Anders Eklöf

16 oktober 2023 | 16:00

Recension: "Marvel's Spider-Man 2" är en läcker blockbuster

Peter Parker och Miles Morales är tillbaka för ett nytt spännande superhjälteäventyr där ingen mindre än den slemmiga skurken Venom och andra ondskefulla typer lurar i skuggorna – den här gången med en stor dos välkommen variation.

När "Marvel's Spider-Man" släpptes för några år sedan hyllades det som det bästa superhjältespelet genom tiderna och har sålts i över 32 miljoner exemplar, så Insomniac har mer eller mindre garanterad succé framför sig med en uppföljare – men det fanns samtidigt mycket att förbättra.

Med mellanspelet "Marvel's Spider-Man: Miles Morales" åtgärdades många av föregångarens problem, men det hade fortfarande rätt tjatiga uppdrag och en del svackor i berättelsen. "Marvel's Spider-Man 2" har plockat med sig det allra bästa från de båda och slipat bort många skavanker, men en del brister finns kvar.

Venom (och många andra) lurar i skuggorna

New York City har inte längre bara en Spindelman – utan två i form av Peter Parker och hans lärling Miles Morales, som båda är spelbara under äventyrets gång. I marknadsföringen av spelet har mycket kretsat kring deras kamp mot den ikoniska skurken Venom, men i själva verket dröjer det ganska många timmar innan den slemmiga typen dyker upp, eller ens symbioten.

Istället kretsar mycket kring Kraven the Hunter och hans ursinniga jakt efter nya byten i form av både hjältar och skurkar, samt Peters relation till sin barndomsvän Harry Osborn. Miles har fortfarande en stor roll, men det känns lite som att han hamnar något i skymundan. Att vi får följa båda skapar en hel del dynamik och variation i berättelsen, men det gör även det hela en aning långdraget, ofokuserat och trassligt. Det händer helt enkelt för mycket i handlingen, med alla sidouppdrag och narrativa trådar. Redan med Sam Raimis "Spider-Man 3" från 2007 fick vi ett smakprov på hur pajigt det kan bli när för många skurkar ska slåss om uppmärksamhet.

Bakom allt trassel gömmer sig trots det en riktigt spännande superhjälteberättelse med intressanta twistar på Spider-Man och hans skurkar. Mycket är bekant för den som sett filmerna eller läst serietidningarna, men de lyckas ändå överraska med nya tolkningar på klassiska inslag ganska ofta. Närmare än så här kommer man nog inte en blockbuster i spelform, med riktigt imponerande skådespel och en och annan hisnande actionsekvens som ibland får filmerna och deras stundtals oinspirerade motsvarigheter att blekna.

Imse Vimse Spindel klättrar i New York – igen

I "Marvel's Spider-Man 2" får du som tidigare nämnt utforska New York City som både Peter Parker och Miles Morales – ett koncept som verkligen bidrar till att skapa en mer varierad spelupplevelse än tidigare.

I de två föregångarna fanns det väldigt mycket att göra på kartan, med väldigt lite variation. I tvåan är det som utvecklarna har förstått att man tröttnar på att jaga duvor redan efter femte gången, så här finns det istället flera olika typer av uppdrag med mindre repetition. Jag hinner aldrig tröttna på en uppdragstyp innan spelet har gått vidare till en annan. Det handlar visserligen ofta om att slå bovar på käften, men striderna är så pass roliga att det sällan gör något.

Det händer nästan aldrig att jag vill försöka göra allt i spel med öppna världar, men här vill jag faktiskt det. Det väntar alltid en belöning på som resultat i form av nya färdigheter, uppgraderingar och dräkter – samtidigt som själva uppdragen nästan alltid är roliga.

Det är kanske inte riktigt lika häftigt att svinga sig längs skyskraporna i New York City en tredje gång, men det har tillkommit tillräckligt med nya förmågor för att det inte ska kännas allt för mycket som deja vu.

En imponerande blockbuster i spelform

"Marvel's Spider-Man 2" är en värdig uppföljare till två av några av de bästa superhjältespelen genom tiderna, som dessutom karvat bort mycket överflödig utfyllnad och leverar en spännande historia. När Spider-Man flyr från en brinnande byggnad i panik eller kämpar mot en klassisk skurk och handkontrollen vibrerar inlevelsefullt är det bara att följa med på det här actionladdade blockbusterspelet.

Mitt största problem med spelet utöver den något röriga berättelsen och de stundtals tjatiga striderna är att jag inte riktigt blir lika imponerad av spelet på den grafiska fronten som jag hade hoppats på. Det är helt klart snyggt – inte minst under de viktigaste actionsekvenserna, men det är framförallt något som inte känns helt rätt med de mänskliga karaktärna. Jag uppleverar att ansiktena känns mindre levande ut än tidigare, där skådespeleriet verkligen drog med mig i handlingen. Att jag fortfarande inte har vant mig vid utseendet på Peter Parker som Insomniac Games av någon anledning valde att ändra på med "Marvel's Spider-Man Remastered", kanske har något med saken att göra...

I övrigt finns det få andra spel som kan liknas vid filmernas blockbusters som det här, med sitt höga produktionsvärde, filmiska uttryck och mäktiga scener som troligen får de senaste årens halvdana Marvel-filmer att snegla avundsjukt.

"Marvel's Spider-Man 2"

Genre: Action/äventyr
Plattform: Playstation 5