Visa första inlägg
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
Ja, som vanligt har jag en förmåga att blanda ihop de två... dessutom var jag ypperligt trött då... så det är fixat nu...

och, ja.... man kan vara trött kl 4 en onsdag eftermiddag....
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
[quote="Marcus":2vdesjug]och, ja.... man kan vara trött kl 4 en onsdag eftermiddag....[/quote:2vdesjug]

Ehh...JA, det kan man definitivt vara! Jag brukar vara ganska duktig på att slumra till på eftermiddagarna!
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
Jag får väl ta och försöka mig på en liten lista också. Jag tar med filmer som har haft premiär i Sverige under 2005 och som jag sett på bio eller dvd:

[b:3dxt61o0]1. Oldboy[/b:3dxt61o0]: En koreansk film som imponerade stort på mig! En spännande story, mycket duktiga skådespelare, härlig musik o.s.v. Den innehåller allt som en bra film ska ha och det är en film som jag rekommenderar alla filmälskare att se! Jag var tvungen att sitta kvar i min fåtölj under hela eftertexterna, bl.a. tack vare ett underbart musikstycke och underbara bilder men främst för att komma underfund med vad det var jag precis hade sett!

[b:3dxt61o0]2. The Aviator[/b:3dxt61o0]: Scorseses senaste film som jag verkligen tyckte om och det säger jag inte bara för att Scorsese är min favoritregissör! Leonardo Di Caprio visar i denna film att han verkligen är en duktigt skådespelare. Cate Blanchett står för ett underbart porträtt av Katharine Hepburn. En fascinerande film om en amerikansk filmlegendar, som vissa tyckte var för lång men jag blev snarare besviken när jag insåg att den var slut för jag ville veta mer om denna minst sagt intressante man.

[b:3dxt61o0]3. King Kong[/b:3dxt61o0]: Peter Jacksons remake på denna "monsterrulle" var riktigt lyckad. Man fick uppleva en jäkla åktur när man såg den på bio: från den skickliga inledningen i 30-talets New York, till Skull Island och de minst sagt intensiva men ack så härliga upplevelserna på den "glömda ön" och slutligen tillbaka till New York där det hela avslutas väldigt bra uppe på toppen av Empire State Building. En film späckad av specialeffekter men som visar sig innehålla mer än bara yta!

[b:3dxt61o0]4. Batman Begins[/b:3dxt61o0]: Nolans nystart på denna filmserie visade sig vara bättre än vad man kanske hade kunnat tro. För trots duktig regissör och duktiga skådespelare undrade man ändå om det verkligen gick att göra något nytt av Batman. Men det kunde man tydligen och på vilket sätt sen! Det är denna Batman-film som jag velat se hela tiden, mer realistisk och mycket coolare än de äldre filmerna.

[b:3dxt61o0]5. Star Wars Episod 3[/b:3dxt61o0]: Avslutningen på denna filmserie var bombastisk, episk och intensiv och det var en bra avslutning på Star Wars-sagan! Även om Lucas nästan lyckas förstöra den viktigaste och mäktigaste scenen i hela filmen genom att låta Darth Vader kliva fram och skrika: NOOOOOO!!! Då kände man sig lite obekväm i sin biofåtölj. Men avslutningen på Star Wars förtjänar ändå en plats på min topp-5-lista.

[b:3dxt61o0]Bubblare: Sin City, Kung Fu Hustle, Layer Cake[/b:3dxt61o0]

Usch vad jag hatar att ranka filmer på det här sätter men jag kände mig tvungen! Det kan tilläggas att det finns jättemånga filmer jag skulle velat se 2005 men som det aldrig blivit av att jag sett. Det finns nog andra filmer som hade kunnat slå sig in på min lista. När det gäller rankningen av filmerna är jag egentligen bara säker på 1:an och 2:an, resten inklusive bubblarna hade kunnat vara rangordnade hur som helst egentligen. Sånt här är svårt!
855 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
855 inlägg
[quote="Anonymous":15fatj0a]Nu får jag komma med min lista då:

King Kong: (Otroligt bra och välgjord)

Harry Potter/4: (Mycket bra och den bäste potter hittils)

Star Wars Episod III: (Ett mycket bra slut på sagan..)

War of the Worlds: (Gastkramande från början till slut)[/quote:15fatj0a]

Glömde logga in...det var min lista

Nu får jag komma med min lista då:

King Kong: (Otroligt bra och välgjord)

Harry Potter/4: (Mycket bra och den bäste potter hittils)

Star Wars Episod III: (Ett mycket bra slut på sagan..)

War of the Worlds: (Gastkramande från början till slut)

Saw
870 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
870 inlägg
Här kommer min nya lista:

1 Star wars III
2 Harry Potter and the Goblet of Fire
3 Narnia
4 Batman begins
5 Kalle och chokladfabriken

Såg Batman begins idag. Den var riktigt bra!
6342 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
6342 inlägg
[quote="Anonymous":3nz9xhso][quote="FiLmGaLeN":3nz9xhso][quote="Marcus":3nz9xhso]Ursäkta om jag ställer mig på tvären här men på vilket sätt är Sin City överskattad?[/quote:3nz9xhso]

Filmen är bra, men helt enkelt inte värd all uppmärksamhet den fått. Det finns bättre filmer än Sin City som inte alls fick lika mycket uppmärksamhet, och så borde det inte vara.[/quote:3nz9xhso]

Håller med, tycker den är klart överhypad. Med på Cannesfestivlen, fått god kritik från höger och vänster. Själv hade jag extremt höga förväntningar på den, och trodde den var solklar som årets bästa film, men blev jättebesviken - där av anledningen till att jag tycker den var överskattad, för det är många som gillar filmen. Visuellt sjukt snygg, handlingsmässigt - oerhört svag. Det är min subjektiva synpunt, sedan tycker jag heller inte att den hänger ihop historiemässigt, vilket gör att helheten sjunker.

Hmm, tänkte faktiskt inte på att Ray och The Aviator kom till Sverige i år. Två mycket bra filmer annars. Såg förresten Narnia idag, och den är ju också helt klart överskattad. En light-version av Sagan om ringen, spetsad med lite Harry Potter mystik. Ojämn, för det fanns vissa stunder i filmen som jag närmast njöt av...tyvärr, men tror ändå det beror på den orutinerade regissören. Det är skillnad att göra Shrek och en riktig sagofilm.[/quote:3nz9xhso]

Håller med om att Narnia också är överskattad. Den är ju bra gjord och har sjukt snygga bilder, men känns lite som Ringen&Potter blandning nu när den kommer ut. Håller med expressen:

http://expressen.se/index.jsp?a=489155

Även om expressens recensioner inte stämmer i 9 fall utav 10, så stämmer detta, tyvärr.
551 inlägg
för
551 inlägg
Tja, här vill jag inte hålla med. Jag tycker inte att Narnia är överskattad. En bra film som överaskade mig positivt när jag såg den.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
ja håller me de som dom skriver på expressen om Narnia, de hela börjar ju bra me skåpet, barnen tror inte på den yngsta, men när dom väl kommer dit så ramlar allt ihop, visst har Lewis en bra fantasi, men regissören har inte varit speciellt engagerad i de hela, de e för mkt Sagan om Ringen o Harry Potter över de hela.

Man hade SÅNA förväntningar på den här filmen, dom va skyhöga innan ens trailern hade släppts, ja håller me er att den e väldigt överskattad, men de va Sagan om Ringen också, men de tänkte inte Jackson på, hans intresse o kärlek till böckerna såg till att filmerna blev som dom blev o Rowlings fick va me o skriva manuset till Harry Potter-filmerna o dom blev lyckade.

De samma sak som att bygga ett hus, om man är engagerad så blir de bra, man gör de hela ordentligt, har man inte någon som är sån så kan de falla ihop när det blåser o ja pratar inte bara om Narnia, ja pratar om alla taskigt gjorda filmer, hade man haft en filmakare som hade vetskapet om vad han gjorde på film o verkligen brann för det, så skulle nog t.o.m Star Wars Episode II (Tycker att den suger) bli en höjdare.
6342 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
6342 inlägg
[quote="Koppmeister":156tb7ly]ja håller me de som dom skriver på expressen om Narnia, de hela börjar ju bra me skåpet, barnen tror inte på den yngsta, men när dom väl kommer dit så ramlar allt ihop, visst har Lewis en bra fantasi, men regissören har inte varit speciellt engagerad i de hela, de e för mkt Sagan om Ringen o Harry Potter över de hela.
[/quote:156tb7ly]

Problemet är att den kom ut vid fel tidpunkt, om den hade kommit ut efter Potter-serien så hade den blivit hur bra som helst för då hade alla glömt Potter&Ringen filmerna.
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
Jag tror inte precis någon kommer glömma bort Sagan om ringen-filmerna!
Grejen är att så fort nån kommer göra nån storskalig fantasy-film i framtiden så kommer det genast att jämföras med Sagan om ringen. Anledningen till att jag inte nämner Potter-filmerna är att de inte är av samma episka proportioner som Sagan om ringen-trilogin! (tycker jag iaf)
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
1- War of the worlds
2- Star Wars 3
3- King Kong
196 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
196 inlägg
Svenska filmer:

1. Tjenare kungen
2. Sandor slash Ida
3. Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

Utländska:

1. En prinsessas dagbok 2
2. Bridget Jones - The Edge Of reason!
3. Välkommen till familjen
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
01. Batman Begins
02. Cinderella Man
03. Layer Cake
04. Million Dollar Baby
05. Saw
06. Världarnas Krig
07. Team Amerika
08. Lord Of War
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
1.Star wars episod 3: Tack gud för att det blev en riktigt bra avslutning på filmhistoriens största filmserie. Star wars känslan i den var stor och filmen innehöll nästan allt. Det är skådespelar insatserna som är sådär men ändå bättre än dom som har varit i episod 1 och 2.

2.Batman Begins: Helt klart den bästa i serien. Nolan har verkligen lyckats med den här filmen. Nästan ingen skådespelare i filmen gör en dålig prestation och Christian Bale är den bästa Batman.

3.King Kong: Jackson lyckades verkligen med sitt drömprojekt. Filmen stod enligt mig aldrig stilla. Effekterna i filmen är några av dom häftigaste och foto är väldigt vackert.

4.Sin City: Väldigt bra filmatisering av några album fårn Frank Millers Sin City serie. Årets helt klart snyggaste film och kanske en av dom snyggaste jag har sett. Sen så är skådisarna perfekt valda för sina roller.

5.War of the Worlds. Väldigt snygg film. Animeringarna är grymt häftiga. Skådisarna i filmen gör en väldigt bra insats, speciellt Dakota Fanning, detta lilla filmunderbarn är en lyssande skådespelare och gör en felfri insats. Tyvärr så slarvar Spielberg på några ställen med visa detaljer.

Andra bra filmer som inte platsar på topp fem listan: Layer Cake, Napoleon Dynamite, Narnia, Häxan och Lejonet och The Aviator.

Så det var den listan.
1250 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1250 inlägg
Min lilla lista

1. Världarnas Krig
2. King Kong
3. Madagaskar
4. Kalle och chokladfabriken
5. Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
6342 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
6342 inlägg
[quote="Richie":zlxd9nvw]Jag tror inte precis någon kommer glömma bort Sagan om ringen-filmerna!
Grejen är att så fort nån kommer göra nån storskalig fantasy-film i framtiden så kommer det genast att jämföras med Sagan om ringen. Anledningen till att jag inte nämner Potter-filmerna är att de inte är av samma episka proportioner som Sagan om ringen-trilogin! (tycker jag iaf)[/quote:zlxd9nvw]

Inte glömma, men det skulle inte vara lika pågående som det är nu, man skulle typ ha den nånstans i bakhuvudet och spendera en tanke påd en då o då, men nu så jämför man ju nästan allt med sagan om ringen!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Så kommer högländaren med sin 5-i-topp-lista, enjoy!!!

1. King Kong, slår allt i år...
2. Crash, hoppas den vinner oscarn för bästa film...
3. Star Wars 3, vacker avslutning...
4. Batman Begins, bätsta "superhjältefilmen" som hittils gjort...
5. Sin City, ja de e gött...
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="thopet410":36wjvvej]1. Crash
2. Closer
3. The Woodsman
4. A History of Violence
5. Lord Of War

vad svårt det var att göra en lista, fast det beror på att det inte kommit ut några riktiga toppfilmer förutom crash och closer.[/quote:36wjvvej]Neeeeeeeeeeeeej inte The woodsman den e fan värdelös, annars har du bra lista
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Då får väl jag också passa på at rabbla upp min egen lista som ser ut så här:

1:The Descent
2:Lord of War
3:Jarhead
4:Into the blue
5:Crash
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
mmmmmmmmm här är min lista :

01 King Kong ( inte bara bäst i 2005 )
02 En Geishas Memoarer ( den bästa men inte tillräcklig som King Kong )
03 Världernas krig ( filmen , dakota , tom dem alla rockar fett )
04 madagaskar ( kkkkkkkkkkkkkkuuuuuuuuuuuulllllllllllllllllllllllllllll )
05 narnia häxan och lejonet ( lite bättre än goblet of fire )
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden