Gasen i botten!

6 December 2010 | 14:22

Gasen i botten!

Dwayne Johnson återvänder till action i "Faster", en thriller i 70-talsstil om hämnd. MovieZines utsände James White besökte inspelningen och pratade med skådespelarna och filmteamet om vad som krävdes för att den skulle bli verklighet och hur den skiljer sig från andra action-filmer...

Klockan är 13:00 en något molnig dag i Kalifornien och Dwayne Johnson knivhugger någon till döds på toaletten i en strippklubb. En helt vanlig tilldragelse under filmningen av "Faster", hans senaste film. Efter att i några år ha fokuserat på familjekomedier och äventyrsfilmer är Johnson tillbaka i genren actionthriller, i något som producenten Bob Teitel beskriver som "en återgång till filmer från 1970-talet som t.ex. "Bullit" och "Point Blank".

Vi är på CBS Radford Lot där "Fasters" regissör George Tillman Jr. och hans filmteam spelar in en sammandrabbning mellan Johnsons Driver och en man som bara kallas för Baphomet. Men detta är inte en slumpartad attack. Offret finns med på listan över flera olika män som han håller skyldiga för ett klantigt rån som ledde till att hans bror mördades och att Driver själv hamnade i isoleringscell. När han äntligen blir utsläppt vill han ge igen med alla nödvändiga medel...

Det verkade vara ett enkelt beslut för Johnson att "Faster" skulle bli hans återvändo till vad han beskriver som "intensivare filmning." Han hade väntat ganska länge på att få göra den, den var redo när han var redo. "Jag har haft manuskriptet i ett par år och jag har haft gott om tid att ta till mig det och att ta till mig rollfiguren, " säger han. Jag tillbringade en hel del tid med George Tillman och Bob Teitel och gick igenom alla de känslomässiga takterna så när vi väl kom in i det var det bara att lägga i växeln  och  köra 100 km i timmen.

"Faster" är ovanlig på så vis att den har tre huvudroller - Johnsons Driver, Billy Bob Thorntons Cop och den brittiska nykomlingen Oliver Jackson-Cohens Killer - som betecknas med dessa namn och aldrig med sina riktiga namn. Det är ett ovanligt stilval och en del av filmens charm för Teitel och alla andra inblandade. "Vi insåg att det inte är många filmbolag idag som försöker göra den här typen av film . Vi drogs till det, " erkänner han. Så hur satte det hela igång? "Jag gillade rollfiguren, och alla de andra. Det är ett välskrivet manus och rollfigurerna har djup och är komplexa, fast de står mot en enkel bakgrund. Det var tur att Johnson hade stiftat bekantskap med Teitel och regissören Tillman Jr. vid ett tidigare tillfälle, "George och jag träffade Dwayne när vi nästan gjorde en film med honom för en fyra, fem år sedan ungefär," säger Teitel. Men det fanns ytterligare en stor anledning till att de var med. "Vi sa, 'kan ni tänka er bilarna?' Här har du en Chevelle från 1970-talet som går upp emot 2009/2010 Ferrari. Den bilden fick oss att le. Jag är förälskad i den gamla bilen. Jag vill ha den. Men det är coolt."

Johnson var lika förtjust i sitt åk "Det är en klassiker." Den kör som en dröm! Jag har alltid varit typen som gillar pickups. Men den här bilen var alldeles otrolig. Den är snabb, det finns Nitro Boosters i den. Det handlar om pojkar och deras leksaker." Även om vi tråkigt nog inte fick se matchen mellan det klassiska kraftpaketet Chevelle och den glänsande nya Ferrarin lovar Teitel massor av bilkaos i den slutliga filmen. Det är lustigt för vad vi ville göra med den här filmen var att ge den verklighetsgrund på många sätt. Även om den har en känsla av hyperverklighet ville vi att actionbitarna skulle ha verklighetsgrund, genom att göra saker i bilen och känna hur det känns. Så vi klipper till växelspaken och till olika saker i bilarna."

Så medan slutprodukten är full med pistoler och bensinslukare försöker filmmakarna att hålla sig till det realistiska mantrat och undvika några av de vanliga fallgroparna som filmer av den här typen ofta ramlar i. "Vi diskuterade skjutandet med pistoler och att man i dagens filmer ser pistoler som aldrig får slut på kulor," skrattar Teitel. "Vi räknar kulorna, vi vet hur många som finns i magasinet och vi visar att de laddar om sina pistoler. Det finns filmer idag där de aldrig laddar om en pistol och fortsätter att skjuta obehindrat! Så vi tänkte att vi grundar det i verkligheten. En del av träningen som skådespelarna gick igenom bestod av att lära sig ladda om och att skjuta. Det var intressant eftersom vi skickade alla tre skådespelarna till bootcamp och Oliver Jackson-Cohen, som spelar Killer, fick göra mest. Han gick på fysisk träning, han gick på yoga, han fick lära sig skjuta och köra. Vi höll koll på honom och såg hur han förändrades."

Ett av sätten som han och hans motspelare Maggie Grace, som spelar Killers lika excentriska medbrottsling/fru, Lily, förändrades var genom träning. "De drev oss tills vi nästan kräktes," skrattar Grace. "Och filmteamet för bonus-DVD:n följde efter oss!"

Samtidigt som de eftersträvade verklighet var avsikten att förhindra att filmen liknade många andra produktioner som filmats i Kalifornien. Därför åkte "Fasters" filmteam runt områden utanför stan för att ge den en karakteristisk look. Det är ingen enkel uppgift när historien breder ut sig över hela området. "Tro det eller ej, men det svåraste av allt var platserna," säger Teitel. "Vi körde hela tiden runt området för det är enormt. Jag har bott i Kalifornien i 14 år och det finns ställen jag aldrig varit på. Det insåg jag när jag gjorde den här filmen. Vi ville inte se en typisk LA-film. Vi använde LA som en rollfigur i filmen, men de ödelagda platserna, öknarna, de sjabbiga platserna. Du ser nästan aldrig palmer. Vi var medvetna om detta - att vi inte visade LA centrum eller Beverly Hills, vi är verkligen i utkanten. Vi arbetade med  Filmkommissionen. Många i filmteamet har sagt, "Detta är den första filmen vi filmat hemma på flera år". Det fungerade verkligen och vi fick med några otroliga platser. Ena dagen var vi i Lancaster-området och filmade ett hus som var värt omkring 250 000 kronor. Nästa dag var vi i ett hus vid Lake Hollywood som kostade 100 miljoner kronor. Kontrasterna var alldeles galna."

Medan Johnsons Driver är en extrem tuffing står han också inför en farlig utmaning i form av Killer med Jackson-Cohen som spelar en mycket annorlunda roll jämfört med den i BBC: s kostymdrama "Lark Rise To Candleford". "Det finns något ganska oförutsägbart...," säger skådespelaren. "Och jag tror Maggie Grace sa när vi först träffades för att prata om rollen att det är som att ta hand om ett barn, men ett barn som kan hitta på vad som helst." Du måste acceptera att han är så oberäknelig och en lös kanon som när som helst kan explodera. Och det är så det är. Han håller inne med så mycket och det finns så mycket han försöker komma över, alla hans känslor av att inte räcka till och allt som någonsin som hänt honom. Han försöker vinna över det, bli bättre och snabbare och det gör honom galen."

Så även om det finns en hel del adrenalinstimulerad action, finns det fortfarande plats för drama som Moon Bloodgood, som spelar Thorntons f.d. knarkare och älskarinna Marina, intygar: "Jag tycker att alla rollfigurerna har djup och att det inte bara är några små roller. Jag skulle vara så nöjd om folk kom ut ur bion och sa "Jag trodde jag skulle se en underhållande actionfilm, men jag gillade verkligen människorna också..." För mig som skådespelare gillar jag filmer där jag kan identifiera med något eller lär mig eller känner något." Men det finns ändå utrymme för en actiontakt... "jag ger Billy Bob Thornton en örfil!" skrattar hon. "Faster": Gott folk, här kommer jämställdhetsvåld!