Över 200 000 svenskar såg senaste ”Mission: Impossible” på bio under sommaren. 250 000 löste biljett till ”Jurassic World Rebirth”. Tidigare i veckan släpptes båda på digitala tjänster i Sverige, under samma dag – och nu får de sällskap av ännu fler blockbusters.
Idag blir racingrullen ”F1” tillgänglig att köpa och hyra hemifrån. På tisdag landar även ”Superman”.
Att fyra av årets största actionfilmer kommer ut på hemmamarknaden inom loppet av drygt en vecka är ”otroligt ovanligt”, säger Peter Öhman, innehållschef på SF Anytime, till MovieZine.se.
– Det här är lite av ett problem, ett slags ”perfect storm”. Tidigare har alla studios har samma fönster, samma antal dagar mellan bioreleasen och när filmen kommer hos oss. Men det har luckrats upp. Även om bioreleaserna är utspridda kan de klumpas ihop när de kommer till video-on-demand, och det är det som har hänt, förklarar Peter Öhman.
– Några av filmerna kommer 45 dagar efter bioreleasen. Det är framför allt ”Jurassic World” och ”Superman”. ”Mission” ligger 60 dagar efter. De krockade inte på bio, men nu krockar de i nästa fönster.
Är det verkligen ett problem, eller mer av ett ”lyxproblem” för en tjänst som SF Anytime?
– Hade vi fått önska så hade det kommersiellt varit bättre om det kom en i veckan. Nu är det så knasigt, så man får bara omfamna det och säga: ”Wow! Nu har vi allt godis på en gång”. Problemet är att ingen konsument hyr eller köper fem filmer på en vecka.
– Å andra sidan är det här filmer som kommer att leva hela hösten. Och förhoppningsvis kommer man in för att se en film och upptäcker att en annan finns. Vi släppte ”Mission: Impossible” och ”Jurasic” samma dag och de drar varandra lite grann.
– Men det blir lite som en buffé. Det ser väldigt gott ut, men man orkar inte äta allt.
Biofönstret har kortats ned betydligt senaste åren. Jag minns när det var sex månadens väntan. Vad är det som gör att en film som ”Superman” kan släppas digitalt 1,5 månad efter biopremiären?
– Det beror på premium-fönstret, som vi kallar för ”Biofilm hemma”. Där har man kortat ned till 45 dagar men satt ett högre pris på de filmerna. Det är ett sätt att fånga de som är intresserade av filmen men inte tog sig iväg till biografen. Det blir ett betydligt högre pris, men är man å andra sidan 2, 3 eller 4 som ser filmen betalar man samma pris.
– Vi är väldigt mycket för ett kortare biofönster. Ett problem innan pandemin var att biofönstret var 122 dagar. Då hinner folk glömma bort en film mellan biopremiären och VOD-premiären. Då måste man lägga nya marknadsföringspengar på den, för filmen hade försvunnit ur folks medvetande.
– Nu när vi släppte ”Jurassic World Rebirth” i måndags låg den fortfarande tvåa på biotoppen.
Det låter inte som bra business för biograferna… men bra för er?
– Absolut. Och det här är något man har kommit överens om med biograferna. Det har ju varit vikande biosiffror sedan pandemin. Distributören ser ju var de kan hämta in pengarna som man har tappat på biograferna. Då är folk beredda att betala hemma istället.
– Folk har bättre och bättre utrustning. Många har minst en 60-tums-tv och soundbars. Idag är hemmabio-upplevelsen betydligt bättre än bara för fem år sedan.
Om en film går väldigt bra på bio, kan man räkna med att den kommer gå lika bra digitalt? Eller ser du några intressanta avvikelser?
– Vi brukar prata om konverteringstal. Hur många digitala försäljningar eller uthyrningar gör vi i relation till biobesökare? När vi kollar på de riktigt stora filmerna, de som ses av 400-500 000 på bio, så konverterar de sämre. Då är det nog många som redan har sett den.
– Filmerna som vi släpper den här veckan har haft mellan 150-250 000 biobesök. För oss är det en ultimat siffra. Det betyder att filmen är välkänd, alla har hört talas om filmen men alla har inte sett den.
– Men sen ser vi filmer som ”Warfare”, en fantastisk film för övrigt. Den gick inte så bra som man hade hoppats på bio, men den går väldigt bra oss oss. Det kanske var en väldigt manlig målgrupp, och de fick inte med sig sina respektive på bio? En sådan film konverterar väldigt bra.
– Samma sak ser vi med andra renodlade actionfilmer som ”The Accountant 2” och ”The Working Man”. Den sortens lördagsgodis-film funkar väldigt bra på home entertainment.
Om jag köper en film digitalt, och betalar 250 spänn för ”Superman” – kan jag vara säker på att jag har den tillgänglig för alltid?
– Ja. Det har aldrig funnits ett case där en film inte längre är tillgänglig. Om vi mot förmodan skulle bli av med vårt avtal, med till exempel Universal, så får vi fortsätta visa filmen i minst 10 år till de kunder som redan köpt den.
– Den här sortens digitala köp är fortfarande relativt nya. Om vi garanterar tio år så har vi iallafall köpt oss tid till att lösa det långsiktiga. Men absolut. Det ska likställas med att du köper en dvd. Å andra sidan, vet du att du har kvar en dvd-spelare om tio år? Jag tror att det digitala köpet kommer vara åtminstone lika säkert som ett fysiskt köp.
Jag blev sugen på att se om flera Tim Burton-filmer förra hösten… Många fanns inte på streaming men gick att hyra. Samtidigt undrar jag: varför kostar de 49 kronor, som en helt ny film, när det kanske är filmer från 80- och 90-talet? I videobutikerna förr var det ganska självklart att äldre filmer gick ned i pris.
– Vi hade gärna haft ett lägre pris för äldre film. Men skillnaden mot förr är att videobutikerna köpte sina videokassetter eller dvd:er. Då är det bättre att de får in 19 kr på en äldre film än inget alls. I den digitala modellen ska filmbolaget ha en minimiersättning för varje transaktion. Den är så pass hög att vi inte kan gå hur långt ner som helst.
– Vad vi ofta gör tillsammans med filmbolagen, är att om det kommer en ny Tim Burton-film kan vi ha en kampanj på hans tidigare filmer där vi prissänker dem. Du kanske missade att vu hade just den kampanjen?
Tydligen! Sista frågan då, vad ska du själv se i helgen?
– Jag har faktiskt inte sett senaste ”Mission”! Man har investerat rätt mycket tid i alla filmer, så då måste man avsluta med de sista tre timmarna. Söndag kväll blir det pizza och ”Mission: Impossible”. Säga vad man vill om Cruise, men det är alltid en hög nivå.
Läs också: ”Jurassic World: Rebirth” stompar in på digitala tjänster idag – sämst i serien?
Läs också: Missade du årets största actionfilm på bio? Nu släpps den digitalt