Visa första inlägg
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
Oj, så här kul har det inte varit på forumet på ett bra tag. Äntligen lite diskussioner.

[quote="Eachain":1kfk1iri]Dock måste man signalera till publiken att det rör sig om fantasi. Det blir fel om man skapar en helt naturrealistisk film med naturvidriga inslag. [/quote:1kfk1iri]

Ok, menar du då att det är så man gjort med King Kong? I så fall, skulle du kunna förklara lite närmare?
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Snabbt, innan nån kommer in å bryter...

I Peter Jacksons King Kong är allting skapat för att likna den verkliga världen så nära som möjligt. Därmed skapas en illusion hos tittaren att filmen är verklighet. Om man sedan lägger in en gorilla som ser helt verklig ut men som är 10 gånger för stor så säger hjärnan ifrån: "Så stora apor finns inte." Därmed förstörs illusionen av verklighet och allting annat blir mindre trovärdigt.

Om man däremot skapar en illusion av fantasi t ex genom att stilisera och överdriva vissa saker så hamnar hjärnan i ett annat läge. Då rör det sig om fantasier eller drömmar och då kan man acceptera en jättelik gorilla.
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
Ok, jag tycker väl att han har försökt skapa ett realistisk New York (på sätt och vis, kommer ärligt talat inte riktigt ihåg) men när det gäller Skull Island är ju hela ön väldigt romantiserad och överdriven. När jag såg filmen fick jag uppfattningen att naturen på ön var gjord på ett väldigt sagolikt och icke-realistiskt sätt och just därför har jag inga problem med att det även finns en jättegorilla på ön.

Att ön och hela dess natur är så sagolik gör kontrasten med att King Kong kommer till New York så mycket bättre. Där kan vi snacka om ett djur som verkligen kommit från sin naturliga miljö.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Queen":3fx2lt40]Visst, King Kong är ingen känslokall, tom rulle, men jag har mycket svårt att beröras av den. För mig så är den löjlig, helt skrattretande. Typ den scenen när Ann kommer typ ut ur dimmorna på bilvägen, helt ensam, och det ska vara, oo, så vackert, eller den scenen när de håller på och glider runt på isen, löjlig, urlöjlig, enligt mig, och jag så svårt att ignorera det faktum som kvarstår: det är en jätteapa. jätte. apa. Jag kan liksom inte riktigt släppa det när jag ser filmen, och det är en av anledningarna till att den blir så löjlig i mina ögon. Det är en jätteapa, liksom, det är det jag ser i verje scen som Kong är med i. En jätteapa.[/quote:3fx2lt40]

ok kanske BM är bättre än King Kong på drama , men på Action , Fantasy , Spänning , Äventyr och lite lite Komedi , det finns ingen plats till BM som innehåller bara Drama
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Det känns som att det är något meningslöst att jämföra King Kong med Brokeback Mountain. Det är två helt olika genrer och jag ser inte hur man kan få ut något av att jämföra två så pass helt olika filmer.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Näh, men man kan jämföra King Kong med Star Wars t ex. I Star Wars händer en massa onaturliga saker som man accepterar för att världen är fantasimässig.

Om Ben och Luke hade vandrat omkring på Hötorget och pratat om The Force hade ingen köpt det.
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
[quote="Eachain":2jmjsh2n]Om Ben och Luke hade vandrat omkring på Hötorget och pratat om The Force hade ingen köpt det.
[/quote:2jmjsh2n]

Hehe, dagens sanning!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Eachain":2bbkmak5]Snabbt, innan nån kommer in å bryter...

I Peter Jacksons King Kong är allting skapat för att likna den verkliga världen så nära som möjligt. Därmed skapas en illusion hos tittaren att filmen är verklighet. Om man sedan lägger in en gorilla som ser helt verklig ut men som är 10 gånger för stor så säger hjärnan ifrån: "Så stora apor finns inte." Därmed förstörs illusionen av verklighet och allting annat blir mindre trovärdigt.

Om man däremot skapar en illusion av fantasi t ex genom att stilisera och överdriva vissa saker så hamnar hjärnan i ett annat läge. Då rör det sig om fantasier eller drömmar och då kan man acceptera en jättelik gorilla.[/quote:2bbkmak5]

Precis. Du förklarar det hela perfekt.

Och, Alexander 10: Jag försöker inte jämföra King Kong med Brokeback Mountain, utan bara sa vad jag tyckte om King Kong. Och jag tycker inte att en film automatiskt blir bra för att den har många ingredienser. Att King Kong innehåller fantasy, spänning, komedi, action och drama gör den inte till en bra film.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
ok !! jag tyckte BM men inte så mycket som En Geishas Memoarer och King Kong
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Vad har egentligen En Geishas Memoarer och Brokeback Mountain med King Kong att göra? Känns som att det börjar bli vädligt mycket Off Topic på den här tråden just nu.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
en "bra" film.... men det blir lixom för mkkt av allting.. överdrivet altså...
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Har inte sett den, kanske borde.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Sämsta skit jag någonsin har sett!!
6342 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
6342 inlägg
[quote="simlun485":1wzsxiqq]Sämsta skit jag någonsin har sett!![/quote:1wzsxiqq]

Ojdå, lite mer förklaring?

Klart underhållande rulle som är välgjord och välspelad. Dock så blir det lite väl mycket av allt, och längden passar absolut inte.

Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="FiLmGaLeN":1jh4j9h5][quote="simlun485":1jh4j9h5]Sämsta skit jag någonsin har sett!![/quote:1jh4j9h5]

Ojdå, lite mer förklaring?

Klart underhållande rulle som är välgjord och välspelad. Dock så blir det lite väl mycket av allt, och längden passar absolut inte.

[/quote:1jh4j9h5]

För lång och tråkig! Allt det bästa händer efter typ två timmar!!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="simlun485":2fl208nd][quote="FiLmGaLeN":2fl208nd][quote="simlun485":2fl208nd]Sämsta skit jag någonsin har sett!![/quote:2fl208nd]

Ojdå, lite mer förklaring?

Klart underhållande rulle som är välgjord och välspelad. Dock så blir det lite väl mycket av allt, och längden passar absolut inte.

[/quote:2fl208nd]

För lång och tråkig! Allt det bästa händer efter typ två timmar!![/quote:2fl208nd]

menar du en timme ?? efter två timmar blir dem redan i New York
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Han tycker att det [i:3flverxm]bästa[/i:3flverxm] kommer efter 2 timmar. Och då menar han nog sekvensen där filmen utspelar sig i New York.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Det är verkligen det som är bäst. Början är seg och ön är minst en halvtimme för långt. New York i slutet är definitivt den bästa delen, även om den också känns för lång.

Filmen var för lång insåg jag andra gången jag såg den. Det är så mycket som är utdraget.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag har aldrig haft problem med längden. Det Peter Jackson har gjort längre känns väldigt nödvändigt till handlingen tycker jag. Sen går det inte att undgå att hela filmen är en fantastisk uppvisning i det senaste av specialeffekter. Det är helt underbart helt enkelt! Jurassic Park må ha snyggare dinosarier, men King Kong har actionscenerna!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Den kanske är lite för lång för sitt eget bästa men det är inte mycket i så fall. I det stora hela en riktigt bra film. Gillade den starkt när jag såg den på bio men känner att jag måste se om den för att vara säker på ett betyg. Men en 4:a förtjänar den i alla fall.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden