RECENSION

Carlos De La Vega

28 maj 2023 | 10:00

Recension: Därför är "The Lord of the Rings: Gollum" årets sämsta spel

När utvecklarna behöver be om ursäkt för det dåliga skicket som ett spel släpps i vet man att det kommer vara ungefär lika uselt som Gollums hygien. Vi har recenserat troligtvis årets sämsta spel.
"My precious", som varelsen säger i "Sagan om ringen"-filmerna. Inte riktigt...

Jag hade aldrig trott att år 2023 skulle innebära att jag skulle behöva genomlida ännu en "följ-och-lyssna-på-dialog"-sekvens, en uppdragsstruktur som jag inte sett sedan "Assassin's Creed"-spelen på PS3. "Lord of the Rings: Gollum" känns verkligen extremt gammal och föråldrad i jämförelse.

870e849c13ce1b7486ab209d0e0d3dec ss 01acea684b6fc03416002a600f206f1a63cf5e8f

Speldesign lika gammal som Midgård

Spelet börjar ganska lovande ändå. Jag introduceras till plattforms- och smygmekaniken direkt, och handlingen tar fart när jag tillfångatas av en ringvålnad i en ganska cool scen. Att få uppleva en sådan ikonisk händelse ger en viss inledande spänning, men den förbyts snabbt i besvikelse när jag därefter oväntat blir inlåst i en cell utan någon riktig förklaring. Det är här problemen börjar. Spelet känns otroligt gammalt och förlegat.

Vad som följer är flera timmar av repetitivt och frustrerande letande efter förlorade föremål, tråkigt smyglyssnande och en oerhört dum AI. Det känns som att slungas tillbaka 20 år i tiden. Om jag verkligen vill uppleva en bra "fängelsesimulator" finns det betydligt bättre alternativ, som till exempel svenska "Chronicles of Riddick" från 2004 på den gamla Xbox-konsolen. Det är både mer engagerande spelmässigt och imponerande grafiskt. Den jämförelsen gör det verkligen uppenbart hur enormt gammalt och utdaterat "Lord of the Rings: Gollum" är med moderna mått mätt.

870e849c13ce1b7486ab209d0e0d3dec ss effdae9533b4f5b63caa8e21bec17ca29d863acd

Ett lika personlighetsstört spel som Gollum

Spelet kan i princip delas in i två spelsegment: smygande och plattformshoppande. Tyvärr misslyckas det fatalt med båda. Att observera orcher på avstånd för att sedan smyga mellan buske till buske och ibland kasta en sten åt motsatt håll är ungefär lika spännande som det låter. Smygmomenten i spelet är extremt begränsade och repetitiva och det ges ingen frihet alls för experimenterande vilket snabbt leder till en känsla av tristess och frustration. Att hoppa mellan avsatser som Gollum eller springa på väggarna i samma trötta miljöer blir snabbt enformigt och tråkigt. Det blir inte bättre heller av den oprecisa spelkontrollen och kameran som ibland beter sig märkligt och gör det nästan omöjligt att korrekt bedöma avstånd.

De delar av spelet som liknar parkour-segmenten från tidigare "Uncharted"-spel, med upplysta "fästen" och en vilseledande kamera, blir således extremt tråkiga och påfrestande att genomlida. Spelet ger oss också möjligheten att utforska Gollums dualitet genom "diskussioner" han har med Sméagol. Vi kan välja att antingen omfamna Gollums mörka sida eller bevara hans mänsklighet som Sméagol. Även om dessa samtal sägs påverka handlingen, märkte jag ingen verklig skillnad när jag valde helt olika alternativ. Det känns som om valet av dialog har minimal betydelse för själva spelets gång.

870e849c13ce1b7486ab209d0e0d3dec ss 19f4b055828747e14c2a45abfcc6587bcb00c798

Fler buggar än vad det finns orcher i Mordor

Men hur är atmosfären? Det är ju trots allt ett ”Sagan om ringen”-spel. Det är svårt att beskriva hur tråkig och fattig "Lord of the Rings: Gollum" nivådesign och miljöer känns. Man rör sig enbart genom förutbestämda vägar, något jag inte har något problem med så länge spelet och miljöerna är engagerande, vilket tyvärr inte är fallet här. Miljövariationen sträcker sig som mest mellan mörk grotta till ljus grotta och från mörk skog till ljus skog.

Spelet är fyllt med så många buggar att jag ibland har svårt att avgöra om jag faktiskt har missat något eller om en bugg förhindrar mig från att komma vidare. Om jag fastnade startade jag bara om från den senaste sparpunkten och kunde sedan komma vidare nästan direkt.

Det är inte riktigt okej att släppa ett spel till fullpris i det här skicket. Det är tragiskt att se ett spel som utannonserades inför releasen av Playstation 5 släpps i ett sådant ofärdigt skick och erbjuder spelaren så lite, när sedan det spelet har att erbjuda gör det så fruktansvärt dåligt så finns det verkligen ingen anledning att lägga din tid eller pengar på det här spelet.

Under min speltid med "Lord of the Rings: Gollum" så stötte jag på otaliga kraschar och efter cirka fem timmar in i spelet så hängde det sig totalt, det var också ungefär då jag gav upp helt. Har vi redan fått årets sämsta spel? Mycket möjligt.

"The Lord of the Rings: Gollum"

Genre: Äventyr
Plattform: Playstation 5, Playstation 4, Xbox Series X/S, Xbox One och PC