Visa första inlägg
726 inlägg
för i svar på Phips inlägg
726 inlägg
Visst några har väl legat där ett tag, men exempelvis Chinatown dök upp för ca 2 veckor sedan. Många av de andra klassiker jag nämnde dök upp i somras.

Vill påpeka att jag håller med om att utbudet är kasst, men just angående klassiker så tycker jag att det ser bättre ut nu än tidigare. Fortfarande inte bra, men bättre. De titlar jag nämnde är ju dessutom bara de första jag såg när jag sökte, det finns ju helt klart fler filmer än dessa.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Så länge de stora filmbolagen får sålt sina filmer och gör stora vinster så kommer dem inte ändra på något. Det var först när det gick dåligt för musikbranschen som Spotify dök upp på kartan precis som magiul säger - "en nödlösning".

För att vi skulle få se fler filmer på en och samma plattform så måste nog filmbolagen gå samman och tillsammans skapa denna nya filmsajt lite som Spotify där musikbolagen äger företaget.

Är det bara 33 miljoner Netflix-användare ute i världen!? Jag trodde att de var många fler!

Det svenska utbudet är ju inte alls lika bra som det amerikanska, inte ens i närheten! Saknar funktionen så man kunde se det amerikanska utbudet.

552 inlägg
för
552 inlägg
är man rejält filmintresserad har man så gott som inget utbyte alls av den svenska streamingmarknaden.
 
jag har drygt 1000 filmer i min "att se-lista",
om jag skulle teckna mig hos alla aktörerna (viaplay, filmnet netflix cmore etc) samtidigt
så skulle jag kanske hitta 30 av de filmerna i det totala samlade utbudet.
= helt värdelöst, för mig.

som flera redan påpekat så handlar det om vinstmaximering.
den svenska marknaden är för liten för att erbjuda ett brett utbud av film.
istället så jagar nästan alla aktörerna samma medelsvenssonfilmkonsument
som vill ha sin statham på fredag, en amerikansk romantisk komedi på söndag
och nåt tecknat/animerat amerikanskt åt barnen under veckan.
kul och prisvärt för svennebanan!

12243 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
12243 inlägg
Problemet är väl att du är ute efter de lite äldre filmerna som tyvärr inte lockar "The average joe" Netflix mf tjänar väl bäst och skaffar sig nya kunder då dem erbjuder nytt material som Zootropolis. Det är som du säger en dyr historia att binda sig till alla dessa leverantörer och man hittar ändå bara en liten liten del av vad man söker. Det lättaste sättet att se filmer är att köpa dem, då kan man se dem hur många gånger man vill det tråkiga med det är att en ny film lätt kan gå på 150 släng.
188 inlägg
för
188 inlägg
iTunes har en del äldre filmer för en relativt billig penning. Mycket amerikanskt givetvis men även några av exempelvis Bergman. Hoppas så smått att Apple även skall starta en streamingtjänst i framtiden. 
188 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
188 inlägg
De hade 33 miljoner vid utgången av 2015. Tillväxten internationellt är hög och de har sannolikt många fler idag. 
552 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
552 inlägg
ffa är jag ute efter de lite bättre filmerna :) 

men har inte netflix rätt lite av det "nya" ?
min känsla var att det var mycket  amerikanska dussinfilmer från 00-talet när jag körde en månad för länge sen.
sen fanns det såklart en del bra filmer också men de hade jag redan sett...

12243 inlägg
för i svar på JonFs inlägg
12243 inlägg
Tack för tipset Franken ska definitivt ta och kolla upp filmer där. Jag vet faktiskt inte varför jag inte gjort det tidigare!

Undra hur många prenumeranter de har nu? 
11107 inlägg
för
11107 inlägg
kan rekommendera vhs. finns ganska många filmer i det formatet.
186 inlägg
för
186 inlägg
vhs är billigt också!
12243 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
12243 inlägg
Själv hoppar jag runt bland leverantörerna dvs sagt upp Netflix och gått över till Viaplay. Men när jag hade Netflix så kom det ganska tidigt med till exempel Mad Max. trodde de kom med några nya ibland men det kanske de inte gör. Det är som du säger att de flesta filmerna på Netflix har man redan sett.
478 inlägg
för
478 inlägg
Precis som luca säger, vill man avverka stora mängder kvalitetsfilm så är tyvärr piratnedladdning det enda alternativet.
152 inlägg
för
152 inlägg
Eller att man är en aktiv köpare över flera olika format. 
552 inlägg
för i svar på 91s inlägg
552 inlägg
fulstream går också bra!
12243 inlägg
för i svar på 91s inlägg
12243 inlägg
Ja, och det är väldigt tråkigt att det ska behöva vara på det viset! Man vill ju klart göra rätt för sig. Det är nog inte många som fortfarande laddar ner musik då där finns bättre alternativ som Spotify. 
152 inlägg
för
152 inlägg
The hunt is half the fun era lata jävlar. 
1678 inlägg
för i svar på 91s inlägg
1678 inlägg
Njae, det eller att man betalar massa pengar för att köpa filmerna då. :-P Finns oerhört många ställen att köpa filmer ifrån på nätet. Det mesta går att få tag på om man är villig att betala lite frakt. Visst, jag köper att vissa filmer inte längre går att få tag på. Men det är betydligt färre än de flesta låtsas om. Det är en praktiskt ursäkt det där...
478 inlägg
för i svar på magiuls inlägg
478 inlägg
Jo, det är sant. Dock tar det emot att lägga en hundralapp om dagen på film när man har Piratebay ett musklick bort. Ja, jag är medveten om att det låter barnsligt att klaga på en sådan (vanligtvis) självklar sak som att betala för sig.

Men det händer faktiskt att jag köper film som inte går att hitta gratis på internet, dessa finns också tro det eller ej.
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Har fullt upp här dessa dagar så hinner inte slaviskt följa tråden, eller någonting annat heller för den delen. Kikar dock in en snabbis och ja, kul att diskussionen är igång, som sig bör :)

Angående att den svenska marknaden skulle vara för liten marknad att satsa med ett bredare utbud på, javisst, det kan jag förvisso hålla med om. Men som jag förstår det är det ju i stort sett hela Europa som har avsevärt sämre utbud än just USA. Nu har inte jag full koll på vartenda land, men i stora drag verkar det vara så. Det "gnälls" inte bara här hemma i Svea. Så, är Europa en liten marknad? Njä. USA är större absolut, men en liten marknad är det inte. Sedan har vi Australien, som förmodligen dras med samma utbud som Europa, ja iom deras brittiska band.

Jag har hygglig koll på "Nettan", jag äger aktier till och från i bolaget, men ändå känns det som att jag behöver forska lite mer. Ja, speciellt sett till utbudet i resten av världen. Netflix vill nu inget hellre än att komma in i Kina, vilket är förståerligt, men lär nästan bli omöjligt. Jättemarknad, men jättebesvärlig. Om nu detta någon gång skulle bli verklighet så lär utbudet där bli än skralare, dock icke beroende på Netflix, utan beroende på Kina itself...de censurerar ju allt.

Viktigast för Netflix är dock att komma in där, sedan vad de "serverar" är nog mindre viktigt. De har nog lite samma tänk angående Sverige (Europa), tyvärr. Ja och klart det handlar om pengar. Netflix växer dock inte så jäkla mycket som man kanske tror längre. Tre av fyra kvartalsrapporter brukar vara under förväntan numer. Speciellt sett till antalet ökande abonnenter. Så vad göra, är typ bara Kina kvar? Jo man måste kanske bry sig om utbudet mer. I längden lär det löna sig. Nu har de sin superhjältepublik, fine, men för att locka fler behövs mer än den där jävla hjältepesten ;)

Jag har dock full förståelse att man satsar mest på den hetaste flugan, den bredaste, är där den största inkomsten ligger. Men vill man expandera (och den vill de ju och till och med ständigt förväntas att göra) så måste man till slut bredda sig.

Nu har givetvis Netflix mer än superhjältar och mainstream. Men om vi tar tv-serier, som ju jag håller mig mer till nuförtiden, så har deras utbud ändrats drastiskt. Visst, det finns fler "andra" serier än superhjälteserier hos Netflix. Men man kan inte riktigt jämföra så, då blire superhjältar vs. allt annat. Man måste jämföra genrer. Netflix har nu hela 4st superhjälteserier(Jessica Jones, Iron Fist, Luke Cage, Daredevil) och snart 6st (The Defenders & The Punisher). Nu är detta endast deras egenproducerade serier, det finns fler superhjälteserier som de köper in från andra kanaler. Finns ingen annan genre hos Netflix som kommer i närheten av dessa siffror och då är superhjälteserier till och med en subgenre. (Nu räknar jag inte billiga sitcoms).

Frågan jag ställer mig, får de fler abonnenter ifall de hela tiden utökar dessa superhjälteserier (som dessutom är rätt dyra att skapa)? Tecknar fler människor Netflix-abonnemang om de ökar till låt oss säga tio superhjälteserier? Jag tror inte det. De har redan denna publiken, de hade de redan efter en par-tre stycken superhjälteserier.

Att få riktigt djup information kring hur pass populära olika serier hos Netflix är, är också marigt då de inte lämnar ut sådan uppgifter som andra mer traditionella kanaler gör.

Hursomhelst, det är inte lätt att vara intresserad av annat än superhjältar och sagor numer, det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas flugfan dör någon gång :)

Visst kan man leta sig till smalare utbud, men då uppstår ju problemet. Ja det vi snackar om här, vill man streama och se på film lagligt (snart tv-serier med) så är det svårt att hitta ett smalare utbud hos dagens tjänster. Är man riktigt biten så visst, då kan man ju försöka leta upp och köpa allt fysiskt, men 2016 ska det inte behöva vara så. Man ska kunna vara starkt filmintresserad utan att samtidigt vara filmsamlare så att säga. Det är dyrt att vara filmsamlare, jag har varit en, så jag vet :)

Alternativet är ju att göra som Bonken då och leta upp gamla VHS, det har ju faktiskt sin charm :)

Nu blev det långt, säkert tusen stavfel, är jäktad och måste avsluta här nu. Lite så här tänker dock jag. Detta kan man så klart debattera i all oändlighet och det kan vi väl göra, ja så det händer NÅGOT på det här forumet :)

P.S. Läste nyss att Disney återigen slog nya pengarekord, samtidigt påstås det att det fulstreamas och ful laddas mest av stora superhjälteproduktioner, att man går på knäna pga detta...Får det inte att gå ihop? Men det har jag aldrig fått i den här branschen.
1678 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
(inlägget har redigerats)
1678 inlägg
Båda lägren är lika goda kålsupare. Filmbolagen surar för att piratandet gör att de inte tjänar lika mycket pengar som förr, trots att de fortfarande tjänar massor med pengar. Och piraterna surar för att filmbolagen gör det svårt för dem att få tag på ovanliga filmer, trots att dessa kanske står för en väldigt liten del av nedladdningarna och folk tittar på mer film än någonsin idag.

Ibland kan jag sakna det goda 90-talet när man kunde hyra 3 filmer i en vecka för 30 kr och att det inte existerade filmer utanför de som stod på hyrfilmshyllan på Shell. Man uppskattade film mer på den tiden när det fanns så lite att tillgå. (Med det sagt så självklart är det bättre idag när man kan få tag på nästan vilka filmer som helst via nätet. Dock inte lika charmigt.)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden