Robin Cocks

4 oktober 2019 | 15:45

Recension: "Ghost Recon Breakpoint" är för girigt för sitt eget bästa

Den senaste delen i den taktiska krigsspelserien "Ghost Recon" bjuder på en öppen värld med mycket att göra och rolig action, men en bristfällig story och ett ständigt uppmanande av att köpa uppgraderingar med riktiga pengar drar ner upplevelsen.
Jag ska vara ärlig från början. Jag hade aldrig spelat ett "Ghost Recon"-spel innan jag slog igång "Breakpoint". Det lilla jag visste om serien var att den är starkt fokuserad på samarbete mellan fyra spelare samt det militära temat. På många sätt är "Ghost Recon Breakpoint" det jag förväntade mig att det skulle vara och på andra plan överraskade det mig rejält.

Bristfällig berättelse

Handlingen i "Ghost Recon Breakpoint" tar plats på den fiktiva ön Auroa som ägs av mångmiljardären Jace Skell. Auroa har blivit ockuperad av en militärgrupp som är ledd av soldaten Cole Walker (Jon Bernthal) och du skickas in tillsammans med ett team för att ordna upp läget på ön. Innan du hinner göra någon nytta skjuts din helikopter ner och du måste försöka överleva tillmestadels ensam på en gigantisk ö full av skjutsugna soldater. Målet blir därför att hitta ett sätt att ta sig själv och andra överlevande från Auroa.

Premissen är ganska intressant, men efter bara någon timme börjar man inse att spelskaparna inte riktigt har haft vad som krävs för att bygga upp en spännande intrig och berättelsen slarvas helt enkelt bort. Även om många av skådespelarna gör ett bra jobb (särskilt Bernthal) så kan de inte rädda manuset som är platt, oinspirerat och rent utsagt tråkigt. Men som tur är så spelar du inte "Ghost Recon"-spelen för berättelserna, det är actionsekvenserna som är det viktiga i dessa spel och det är inget undantag för "Breakpoint".

Large 39a86960fa048ca8820968c9a8cf5ae9 ghost recon breakpoint beta 5

Rolig action

När du slår igång "Ghost Recon Breakpoint" får du bygga din egen karaktär som går under namnet "Nomad". Denna karaktär kan utrustas med mängder av olika vapen och förmågor. Flera av dessa låser du upp allt eftersom spelet fortgår. Spelet ger dig olika sätt att spela på, vilket jag verkligen uppskattar. Om du vill fokusera på att smyga och ta ner dina motståndare på ett tyst sätt så kan du göra det. Vill du hellre springa rätt in i en grupp med fiender och spreja hejvilt så kan du göra det. Allt beror på vad du väljer att uppgradera när det kommer till dina färdigheter och vapen.

Dessutom kan du välja om du vill spela ur ett förstapersonsperspektiv eller tredjeperson när du siktar ditt vapen under striderna, vilket för tankarna till "Metal Gear Solid 4". Likheterna med "Metal Gear"-serien tar inte slut där, för du kan också använda dig av omgivningen för att kamoflera dig. Om du kryper förbi en gyttjepöl så kan du smeta ut det över hela kroppen för att smälta in i omgivningen. Det är små detaljer som dessa som gör att "Ghost Recon Breakpoint" överraskar mig. Ett annat snyggt inslag är att du faktiskt glider ner för en stensluttning om du försöker springa ner för den, precis som på riktigt. Det är faktiskt något som jag inte har sett i något annat spel. Dessutom är ön Auroa ganska stor och bjuder på höga berg, täta skogspartier och snötäckta fält.

Till följd av de ovanstående funktionerna så blir actionsektionerna och uppdragen ganska roliga även om de är aningen repetitiva. Ofta stöter du på grupper av cirka fyra fiender, tar kol på dem och rör dig sedan vidare för att möta ytterligare en grupp på fyra fiender och så vidare.

Large 39a86960fa048ca8820968c9a8cf5ae9 ghost recon breakpoint beta 8

Betala för att slippa spela

"Ghost Recon Breakpoint" är ett kompetent spel som är bitvis kul att spela ensam eller tillsammans med några vänner, men något som är mindre kul är det faktum att du ständigt blir påminnd om att du kan köpa uppgraderingar och färdigheter med riktiga pengar. Vissa av uppgraderingarna kan du dessutom inte få tag på i spelet utan att betala riktiga stålar för dem. Hela poängen med att spela spelet och kämpa för att kunna uppgradera sina färdigheter och vapen försvinner helt till följd av detta.

Givetvis så kan du bara ignorera att köpa något men om man har köpt ett spel för cirka 600 kronor så förväntar jag mig inte att bli påmind om att jag måste betala ännu mer för att låsa upp saker som redan borde vara tillgängliga. Förhoppningsvis åtgärdar Ubisoft detta snedsteg till nästa del i "Ghost Recon"-serien.

Large 39a86960fa048ca8820968c9a8cf5ae9 ghost recon breakpoint hidden locations world building re

Kluven upplevelse

Det är väldigt svårt att sätta ett betyg på "Ghost Recon Breakpoint". Jag vill verkligen kunna rekommendera det för att det erbjuder dig en värld med mycket variation, men samtidigt är berättelsen tråkig, uppdragsstrukturen är aningen för repetitiv och den ständiga påminnelsen om att du kan köpa uppgraderingar för riktiga pengar drar ner upplevelsen.

Som sagt så är det bitvis kul att spela både ensam och med vänner, men när det finns andra spel på marknaden som erbjuder bättre story, roligare uppdrag och större världar så är det svårt att motivera ett köp. Om du gillar serien sedan tidigare så kommer du förmodligen gilla "Breakpoint", men om du aldrig har varit intresserad av serien så kommer du förmodligen inte bli det nu heller. Personligen är jag sugen på nästa del i serien eftersom "Ghost Recon Breakpoint" visat upp några spelmekaniska inslag som jag tycker är riktigt intressanta. Tyvärr håller det inte riktigt hela vägen bara. Det blir en svag trea.

"Ghost Recon Breakpoint"
Genre: Action, Militärshooter
Utvecklare: Ubisoft Paris