Den 29 oktober släpps ”The Outer Worlds 2”, som är utvecklat av Obsidian Entertainment (”Avowed”, ”Grounded”, ”Fallout: New Vegas”).
Efter att ha spelat deras riktigt spännande och välskrivna fantasyrollspel ”Avowed” tidigare i år ser jag fram emot att se vad mer studion kan leverera. Jag har visserligen inte spelat ”The Outer Worlds” från 2019 tidigare, men uppföljaren verkar ändå relativt fristående och välkomnande för nya spelare.
Jag fick nyligen testa de 2 första timmarna av ”The Outer Worlds 2”, som dock lämnar mig med ett något svajigt intryck.
Som ”Star Trek” på lustgas
”The Outer Worlds 2” utspelar sig i en avlägsen framtid där mänskligheten har koloniserat andra planeter. Den här gången reser vi till den välbärgade kolonin Arcadia som en Earth Directorate-agent, för att undersöka mystiska sprickor i tid och rum.
Spelet inleds med ett uppdrag på en koloni där du får i uppdrag av en överordnad att undersöka något som gått snett på en rymdstation. Det hela luktar dock skumt, så det är upp till dig att ta reda på vad som egentligen försiggår och panga en och annan snubbe – robot i ansiktet med ett futuristiskt lasergevär.
Något jag gillar med ”The Outer Worlds 2” är den humoristiska tonen som genomsyrar hela upplevelsen. Spelet börjar med en väldigt skojig rekryteringsfilm för Earth Directorate, där den ena rekryten verkligen inte verkar vilja vara där. Det känns lite som ett putslustigt ”Star Trek” där agenterna är villiga att göra lite vad som helst för att utföra sitt uppdrag, till skillnad från Spock och gänget som gärna är så fredliga som möjligt.
Dialogvalen är väldigt breda och ger dig möjlighet att vara allt ifrån en pliktskyldig och fjäskande agent till ett riktigt otrevligt rövhål, med en hel del humoristiska repliker. Det ska helt klart bli spännande att få utforska mer av den här världen när spelet släpps senare i höst.
En gammalmodig rymdresa
Hur är det att spela ”The Outer Worlds 2” då? Jo, det är helt okej. I alla fall utifrån de två inledande timmarna jag fått spela.
Efter att ha skapat en karaktär får jag utforska mitt rymdskepp och prata med dess besättning. Det första jag lägger märke till är att jag aldrig får se min karaktär när jag spelar. I många andra rollspel, som till exempel ”Avowed”, får man ändå se sin karaktär under samtal. Det går visserligen att spela i tredjeperson och se sin rymdagent så, men det läget känns lite som en efterhandskonstruktion. Det är helt enkelt trist att jag suttit och designat ett ansikte, för att sedan inte få se röken av det. Vad är då poängen?
I övrigt känns det som de flesta actionrollspelen där man får skjuta, smyga, loota och hacka grejer. Det är inget fel på den övergripande spelmekaniken, men det är inte heller något som sticker ut. Vid ett tillfälle får jag välja om jag ska ta en säker och diskret väg, eller en mer actionpackad rutt. Det känns inte som att upplevelserna skiljer sig så mycket, då jag ändå kan välja att smyga eller panga oavsett. Andra gånger kan jag prata (eller ljuga) mig förbi skjutandet, vilket däremot är ett välkommet inslag.
Det är inte heller särskilt imponerande rent grafiskt, men det har åtminstone relativt snygg design på vapen, karaktärer och rymdskepp.
Ett ganska lovande science fiction-äventyr
Hela spelet kommer med stor sannolikhet att öppna upp sig mer med större kartor, fler uppdrag och mer möjligheter att anpassa sin karaktär – men inledningen ger inget överdrivet starkt intryck.
Det känns elakt att vara för hård efter en så kort spelsession, så jag håller ändå tummarna för att Obsidian Entertainment kan leverera ett spännande och skojigt science fiction-äventyr. Tills dess funderar jag på att spela originalet, som ingår med Game Pass på Xbox-konsoler.
”The Outer Worlds 2” släpps till PS5, Xbox Series X/S och PC den 29 oktober.
Läs också: Recension: ”Avowed” är ett magiskt och välskrivet rollspelsäventyr
Läs också: Regissören om ”Avowed”: ”Att jämföra med ”Skyrim” är att förbise våra styrkor”
