Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Tufft och svårt, visst som alltid. Det gäller ju också och tänka efter, för filmen ska ju ha haft svensk premiär under 2005 för att få vara med på denna lista. T ex. är ju Sideways och Old boy från 2004 resp. 2003, men får alltså vara med på denna lista då de gick upp i år. Men någon av dem finns inte med på min lista, Sideways - bra, men lite mysigt räcker inte för att vara med på topp 5 i år. Old boy - tyvärr missat.

Ok, topp 5 då:

[b:tseun292]1. En långvarig förlovning[/b:tseun292]
Klart bäst, den enda filmen jag sett som jag gett 5/5. Med regissören Jean Pierre Jeunet och underbart söta och grymt duktiga Audrey Tautou i huvudrollen precis som i världens bästa film genom tiderna: Amelie från Montamartre, kan det inte gå fel. Men denna historia är förutom dessa likheter, inte alls så lika. En långvarig förlovning är en mycket mörkare och mer tragisk historia, men har ändå vissa drag som man kan känna igen från den extremt duktige regissören Jeunets tidigare filmer. En fullträff som träffar knivskarpt ditt hjärta och omtumlar rejält!

[b:tseun292]2. Crash[/b:tseun292]Bättre än Paul Higgins manus till Million Dollar baby, för nu när han får regissera i Crash så lyckas komponenterna att röra vid och de ytterst omöjliga sammanträffanden kan uppkomma. Det är lite väl amerikanskt, men det får man ta, för det är en orginell och annorlunda filmupplevelse. Slår ju förresten "filmer-med-många-rollkaraktärer-och-händelser" som Sin city med hästlängder.

[b:tseun292]3. The machinist[/b:tseun292]
En aning lik den underbara filmen Fight Club. Trevor Reznik är både skrämmande och spännande. En film att uppleva och sätta sig in i, och då fungerar den på ett ypperst fantastiskt sätt.

[b:tseun292]4. Kalle och chokladfabriken[/b:tseun292]
Burton-magi när den är som allra bäst. Burton vet hur man lyckas med äkta sagomiljöer och återigen får vi uppleva en helhjärtad tragikomisk berättelse, i lite samma stil som Edward Scissorhands. Det i Edward Scissorhands som kändes bara för mycket späds på i Kalle och chokladfabriken - men här känns det istället bara rätt. I Willy Wonkas fabrik händer allt och Oumpa Loompas sprider glädjerika sånger. Ett helt annat djup har denna historia i jämförelse till orginalfilmen från 70-talet.

[b:tseun292]5. Corpse Bride[/b:tseun292]
Sagoskapare som Terry Gilliam i misslyckade försöker med Bröderna Grimm vill jag helst glömma. Nä, Tim Burton är sagornas mästare och med i lite samma stil som Nightmare before Christmas där han var producent, gör han ännu en miniatyrdockor till en helfilm. Han lägger till små roliga effekter och en massa musikaliska ståndpunkter. Tillsammans blir det en söt historia med mycket humor. En söt historia.

[b:tseun292]Bubblare:[/b:tseun292] Star Wars Epsido III - avslutade den långa och överskattade serien oerhört bra och är i mina ögon den näst bästa Star Wars filmen efter episod VI.

[b:tseun292]Årets mest överskattade:[/b:tseun292] Finns en hel del tyvärr.
[b:tseun292]1.[/b:tseun292] Framförallt är [i:tseun292]Sin city[/i:tseun292] väl överhypad. Trodde den skulle vara grymt snygg, det var den. Men om serietidningen Sin citys tafatta handling är så här, är jag inte ett dugg sugen på att läsa den.

[b:tseun292]2. [/b:tseun292][i:tseun292]Batman Begins[/i:tseun292], snackas som om den vore en av årets bästa filmer. Aldrig. Med de töntiga actionscener som är helt sönderklippta klarar den inte mycket mer än att vara bättre än Shumachers batman-filmer (episod 3 och 4). Sämre än Burtons Batman-filmer, helt klart.

[b:tseun292]3. [/b:tseun292]Sedan kom det någon helt okänd film och slog sig in på dvd och videotoppar utan att ens gått upp på bio. Den kallas [i:tseun292]Napoleon Dynamite [/i:tseun292]och är bara en lång resa med töntiga människor som man ska garva åt. Men tyvärr så är de inte alls så roliga. Det tragikomiska i denna film glädjer inte, se en Bill Murray film som Broken Flowers eller Lost in translation istället!

Önskar att jag sett i år: [i:tseun292]Old boy - hämnden, Barnen som inte fanns, King Kong, Det levande slottet[/i:tseun292].
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Då får man börja fundera då.

1. [b:1quui3h2]War of the Worlds [/b:1quui3h2]hade jag otroligt höga förväntningar på. Jag kunde knappt vänta på den. När premiären var satt jag på de bästa platserna i salongen och jag var så nervös så att jag skakade. Den känslan försvann aldrig under hela filmen, jag skakade och var nervös rakt igenom så när filmen var slut kunde jag knappt gå. Det var den känslan som gav filmen 5/5. Steven Spielberg är en av de bästa.

2. [b:1quui3h2]Kalle och Chokladfabriken [/b:1quui3h2]var också en film jag hade förväntningar på. Det är ju trots allt den fantastiska duon Depp och Burton, då kan det inte gå fel. Jag satt (nästan) och trallade med i de roliga låtarna. Depp är dessutom helt otrolig och han gör den bästa insatsen för i år. Filmen blev den andra och därmed den sista 5:an för i år.

3. [b:1quui3h2]King Kong [/b:1quui3h2]blev ett äventyr som jag aldrig kommer att glömma. Att se denna jätteapa slås mot de 3 T-Rex:en är nog den bästa scenen i år och slår många av scenerna i LOTR-trilogin. Var en aningen seg i början, men den tog sig vilket var precis det jag trodde. Jack Black och apan var bäst i filmen.

4. [b:1quui3h2]The Aviator [/b:1quui3h2]visar ännu en gång Martin Scorseses att han skall ha minst en Oscarsstatyett på hyllan. DiCaprio gör också en otroligt stark insatts som tyvärr inte riktigt räckte till en Oscar, men han förtjänade den i alla fall (vilket Foxx också gjorde). Filmen får 4.5/5. Kort och gott så är Martin Scorseses en av de bästa.

5. [b:1quui3h2]Star Wars Episod III [/b:1quui3h2]är slutet på början (tror att jag fick det rätt) och är den mörkaste filmen av alla sex. Man väntar rakt igenom hela filmen på att få se Darth Vader att träda in. Det är en mäktig avslutning och jag skulle faktiskt vilja skriva att detta är helt klart i samma klass som Episod 4-6. Slutstriden är otroligt snygg. 4.5/5 är ett självklart betyg för Episod III.

[b:1quui3h2]Bubblare: Kingdom of Heaven, En Långvarig Förlovning, Narnia och Finding Neverland [/b:1quui3h2]är tre underbara filmer som är fantastiska allesammans. De nådde bara inte riktigt dit.

[b:1quui3h2]Årets mest Överskattade filmer[/b:1quui3h2]: Jag har inte sett så många filmer som då är överskattade, men Sin City är en sådan film. Riktigt så dålig är den inte, rättare sagt är den väldigt bra (av mig fick den 4/5) men av många är den för överskattad.

Filmer som jag önskat att jag hade sätt i år är många. Jag kan ta ett par av dem.

[b:1quui3h2]•Old Boy
•A History of Violence
•The Assassination of Richard Nixon
•Besatt
•Being Julia
•Crash
•Corpse Bride
•Barnet
•Det levande Slottet
•Memoirs of a Geisha
•Sideway
•Lord of Wars[/b:1quui3h2]
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
The Aviator är från 2004... men du kanske såg den 2005?...
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
2004? Ja det stämmer, men jag såg den 2005

Då åker Star Wars till en 4:e plats och upp på en 5:e plats kommer Narnia tror jag
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Marcus":2oc7ii4k]The Aviator är från 2004... men du kanske såg den 2005?... [/quote:2oc7ii4k]

den gjordes 2004..men kom till Sverige 2005...usel film för övrigt...

kommer inte skriva så mycke om dom...

1. King Kong (mycket mycket underbar film...)

2. Sin City (mycket bra gjord film...)

3. Batman Begins (Christian Bale som Batman e den bästa hittills...)

4. The Jacket (skådespelarna e ju så bra!)

5. Constantine (bra film...älskar onaturliga saker...)

ett par överskattade filmer i år...Tex. The Aviator och Narnia...
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
[quote="Punkie":2thxgkm8]den gjordes 2004..men kom till Sverige 2005...usel film för övrigt...
[/quote:2thxgkm8]

mmm, visst... Den gjordes 2004... Precis det jag menade... och inget annat...

Däremot förstog jag sen att den hade premiär i Januari... och det var självklart då de flesta här i dettal land kunde börja se den...
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
1 Harry Potter and the Goblet of Fire
2 King Kong
3 Batman Begins
4 Sin City
5 (Hmm vet inte typ) Kalle och chokladfabriken
870 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
870 inlägg
1 Star wars III
2 Harry Potter and the Goblet of Fire
3 Narnia
4 Kalle och chokladfabriken
5 Vet ej
6342 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
6342 inlägg
Årets Bästa:

1. Harry Potter och Den Flammande Bägaren
2. Crash
3. The Descent
4. War Of The Worlds
5. King Kong

Årets Besvikelse: Narnia
Årets Sämsta: Doom

Överskattade: Sin City, Narnia

4488 inlägg
för
4488 inlägg
Ursäkta om jag ställer mig på tvären här men på vilket sätt är Sin City överskattad?
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
1. Crash
2. Closer
3. The Woodsman
4. A History of Violence
5. Lord Of War

vad svårt det var att göra en lista, fast det beror på att det inte kommit ut några riktiga toppfilmer förutom crash och closer.
6342 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
6342 inlägg
[quote="Marcus":2d1el29w]Ursäkta om jag ställer mig på tvären här men på vilket sätt är Sin City överskattad?[/quote:2d1el29w]

Filmen är bra, men helt enkelt inte värd all uppmärksamhet den fått. Det finns bättre filmer än Sin City som inte alls fick lika mycket uppmärksamhet, och så borde det inte vara.
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
Okej, det låter alltså som att du blev besviken när du såg den... kan ju inte säga att den gerellt är så överskattad... Då det knappt fanns något att överskatta i och med att det är inte många som varken hört talats eller läst om Frank Miller och hans alster...

men det är ju såklart något subjektivt...

2005s bästa filmer enligt min utsago i en tio i topp lista är:

1. Star Wars Episod 3: Mörkrets Hämnd
2. Sideways
3. Batman Begins
4. Cinderella Man
5. Sin City
6. Hotell Rwanda
7. Ray
8. The Machinist
9. Världarnas Krig
10. Lord of War

Årets dåligaste:

1. Doom
2. Alone in the Dark
3. Mr and Mrs. Smith
4. Sahara
5. Devil Rejects
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Skit, nu gjorde jag felet att skriva innan jag loggat in igen, hursomhelst är gästen innan mig samma person som jag. Börjar bli lite som en [i:2349oz4x]Fight club[/i:2349oz4x] över mina inlägg. Pratar om mig som två personer.
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
[quote="robe_karlsson":2xdstujn]Visuellt sjukt snygg, handlingsmässigt - oerhört svag. Det är min subjektiva synpunt, sedan tycker jag heller inte att den hänger ihop historiemässigt, vilket gör att helheten sjunker. [/quote:2xdstujn]

Att den inte riktigt hänger ihop storymässigt beror ju på att det är tre olika "serier" från början, så dom har ju försökt att "sätta ihop" dom på ett bra sätt. Fast man kanske borde se de olika delarna som tre olika kapitel, på det sättet får man nog ut mest av filmen!

Sen så är ju handlingen i de tre olika berättelserna relativt simpel, ganska enkla berättelser om hämnd, våld och korruption...men dock väldigt underhållande! Och det har vi Frank Miller att tacka för!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Anonymous":3dzb02bz]Bara för att du gilllar onaturliga saker så behöver det inte vara en bra film för det , tycer det är en skittfilm, den bästa är heltoch hållet crash[/quote:3dzb02bz]

men jag tycker den e bra...det är många som tycker att den är dålig för att den är onaturlig...har sett Crash...ganska bra...men för tråkig för min smak...
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Shit, har sett en grymt bra film idag, och helt plötsligt måste jag slänga om mina årslista. Har nämligen sett Narnia och King Kong. Satt klistrad framför Narnia, ett tag, sedan började jag störa mig på saker och ting och tyvärr är den dels för barnslig, dels för animerad (här syns animationen tydligt) och slutet dras ihop hur snabbt som helst.

Nä, det är inte Narnia som hamnat på min årslista - utan...King Kong!! Fullständigt fantastik. Bättre än jag väntat mig. Ögonkontakten och kärleken mellan den jättelika apan och Naomi Watts rollskaraktär är magisk vilket gör att jag fäller en tår långt innan slutet.

1. En långvarig förlovning
2. King Kong
3. Crash
4. The machinist
5. Kalle och chokladfabriken
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
[quote="robe_karlsson":1eariiuc]Nä, det är inte Narnia som hamnat på min årslista - utan...King Kong!! Fullständigt fantastik. Bättre än jag väntat mig. Ögonkontakten och kärleken mellan den jättelika apan och Naomi Watts rollskaraktär är magisk vilket gör att jag fäller en tår långt innan slutet.
[/quote:1eariiuc]

Ja, när det gäller samspelet mellan Watts och Kong så har dom lyckats väldigt bra måste jag säga! Det är imponerande att lyckas skapa något sådant med en skådespelare och en datoranimerad figur, även om det är mycket tack vare Andy Serkis också kan jag tänka mig!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
dom bästa filmerna jag sett 2005 är:

1. Star Wars Episod III: Mörkets hämnd
2. Corpse bride
3. Harry Potter: den flammande bägaren
4. Världarnas krig

säkert glömt vissa, kommer inte på fler
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Marcus":b1uhjyvh]1. Star Wars Episod 3: Det Mörka Hotet
2. Sideways
3. Batman Begins
4. Cinderella Man
5. Sin City
6. Hotell Rwanda
7. Ray
8. The Machinist
9. Världarnas Krig
10. Lord of War
[/quote:b1uhjyvh]

det svenska namnet på star wars var väl ändå Mörkets hämnd?
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden