Varning för vilda djur (2010)

I Oregons vildmark är man på gång att utveckla nya bostadsområden. Där möts man av en unik grupp som protesterar mot bygget. Varelser som inte vill att man stör dem i deras nyvarande hem.

RECENSION: VARNING FöR VILDA DJUR

Slapstick för barn
"Varning för vilda djur" är gjord som om 1990-talet aldrig existerat. Eller möjligen som en hyllning till oförargliga barnfilmsklassiker som "Ensam hemma" och "Dr Dolittle". I vilket fall så är det en lättsam men ganska tjatig djurkomedi med mer slapstick än hjärnan orkar med.

Stackars Brendan Fraser (vars karriär försvann... var någonstans?) är fastighetsutvecklaren som flyttar ut i skogen med fru och son för att bygga hus åt sin elaka chef. Självklart är skogens djur - helt naturligt i harmoni med varandra - inte med på dealen och börjar jävlas med Fraser som får utstå allt från skunkar i bilbaksätet till tvättbjörnar i muffinskorgen. Allt för att inse vad som betyder mest (familjen), lära sig kommunicera med naturen (tvättbjörnen och hans vänner), och stå upp emot giriga miljöfiender (chefen).

Visst är det extremt fånigt och förutsägbart men filmen är helt uppenbart gjord för folk i åldern 12 och nedåt. Och som barn är det säkert hysteriskt kul med slapstick av typen Brendan Fraser halkar på taket och slår i skrevet, Brendan Fraser blir instängd i en bajamaja, etc. Eller tvättbjörnar och illrar som hittar på diverse sattyg och fnissar förtjust.

Men lite intelligensförolämpande är det trots allt, även mot barn. Det känns ofta som man samplat de populäraste klippen med roliga djur från YouTube eller "America's funniest home videos" och stoppat in scener med en sockersöt Hollywoodfamilj komplett med Brooke Shields som uppgivet skakar på huvudet åt allt ståhej och en rebellisk tonårsson som klagar på allt fram tills han stöter på en söt, jämngammal bibliotekarie med intresse för miljöfrågor.

Helt hopplöst är det dock inte för vuxenpubliken. Fraser är en etablerad om än inte fantastisk komediskådespelare som kan genren lite bättre än den förtjänar. Det bjuds på en del småkul, knasiga biroller där Ken Jeong ("Baksmällan") och Angela Kinsey ("The Office") står ut mest som Frasers chef respektive assistent.

Och det är fint att man satt miljöfrågan i fokus, ett ämne som barnen bör ta till sig även om den kommer i fet moralkakeform mot slutet. Men på det hela känns det väldigt tamt, som om regissören Roger Kumble ("En djävulsk romans" och "Snygg sexig singel"!) mest låtit manuset spela upp sig själv och koncentrerat sig på att specialeffektsdjuren fungerar. Det hade nog varit mer spännande som en skräckfilm om man velat att djuren skulle ta en ordentlig hämnd. Nu blir det i bästa fall slapstick för barn.