När man läser spelnyheter dagligen är det lätt att tro att alla spel är stora succér, med höga och snabba försäljningssiffror på både stora blockbuster-titlar och mindre indiespel.
Faktum är att det släpps fler spel än någonsin tidigare. På den populära digitala spelbutiken Steam har nästan 13 000 titlar släppts sedan början av 2025, enligt en dataanalytiker.
Lång ifrån alla blir stora succéer som ”Battlefield 6” (7 miljoner sålda exemplar) eller ”Hollow Knight: Silksong” (över 6 miljoner nedladdningar på fyra veckor), utan de flesta flyger under radarn.
– 8 procent av släppen uppskattas ha dragit in över 100 000 dollar. 40 procent har inte dragit in 100 dollar, som det kostar att lägga upp ett spel på Steam, säger spelskaparen Artur Smiarowski på sociala medier.
Att lägga upp ett spel på Steam kostar 100 dollar, som inte återbetalas om ditt spel inte drar in in 1000 dollar. Enligt beräkningarna har 30 procent av spelen som släppts i år dragit in i snitt 37 dollar (cirka 350 kronor).
Cirka 47 procent ska ha sålts i under 100 exemplar, medan 28 procent mellan 100-1000 exemplar.
Att satsa på spelutveckling är alltså långt ifrån en enkelbiljett till ekonomiskt oberoende.
Läs också: Spel om beväpnade ankor utmanar “Battlefield 6” – har redan sålt en miljon exemplar
Läs också: Svenskt succéspel klättrar i popularitet – sålt i 10 miljoner exemplar