudsakliga “Discovery”-delen av spelet) löper ofta genom både hastiga och meditativa världar. När du väl låst upp samtliga banor kan du själv styra över vilken typ av upplevelse du mest av allt vill åt. Det erbjuder två att spela mot varandra både lokalt och online, och har du tillgång till ett VR-headset på pc eller PS VR2 på PS5 så erbjuds färg- och ljud-explosionerna även där.
Vi hade inte möjlighet att testa VR för recensionen, men studion Enhance har varit ivriga förespråkare för hur väl VR kan användas i sina tidiga titlar med “Rez: Infinite” och “Tetris Effect”, så det talar för en transformativ upplevelse även här. Särskilda låtar och banor i “Tetris Effect” kunde vara rentutav emotionellt drabbande i VR, så om ni får chansen skulle jag verkligen ta en titt på VR-delen av spelet.
Perfekt komplement till en stressad (kompetetiv) höst
Vi upplevde att det kan vara lugnande att spela “Lumines Arise” – är du stressad av din arbetsdag, eller har du skördat lite väl många zombier i senaste “Call of Duty: Black Ops 7”? Då skulle vi säga att det här är ett ultimat botemedel. I en tid där stress och effekter av det på vår hälsa är vardag för så många, så kan symbiosen av ljud och färger här verkligen fungera som en varm filt och betryggande kopp choklad. Eller en kopp FEST, om du vill ha det, förstås.
“Lumines Arise” vet vad det är och erbjuder en chans för en ny generation spelare att bli charmade, att ha kul ihop. Den här hösten ryms det storstilade comebacks, majestätiska äventyr i öppna landskap och remaster efter remaster på gamla klassiska spel. Men vem vet, mitt ibland alla storbudget-produktioner kanske du upptäcker att tiden för eleganta pusselspel egentligen alltid varit: nu.
”Lumines: Arise”
Genre: Pussel
Plattform: PS5 (PS VR2-valbart) Steam (PC VR valbart)
Utvecklare: Enhance, Monstars Inc
Utgivare: Enhance
Släpps: Ute nu
Läs också: Galning slog rekord i spelmaraton – 144 timmar ”Dance Dance Revolution”
Läs också: Kolla in alla 37 spel som kommer till Playstation VR2
