Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[b:2ijrnjql]Titel:[/b:2ijrnjql] King Kong
[b:2ijrnjql]Regi:[/b:2ijrnjql] Peter Jackson
[b:2ijrnjql]Längd:[/b:2ijrnjql] 3h 8min
[b:2ijrnjql]Betyg:[/b:2ijrnjql] 3/5
[b:2ijrnjql]Imdb:[/b:2ijrnjql] http://www.imdb.com/title/tt0360717/

[b:2ijrnjql]SPOILERS![/b:2ijrnjql]
Redan i början av filmen så finner jag någonting jag stör mig på, är det nånting jag hatar så är det pjäser eller musikaler och det finns det såklart här. Visst, om man presenterar karaktärerna så ska de ju visas i deras miljö där deras liv pågår. Anns liv är det som är mest givande, hur hon har det och varför hon kommer med på resan är intressant och det som ger lite. Funny man Jack Black som gestaltar filmaren Carl Denham är rolig som vanligt, dock ska han ju inte va det här hela tiden och då känner jag lite att han är felplacerad. Han har en del dialoger som ska vara roliga men när inte är det och ska vara allvarlig och ger en dialog och man småflinar inom sig så blir det lite fel. Adrian Brody tycker jag inte passar in i detta äventyr, att han är en blyg författare tar jag inte riktigt. Han är som en model tycker jag, resten av folket är ju halvtaskiga och då utlyser han fel. När hans mod tar i och försöker rädda Ann är lite mer hans stil.

Presentation och båtturen är på tok för lång, om man gemför med 33-version så har halva filmen gått där och här har vi en inte fått sen Kong än på en 1h. Nu får vi ser mer av effekter och dylikt, väldigt bra men inte perfekt. Båten och även ett tåg i staden kan man konstatera att det är modeller, kanske för man vet redan men ändå. En del kamer-åkning påminner klart om lotr som Manne säger, dock är det inget fel och det känns bra. Han har även lite nya ideer med kameran, PJ alltså. Och de är inget vidare, slow-motion och andra är helt opassande och är dryga.

Effekterna på öns andra krävande saker är lite olikta, som i LOTR så klagar jag lite även på modellerna, byn känns inte riktigt trovärdig i översvepande dragningar. Kong , ödlor, T-Rex t.ex. är smått perfekta i grafik. Arbetet med Kongs känslor/utryck o så är väldigt bra, hans ögon ger väldigt mycket djup och tänkande. En del har klagat på tiden i scenerna mellan Kong och Ann, det gör inte jag, dock klagar jag på vad Ann gör för att väcka hans uppmärksamhet. Det blir rätt löjligt faktiskt med hennes jonglerande. Annars så fanns det en del tänkande där när man ser hur Kong humanisers på ett rätt bra sätt, när gränsen till för mkt men stannar på rätt sida.

Även jag gillar inte heller besättnings agerande mot allt konstigt de stöter på, en del rädsla visas men de är inte speciellt förvånande och agerar som de vore i en safari i Afrika. Även det där skjutandet mot Jack är löjlig, har sett likande förut och gilllade inte det då. Inte en på miljonen att det skulle kunna gå till så.

All insekterna är extremt äckliga och det fick mig klia på håret och kolla omkring så det inte fanns några i biosalongen. Dock tycker jag det blir för mkt, kanske en triljon olika saker fanns där nere i grottan och när det forsätter välla ut ur hål så går det över gränsen.

Musiken i filmen är faktiskt riktigt dålig, hade kunnat platsa i Eurotrip 2 ungefär. Här saknar jag Howard Shore toner, om han nu kunnat göra bättre till projekt än James Newton Howard. Inte en melodi jag tyckte var bra, en del ok men inget soundtrack som får en att minnas nåt. Tyckte även jag hörde lite Myotis toner i blandningen från BB, och det känns isf riktigt lågt.

På manusidan är det ok men jag hade kortat ner filmen med typ 25 min minst på första tredje delen och även haft med mer äventyr med dinsosaruer, man fick ju inte så se många. Dock inte bara spring mellan klippor och fallande långhalsar.

Alltså ett hyfsat/bra äventyr även med en del stora brister. Och långt ifrån så bra som jag förväntade mig.
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
Jag håller inte riktigt med dig Hero. Det visade sig att vi hade ganska skilda åsikter om det mesta! Men det är alltid intressant att höra andras åsikter så klart! Jag tyckte ju filmen var väldigt bra. Jag gav den en fyra!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Peter Jackson visar att man kan fortsätta lite på att han gör bra filmer. Detta är en film som jag kommer komma ihåg och jag hoppas verkligen att det kommer en riktigt bra utgåva av den med många timmars extramaterial. Kan någon lägga till o.5 betyg också... Den får 4.5/5 av mig.
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
[quote:ts5xjprk]Kan någon lägga till o.5 betyg också[/quote:ts5xjprk]

Ja, visst...
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
[quote="Hero":2zbh836j]Musiken i filmen är faktiskt riktigt dålig, hade kunnat platsa i Eurotrip 2 ungefär.[/quote:2zbh836j]

Okej, jag hoppas att du inte var seriös där...
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Han kanske tycker att den är dålig, men att säga att den passar i Euro Trip 2 kan du ju inte mena Hero!?
781 inlägg
för
781 inlägg
Jag gav filmen 3,5/5. När jag gick och såg filmen förv'ntade jag mig mycket,den hade ju trots allt 2 miljarder i budget och det är ju Jackson som ressigerat den. Men den blev helt enkelt för seg efter ett tag. Dock är animationerna,skådespelarna och miljöerna så otroligt bra så bara det är värt 3,5/5. Visst är fightingscenerna läckra också,men även de blev lite uttdragna efter ett tag.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote:35sbse86]Okej, jag hoppas att du inte var seriös där...[/quote:35sbse86]

[quote:35sbse86]Han kanske tycker att den är dålig, men att säga att den passar i Euro Trip 2 kan du ju inte mena Hero!?[/quote:35sbse86]

Hehe, nej de va kanske lite överdrivet. Inte imponerande var det iaf. Kommer inte ihåg så mkt av det nu..

[quote:35sbse86]Visst är fightingscenerna läckra också,men även de blev lite uttdragna efter ett tag. [/quote:35sbse86]

Rätt många som tyckte fightingscenerna som var långa, tycker inte jag alls. Dino action iaf, för lite enligt mig. Pang Pang action är inget jag brydde mig så mkt om.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
jag älskar denna film..har redan sett den två gånger...skådespelarna är fantastiska..även om jag tycker att Jack Black borde hålla sig till komik så klarade han sig rätt så bra här...eftersom ja alltid måste gå på toa flera gånger när jag e på bio så missade jag lite smått...men jag försökte välja bra tillfällen..men detta var svårt eftersom när tempot väl drog igång hade man inte mycket tid till toabesök för tempot behölls på hög nivå fram tills slutet...det är många som har sagt att de tyckte den var tråkig i början..men detta störde jag mig inte på då jag mer tyckte att scenerna uppe på Empire state var mer tråkiga än båtresan..

men den fick 4.5 av mig...bra jobbat PJ!!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
inte för och va sån... men borde inte denna tråden flyttas till Nu på bio? ^^
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
finns redan en där...sen e det ju folk som rekommenderar den....
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Ni vet att jag är King Kong freak.

Filmen var lysnade från början till slut. Naturligtvis imponerade effekterna rejält, en av de få anledningarna till att Jackson väntat med att göra filmen. (Den andra anledningen till att Jackson inte spelade in filmen INNAN Ringen-trilogin: Filmer som "Jurassic Park" och "Godzilla" hade precis kommit. Det skulle bli för mycket med en King Kong-film.) Naturligtvis - precis som väntat - drog Jackson massvis med paralleller till originalet. (För er som ej sett originalet: I början nämns Fay Wray, hon som spelar Ann Darrow i originalet, jag tror jag hörde Cooper också, en av de två regissörerna till originalet. I slutet då Kong är i stan och visas upp för folk på biografen kommer ju alla infödingar upp (skådespelade). Scenografin och kostymeringen av dessa infödingar påminne om den i originalet. Dessutom är låten som spelas då från originalet.) Musiken var för övrigt i filmen lysande, från den 14:e december ryser jag varje gång jag hör spänningsmusiken från filmen. Handlingen är naturligtvis lysande, men det har vi ju vetat i 72 år nu. Men jag tycker ändå Jackson lyckas ge filmen ett ansikte på ett helt annat sätt, han lyckas alltså egentligen bättre än originalregissörerna! Kanske tack vare dagens möjligheter, budget och så vidare, men kanske också tack vare ren skicklighet. Men Jackson har som sagt inte kommit på handlingen, för den har vi origianlregissörerna att tacka. Filmens början fick mig att hoppa av ren lycka i biosalongen. jag har nog aldrig stött på en så perfekt vinjett. (Först kommer intron med texterna upp i original-stajl, sedan syns en apa, en till, sedan ett helt zoo, och så befinner man sig i New Yorks getto. Lysnade.) Under den tiden då allt utspelar sig spelas typisk, amerikansk 30-tals-musik i bakgrunden - I'm lovin' it! Och så introduceras Ann Darrow. Filmen var bra. Den får...

4.5/5
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Om du jämför hans tidigare projekt Sagan om ringen då, vilket av dem är de bättre?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag tycker att LOTR-trilogin är bättre på många plan. Fast i flera scener i Kung Kong kommer Jackson upp i klass med LOTR, men tyvärr inte hela tiden.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Mats":34w09ao8]Om du jämför hans tidigare projekt Sagan om ringen då, vilket av dem är de bättre?[/quote:34w09ao8]
Svårt att säga. "Sagan om ringen"-filmerna har ju skapat en värld av rent freakande.

Men jag tycker att Jackson spårade ut för mycket på många sätt när han avslutade Ringen-trilogin.

1) "Retrun of the King" var för lång.
2) "Return of the King" hade för många slut (4).
3) "Return of the King" var en kopia av "the Two Towers".

Så jag måste välja "King Kong".

(Och förresten Mats, tack för vinsten (KING KONG-tävlingen) !)
4680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4680 inlägg
Med risk för att gå off-topic men:

[quote="Kadhammar":3kpkbiua]3) "Return of the King" var en kopia av "the Two Towers".
[/quote:3kpkbiua]

På vilket sätt då? Skulle vara kul att höra...
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Jag vet att det finns med ett krig i både 2:a och 3:e boken. Men filmerna är exakt likadnat uppbyggda. Ett megaslag. På väg att förlora. Får hjälp utifrån. Sen finns andra likheter.

Nu har jag fattat mig ytterst kort.
563 inlägg
för
563 inlägg
Ganska kritisk till denna version av King Kong. Efter halva filmen undrade jag om jag hade råkat gå o se Jurassic Park 4.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Tkr oxå d blev lite väl mkt monster hit o dit efter ett tag, men... I'm lovin' it.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
den fick 4/5 från mig den var bra, kanske lite bättre än sagan om ringens filmerna.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden