Cosplay - så funkar det

INTERVJU
19 Juli 2015 | 09:00

Cosplay - så funkar det

”Det ska inte kännas som en person som har på sig en dräkt, de ska kännas som att du möter dina favoritkaraktärer.”

Johanna ”Ciwiel” Schramm är en proffesionell cosplayare som gjorde sin första dräkt redan när hon var 14 år. När hon började studera spelgrafik och gick med i e-sportlaget Ludio, la hon cosplay på hyllan, men tio år efter sin debut plockade hon upp cosplay igen och slog igenom hårt. Hon har stått på prispallen i internationella tävlingar, gått på uppdrag för bland annat Blizzard och rest världen över i sina dräkter. Hon har ett unikt öga för detaljer och specialiserar sig på att få sina dräkter att se verkliga ut.

Cosplay, ofta benämnt som en förkortning av Costume-play sägs ha sina rötter i den japanska populärkulturen. Idag är intresset vidare utbrett och ett sätt för fans och entusiaster att uttrycka och visa sin uppskattning och kärlek till ett visst media genom att försöka efterlikna olika karaktärer efter bästa förmåga med dräkter och smink. 



Tyvärr blir hantverket ofta limiterat av både tid och ekonomi men det stoppar sällan någon, utan motiverar till fler unika och kreativa lösningar på komplexa kostymer. Johanna spenderar i regel upp till två månader och 2000 kronor på en dräkt, hon hittar på kreativa lösningar för att trycka ned priset och använder bland annat överbliven kartong och liggunderlag. Endast fantasin sätter gränser.

Johanna ”Ciwiel” berättar att ett vanligt inslag i hennes dräkter också kan vara gardinstänger eller andra vanliga saker man har hemma. 

– Förutom alla tekniker man måste använda så ska dräkten även sitta bra på kroppen. Det innebär oftast att man måste anpassa dräkterna efter verkligheten eller utmana tyngdlagen och komma på lösningar. Spelkaraktärer är sällan designade enligt den mänskliga fysiken eller lagar. De kräver en bred kunskap i olika hantverk och tekniker. 

Förutom hantverket jobbar också många cosplayare nära med fotografer för att kunna fram bilder som verkligen visar upp både dräkten i sig och karaktären. Cosplay-arbetet är inte klart bara för att dräkten är klar i sig, efter dräkten kommer många timmars arbete med fotograferingar och agerande. 




Ett vanligt inslag på många spel- och populärkulturella event idag är cosplay-tävlingar, där entusiaster ställs mot varandra för att tävla om vem som bäst förkroppsligar en viss karaktär.  

Bedömning av cosplay-tävlingar är dock enormt svårt och möter en enorm problematik, de är sällan publiken håller med domarna och de kan startas hektiska debatter om varför någon eventuellt vann. En stor problematik läggs i olika bedömningssätt och prioritet för olika domare, visa tycker att hantverket i sig är viktigaste, komplexa lösningar eller idéer medan andra tittar på helheten och scenagerande. 

Johanna ”Ciwiel” försöker låta alla delar av cosplay väga in i bedömningen:

- En stor del som cosplayare bedöms på är vilka tekniker som används. Är det en stor variation i tekniker eller utgörs dräkten främst av en teknik? Ifall hela dräkten håller samma standard eller om de är något som uppenbarligen inte prioriterats lika mycket som andra delar. Jag upplever att helhetsintrycket är viktigt.

Men cosplay limiteras inte längre till endast kreativa själar. Många personer har börjat specialiserat sig på att göra dräkter till andra och det finns även en hel del butiker online som säljer både delar och fullständiga dräkter, något som bara växer. Även personer som inte upplever att de kan eller vill sy själva uppmuntras ändå till att gå med i gemenskapen i cosplay och att uttrycka kärlek och passion för karaktärer, men utesluts ofta ur tävlingar. 





Kimberley Åhage

Foto: Kimberley Åhage, Johanna Schramm & Dan Michael Løvdahl/Danarki Photography