Året är 2025 och svenska AAA-studios såväl som indiestudios skördar nya framgångar på Steams topplistor. Vi lever just nu i en märklig tid för tvspelsutveckling, där lika många studios krisar och tvingas lägga ner sina projekt (nu senast svenska Avalanche med sitt “Contraband”) eller stänga dörrarna helt och hållet.
Samtidigt blir det stora framgångarna för studios som Josef Fares-studion Hazelight, ”Minecraft”-utvecklarna Mojang, eller Embark Studios (”ARC Raiders”) också får rubriker i mainstream-media regelbundet.
Med det i åtanke vill vi gärna vända strålkastarna bakåt i tiden för en minut, för att förstå var vi kom från. Minns du några av de här svenska klassikerna? Inte alla är lätta att få tag på idag genom officiella sätt, men skam den som ger sig, återutgivningar (Simogo särskilt!) och arkivering kommer ofta till undsättning.
Det så kallade “svenska spelundret” må vara klurigt att förklara ibland. Vi hör ofta talas om att snabbt fiberbredband, en utbredd kulturskola och genomgående trygg socialdemokrati satt sina spår och låtit unga spelutvecklare ha tillgängligheten, infrastrukturen och privilegiet att skapa spel i hundratals timmar ostört.
Här nedan följer några svenska klassiker vi vill lyfta fram som lämnar spår i dagens utveckling – ända från sent 90-tal till tidigt 2010-tal. Har vi missat några av era favoriter?
5. ”Motorhead” av Dice
Om du var med under Playstation-eran omkring 1998 är chansen stor att du fått prova en demo-skiva där svenska racern “Motorhead” var med. Jag kan själv inte minnas att det var ett spel som många ägde, men likt det också svensk-utvecklade “Kula World” är anekdoterna om just ett mycket starkt demo något som återkommer.
Svenska Dice, eller Digital Illusions som de först kallade sig, visade sig tidigt kompetenta med snabb och, för sin tid, futuristiskt och stiligt vrålål med arkadkänsla. Det hade måhända inga licenser på kända varumärken från racingvärlden, men var enkelt att plocka upp och innehöll neonljus och en design på bilar och miljöer som kändes cool och flörtade med cyberpunk-estetik. Än idag är det kul att plocka upp om du kan få tag i en fungerande pc-version av spelet. Martin Lindell beskriver också resan till spelet målande på sin blogg.
Dice gick förstås vidare och utvecklade inte minst senaste dunder-succén “Battlefield 6” utgivna av Electronic Arts i höst.
4. ”Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay” av Starbreeze
Än idag hör man ofta folk prata om Vin Diesel. Visst är det så? Kanske har vi några fans som minns hans genombrott i de tidiga “The Fast and the Furious”-filmerna, och visst var det ändå han som var rösten till den stora roboten i animerade klassikern “The Iron Giant”? Men nej, de av oss som uppskattar gamla videospel har nog framförallt hans gestalt i Starbreeze spel “The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay” från 2004.
Det stack ut långt mer än Vin Diesel-filmen “Pitch Black” som den lånade universum från, och än idag omtalas det som något slags grafiskt mästerverk för sin tid. Tydligen ska det vara svårt att spela upp på moderna Xbox-konsoler just på grund av att utvecklarna använde sig av generellt hemliga tricks för att få till särskilt grafikintensiva effekter på den allra första Xbox-konsolen.
Flera av utvecklarna bakom det här smygbaserade action-liret gick senare vidare och skapade Machinegames, där de fortsatte utveckla i förstapersons-perspektiv med megahittarna “Wolfenstein: The New Order” och “Indiana Jones and the Great Circle” på moderna konsoller.
3. ”Year Walk” av Simogo
Utvecklarna Simon och Gordon som ursprungligen bildade Simogo är några av Sveriges bäst bevarade hemligheter i spelutveckling. De har utvecklat pionjärsatsningar på iOS-spel och byter genre och förnyar sig gång på gång för varje nytt spel som släpps.
Ett av deras tidiga mest minnesvärda spel var ett mystiskt äventyr som tog plats mitt i svensk folktro. År 2013 lät “Year Walk” dig utforska alla mystiska ting som kan rymmas i svenska mörka skogar, fritt baserat på en gammal svensk folktradition om att du i början på året ska ta en nattlig tur ensam och vad du än bevittnar i din vandring kan kan komma att vara tongivande för det kommande året. Sånt vi alla gjort några gånger i livet i Sverige, eller hur? Nåväl, Simogos tolkning på svenska myter var naggande kort och otroligt suggestivt – spela det på Steam idag om du inte kört det förr!
Simogo firar i år 15-årsjubileum och släpper en samling med deras spel hittills i “Simogo Legacy Collection”. Innan denna samling anländer var de senast aktuella med minnesvärda Queen Latifa-prydda rytm-spelet “Sayonara Wild Hearts” och mystiska pusselspelet “Lorelei and the Laser Eyes”.
2. ”Bionic Commando Rearmed” av Grin
Vem minns inte svenska megastudion Grin? En period under 00-talet kändes det som att de var överallt med licensierade spel i Terminator-universumet och sina spel inom Capcoms “Bionic Commando”-serie.
För den som inte minns var “Bionic Commando” ursprungligen en serie om en hookshot-svingande kommandosoldat till gamla NES. I den japanska versionen av det spelet har vi förstås en återuppstånden Adolf Hitler som minnesvärd sista boss, men sådant skrubbades klumpigt bort i våra västerländska versioner.
Med det gamla NES/arkadspelet som fond lyckades svenskarna på Grin utveckla en arkadig 2D-hit som står sig än idag, om ni får tag på spelet digitalt i förslagsvis sin PC-version. 2D-grafiken var lyxigt realiserad, banstrukturen enkel och varierad och musiken är lätt att nynna med i än idag. De huvudsakliga ägarna bakom Grin startade senare studion Overkill som senare införlivades i moderna Starbreeze, som framförallt är kända för “Payday”-serien idag.
1. ”Just Cause 2” av Avalanche
Avalanche Studios startade 2003 i Stockholm och chansen är stor att du provat åtminstone en eller två av deras titlar i modern tid, de har varit riktigt produktiva och visar ofta framfötterna med tekniska framsteg.
Om vi skulle lyfta en av deras många titlar att spela idag skulle vi framförallt vilja nämna “Just Cause 2”, den andra delen i en serie där huvudrollen Rico kan svinga sig fram aerodynamiskt med imponerande flytande manövrerande. I sanning ska vi också säga att den mest minnesvärda upplevelsen vi haft kommer från en stark 30 minuters demo hela vägen tillbaka till Xbox 360 som vi spelade om och om igen, för att försöka se hur mycket av den öppna världen man hann se och ställa till med förstörelse, förlåt, vi menar frigörelse inom.
Spelet hade en otrolig frihet i hur du tog dig an problem, med gott om exploderande tunnor nära militärbaser, och det lättillgängliga i att kunna flyga fram fick oss lika mycket att tänka på ett arkadspel som slog ihop flygkappans krafter från “Super Mario World” med nätsvingar-krafterna från Insomniacs “Marvel’s Spider-Man”. Får du 30 minuter över, varför inte ge just luftutrymmet i “Just Cause 2” en chans!
Avalanche Studios har nyligen gått ut och meddelat att man lägger ner utvecklingen på det utannonserade “Contraband” – men är i modern tid kända för spel som “Rage 2”, minnesvärda automobila tolkningen på filmen “Mad Max”och fortsatta delar i “Just Cause”-serien.
Läs också: Josef Fares blev inte nominerad till årets spel: ”Många bra spel i år”
Läs också: Svenska spelbranschen är större än någonsin – de här spelen säljer bäst
