Dracula (1931)

Slottet Dracula reser sig hotfullt bland bergsskuggorna i Karpaterna och injagar skräck i invånarna i de transsylvanska byarna vid bergens fot.

RECENSION: DRACULA

Fullständigt skräckinjagande
Undrar ni varför vampyrer är så inne just nu? Kolla på Tod Brownings film från 1931. Här fick den mest välkände blodsugaren av alla en rivstart när legenden Bela Legosi spelade honom på bästa sätt. Sexig, farlig och komplex. Och filmen är inte dum den heller.

"Twilight"-filmerna och serien "True Blood" har vassast huggtänder just nu, men faktum är att vår populärkultur varit nedlusad av populära bloddrickare sedan länge via TV-hjältinnan Buffys ärkefiender och ungdomsfilmerna "The Lost Boys". Som dessa exempel visar upp har man försökt att få in den klassiska vampyren, som suger blod från människor, i moderna sammanhang. Det finns nu andra sätt att hålla den iskalla pulsen levande. Men visst är det så att hela poängen med vampyrer är att de ska suga oss torra på både det ena och det andra?

Detta var åtminstone på det sättet som det var när greve Dracula var som mest skräckinjagande både som bok och film. Kanske blev han ändå som absolut mest känd för de breda massorna när skådespelaren Bela Lugosi drog på sig extra lång hörntänder och den svarta slängkappan. Filmen "Dracula" av Tod Browning blev på så sätt både stilbildande och nyskapande genom sitt sätt att skildra den omtalade huvudpersonen.

Det var inte första gången som vi sett en ikonisk person sätta tänderna i unga kvinnor. Den tyska "Nosferatu" med sin greve Orlok är en av de verkliga klassikerna i svartvitt och utan tal. Men när Browning gjorde sin film så tog han in vampyrfenomenet i modern tid.

Här introduceras vi för den oerhört smidige, snygge, men helt livsfarlige greven via den brittiske juristen Reinfeld (Dwight Frye) som tillbringar en natt i Draculas slott vilket slutar i ett bett som gör honom till en slav under vampyren. Historien fortsätter senare till London där greven infiltrerar sig i en doktorfamilj vilket leder till katastrofala konsekvenser för familjen. Till slut äntrar professor Van Helsing (Edward Van Sloan) bilden och genom en analys av Reinfelds blod blir det han som inser vem Dracula egentligen är och som tar upp kampen mot den redan döda skurken.

Trots att Tod Brownings film känns som målad i den lätt artificiella technicolorn så är det en överraskande gotisk känsla som infinner sig så fort filmen börjar. Det finns egentligen ingen bra förklaring till vad som gör filmen så obehaglig, det är trots allt stora känslor, rejäla utsvängningar i skådespelarnas spel och inte direkt speciellt subtilt i vad som händer. I stället handlar mycket om det mörker och det ljus som Brownings film badar i. När Draculas skugga plötsligt uppenbarar sig på en vägg är det få som inte ryser så där mysigt. Det är knappast fullständigt skräckinjagande, men hela tiden något som inte stämmer. Det borde fler filmmakare ta vara på i dag.

Men den som gör att just "Dracula" blir, tja, Dracula är självklart legenden Bela Lugosi i den starka huvudrollen. Trots att är ganska tydligt vilka som här är onda och goda så är det ändå överraskande uppfriskande att se film från den här tiden där den onda är den som står i centrum. För även om Van Helsing blir den modige som till slut överlistar den nästan odödliga skurken så är han ännu bara en bifigur till mannen i slängkappan. Lugosi är en av de första som väljer att spela rollen med en sexighet som gör att man förstår att denna man faktiskt kan förföra de unga kvinnor som han gör. Tidigare var vampyrer ett läskigt väsen som man försökte undvika, men här är det främst Draculas charm som gör att han blir så farlig.

Manuset är baserat på Bram Stokers klassiska bok, men också på en pjäs, precis som "Frankenstein", men Browning har inte direkt tagit till vara på teatervärldens dialog. Här använder han i stället bilderna till att skapa både skräck och olidligt spännande scener i kistor, gränder och olycksbådande speglar. Överlag är Browning väldigt bra på att etablera de välkända reglerna som att vampyrer inte tål solljus, skyggar vid krucifix och inte syns i speglar. Och sedan är han en jäkel på att hitta snygga kameravinklar. I stort sett varje ruta i filmen skulle funka som en tablå på väggen, om man gillar vampyrer vill säga.

Så för alla "Twilight"-fans finns det gott om orsaker att titta på denna klassiker igen för att se hur det hela, på sätt och vis, började. Och för oss andra som älskar film i allmänhet är det en både viktig och mycket bra film att njuta av.