"Filmen hade inte kunnat göras i USA"

13 Juni 2013 | 19:01

"Filmen hade inte kunnat göras i USA"

Angus MacLachlan och William Olsson står bakom det bioaktuella dramat "Förtroligheten".

William Olsson är regissören som gör sin första svenska långfilm. Angus MacLachlan är manusförfattaren vars senaste manus filmades med Robert de Niro och Milla Jovovich i huvudrollerna.

Det är en oväntad konstellation som vi möter på pressdagen för "Förtroligheten", ett psykologiskt drama med Alba August och Johan Gry i huvudrollerna.

Hur fann ni varandra?

Angus: Jag skrev manuset 2003. Min agent sa att det är en svår film att göra. Den är intensiv och psykologisk. Det görs inte mycket sådant i USA längre. Jag har en vän som läste manuset och skickade det till William, som letade efter ett manus.

William: Jag läste det och blev kär! Den berörde mig på många plan. Trots att den utspelade sig i Staterna så väckte den många gamla minnen från min uppväxt i Sverige. Jag hade också precis blivit pappa, så jag kände igen mig i Angus manus, att man vill göra allt för att skydda sitt barn från världens ondska. Och att man inser att hur mycket man än försöker så går det inte alla gånger. Det är ett genomgående tema i filmen. Så jag träffade Angus i North Carolina, och vi började prata om det. När jag berättade om min uppväxt i Sverige föreslog Angus snart att jag borde göra filmen på svenska.

Var det lätt för dig att ge bort manuset till att filmas i Sverige?

A: Som författare får man alltid vara beredd på att adoptera bort sina barn och hoppas att de får goda föräldrar. William verkade brinna för manuset. Han skrev en svensk version, och det var intressant att se hur en del saker hade ändrats. Han var alltid samarbetsvillig och frågade mig om min åsikt. Han var också klar med att en del saker i den amerikanska versionen inte platsade i den svenska. Som pistoler eller skolbussar. Vi var tvungna att hitta något att ersätta dem med. Men det är otroligt att se hur nära filmen kom det som jag hade föreställt mig.

Du säger att den inte hade kunnat gjorts i USA...

A: Dramafilmer för vuxna är väldigt svåra att göra. "Stone" var ett undantag, det är också ett psykologiskt drama. Jag tror att TV har tagit över den biten nu, medan amerikanska filmer numera är antingen stora actionfilmer eller smala independentfilmer. Men ett intensivt drama om relationen mellan en far och hans 15-åriga dotter, det är ett ovanligt ämne att utforska i Amerika.

Förutom vapen och skolbussar, vad fick ni ändra?

W: Det mesta ligger nog i detaljerna, som att tonåringar inte kör bil i Sverige. Det fick bli en moppe istället. Konfirmationen och skolavslutningen med "En blomstertid nu kommer" var också sådant vi la till.

Och stadsdelen Förtroligheten, den finns på riktigt?

W: Ja, det är inte de gatorna vi filmade på men gatunamnet finns. Jag har alltid gillat ordet, Förtroligheten, och jag växte upp i de trakterna. Vi har pratat mycket om ordet och vad det skulle bli på engelska. I Shanghai ska den visas under sin internationella titel, "Reliance", på en kommande filmfestival.

A: Originaltiteln på mitt manus var "The Diary of Clear View", för att de bodde på Clear View Road.

Som författare bär väl du på många historier som aldrig blir av?

A: Inte jättemånga, men jag har några. Jag har precis regisserat min första film. Den handlar om en man i 30-årsåldern som har en nioårig dotter. Hans fru kastar ut honom och så handlar det om kvinnorna han möter sen. Det är en dramakomedi kallad "Goodbye To All That".

Är regi något du alltid velat prova på?

A: Det bästa var att när du skriver så skriver du inte för att det bara ska läsas, du skriver för att det ska upplevas. Det är frustrerande att skriva manus som sedan inte blir gjorda. Det var otroligt tillfredsställande för mig, att skriva något och sedan få filma det. Som Williams film. Ikväll när vi ser den med en publik är det vad jag har väntat på i tio år.

Vad är nästa för dig, William?

W: Jag skriver på en svensk film just nu. Och Angus ska regissera den! Haha, nej då. Det är lite tidigt att säga vad den ska handla om. Det är en smärtsam process men jag gillar det. Jag har gjort en amerikansk film som var skriven av någon annan, nu gjorde jag en svensk film baserad på ett amerikanskt manus, det känns som ett naturligt nästa steg att skriva något själv. Om det kommer likna "Förtroligheten"? Det blir både totalt annorlunda och någorlunda likt.

"Förtroligheten" har biopremiär 14 juni.