Visa första inlägg
242 inlägg
för i svar på Joes inlägg
242 inlägg
@Maestro:

Vem?/ Vad/ Va?
12243 inlägg
för i svar på Joes inlägg
12243 inlägg
Jag tror inte att det är Blaster! ^^
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Spridningskollen nedlagt, så det fungerade inte så bra med utpressning? att ta lagen i egna händer? med maffiametoder? Kooonstigt.

Vad jag dock tror att de lyckades med var att blåsa på glöden så den slog lågor, kontraproduktivt alltså. Alla som säljer VPN-tjänster lär
också ha tjänat en hacka. Spridningskollen har alltså gynnat de som de var avsedda att motarbeta hahaha. Detta landet alltså och aldrig lär de sig.
Jävla bananrepublik, pellejönsland.

Dags att komma med vettiga lösningar, att likt musikbranschen lära sig att kompromissa, mötas halvvägs. Spridningskollen var ingen lösning, däremot var
det bland det mest absurda och korkade jävla initiativ i sammanhanget jag skådat.

Detta som skulle bli så stort, detta som skulle lösa allt, detta som det skrevs så stort om till både höger och vänster, bland annat här på MZ, blev alltså ett fiasko. Karma.
2575 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
2575 inlägg
Skönt! Good riddance! Äntligen så kanske man kan få tag på lite riktig film igen, var ska jag annars se alla klassiker och kultfilmer? Inte Netflix i alla fall.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Hehe ja Netflix är förtjänta av en känga, deras utbud, speciellt det svenska, krymper för var dag. Det är synd att det ska vara segt som kåda i den här branschen. Streamingen är onekligen en stor del av lösningen, så lösningen finns där, men det verkar finnas en ovilja att löpa linan ut.
726 inlägg
för
726 inlägg
Det kommer ju aldrig att ske, men det vore ju fantastiskt om alla stora bolagen kunde gå ihop med en streamingtjänst där i princip allt finns, både nytt och gammalt. En tjänst som fungerar på samma sett som Spotify (även om jag vet att inte allt finns på Spotify, men jämfört med filmstreamingstjänster så har den ett utbud som är enormt).

Jag skulle lätt betala ett par 100kr i månaden för en sådan tjänst!
2575 inlägg
för i svar på Willimons inlägg
2575 inlägg
Jo, det saknas ju en bra plattform, känns sådär att behöva prenumerera på både HBO, Netflix och vad det nu är mer för att få ett bra utbud, kostar helt enkelt för mycket till slut och det saknas så mycket också. Sen tycker jag det finns en del intressanta streaming tjänster som har fler klassiker, som till exempel Mubi, men där är det ett ganska litet utbud på ca 30 titlar. Spotify räcker för mig, ett tag var det lite irriterande när The Beatles inte fanns med men nu har de ju tillkommit, håller med om att det skulle vara najs att ha något liknande inom film men det är ju på tok mycket svårare.
12243 inlägg
för i svar på Willimons inlägg
12243 inlägg
Det är verkligen dåligt att man 2016 ska behöva prenumerera på många olika leverantörer för att få ett hyfsat utbud av film/serier. Det hade varit riktigt häftigt som man skulle kunna ha en filmsajt där man verkligen skulle kunna få se alla filmer, en sajt med ett enormt utbud. Det hade jag nog kunnat betala upp emot 200-300kr i månaden för. 

Men som det ser ut idag så vet nog filmbolagen om att de kan tjäna mer om de släpper alla filmer som Blue-Ray och DVD. De vill kunna mjölka oss på lite mer. Tycker det är sjukt att de stora filmbolagen, regissörerna och skådespelarna tjänar enorma summor medans de lite mindre har svårt att välja vilka filmer de vill utan måste ta dem där de tjänar en slant. Tråkigt när dessa giganter klagar på att folk laddar ned filmer. Visst är det fel att ladda hem men det finns kanske en anledning till varför vissa väljer att göra det?

Netflix var ju riktigt bra när man kunde komma åt amerikanernas utbud också, det kändes lite större än de svenska. 

188 inlägg
för
188 inlägg
Kan tycka att det är rätt fantastiskt att vi 2016 har en såpass bra tjänst som Netflix. Framförallt om man jämför med hur det såg ut för bara ett par år sedan. Givetvis synd att utbudet av äldre film är begränsat,
men Netflix har åtminstone ändrat mitt sätt att konsumera film och serier fullständigt.
Att vi får någon tjänst som samlar alla olika leverantörer är föga sannolikt och jag hoppas är att olika leverantörer förbättrar sina tjänster istället. Om det nu är lönsamt att ha en tjänst som erbjuder äldre filmer är det bara att hoppas att någon fattar det och skapar en bra app.
2575 inlägg
för i svar på JonFs inlägg
2575 inlägg
Amerikanska Netflix är en bra tjänst, det lilla svenska Netflix som vi får, not so much.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Netflix ska naturligtvis inte endast ha kängor, de ska ha massa cred också iom det var de som gick i fronten med dagens streaming. Däremot har de tappat, mycket beror så klart på att de bytt lite inriktning, att de främst vill producera egna filmer och tv-serier. Men varför detta skulle hindra dem att även ha gamla klassiker förstår jag inte. Äldre produktioner kan inte kosta mycket att köpa in. Man kan ju ha både och. Också absurt att det svenska och amerikanska utbudet skiljer så enormt.

Vad det gäller tv-serier förstår jag lite, iom vi här hemma även har HBO Nordic, Viaplay och C More som budar på serier. Men på filmfronten får jag inte ihop det, där är det främst Netflix här i Sverige som kör stort på filmer. Ändå är det så magert utbud, ett utbud som, som sagt, krymper för var dag (ja eller månad då).

Visst har det gått framåt, absolut, men numer går det i snigelfart. Man riktigt känner hur stora pampar släpar och hindrar utvecklingen. På filmfronten såg det till exempel bättre ut på Netflix för två år sedan, så...ingen vidare utveckling. Ja och då är ju dumskalle-idéer som Sprindningskollen ingen jäkla lösning, helt absurt. Det blir bara kontraproduktivt. Detta borde de fattat vid det här laget, men ändå gav dem det en chans...idioter.

Så, Netflix kan köra med en del stora kända produktioner, (sett till film) superhjältetrams, som lockar de stora massorna. Men även ha en bunt äldre titlar som ligger där för dem som vill se det, dessa lär som sagt knappast bli någon större kostnad. Så länge nu inte...ja...stora pampar vägrar ;) Något beror det ju på.

Ett film eller tv-serie Spotify vore så klart drömmen, men i den här besvärliga branschen kan vi nog glömma det. Det är så svårt, jobbigt och omöjligt så. Det är ju deras motto och har väl alltid varit det.

Att ingen på allvar har skapat en streamingsajt för klassiska tv-serier och filmer är smått ofattbart, tror faktiskt de underskattar värdet i en sådan. Vi får hålla tummarna att någon faktiskt tar initiativet och skapar en. Fan, Netflix kan ju göra det, varför inte? Ha en systerkanal som heter typ Netflix Classics. Tror jag fan ska ringa dem och sälja min idé DYRT, men då blir det ju inget av det hela ;) Får väl ge bort idén gratis, den är ju ändå offentlig här nu :)
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Och så en annan sak, att endast ha vissa säsonger tillgängliga av en tv-serie (som vissa streamingtjänster har) får de ta och lägga av med. Endera har man den kompletta serien eller ingenting alls av den. Ungefär som att endast lägga ut första halvan av tex The Empire Strikes Back samt sista halvan av The Return of the Jedi och skippa resten. Lägg ned, skärpning. Detta är ett problem man ser främst här hemma i Sverige, på de svenska tjänsterna.
188 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
188 inlägg
Det måste ju ha med pengar att göra. Känns osannolikt att man skulle undvika att erbjuda en tjänst om det vore lönsamt att erbjuda den. Risken är väl att intresset för filmer pre 2000 är minimalt, vid sidan om de som är riktigt filmintresserade, och då struntar man i lägga till sådana filmer. De som finns på Netflix av idag är ju the usual suspects av kända engelskspråkiga regissörer.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Ah men slänger du dit en bunt klassiker tecknar förmodligen fler, finns fortfarande många som avstår/avtecknar iom att de tröttnat på det skrala utbudet, jag känner flera stycken. Att de skulle få in mer pengar på dessa abonnenter än vad dessa gamla filmer/serier kostar att ta in anser jag vara högst trovärdigt. Nu spekulerar jag bara så klart, detta är dock vad jag personligen tror. Jag menar det går ju mer än runt i USA med ack så mycket fler titlar, varför inte i andra länder? Nä, något är det som strätar emot.
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Sen är ju Netflix lite små fula genom att ha samma film under flera kategorier så det ska verka att de har mycket mer att erbjuda än vad de verkligen har.

Sagan om Ringen skulle man säkert kunna hitta under action, äventyr, fantasy och hyllade av kritiker eller vad de nu heter.
1678 inlägg
för
1678 inlägg
Filmvärlden är full av licenser även för gamla filmer tyvärr. Jämförelsen med Spotify haltar tyvärr då Netflix är ett helt privat företag, medan Spotify delvis ägs av de största skivbolagen och har även slutit avtal med STIM och liknande organisationer. Det vill säga, alla viktiga organisationer har ett egenintresse i företaget. Sen var skivmarknaden i stort sett död när Spotify tog fart, filmbranschen är fortfarande livskraftig och inte i samma behov av en nödlösning som Spotify blev.

Men det är synd att det är så. Personligen hoppas jag fortfarande att IMDb skulle ta klivet över till att leverera streams. Tänk om filmskaparna själva kunde få lägga in filmer för att nå en större publik. Dokumentärfilmare lär vara intresserade av det. I längden skulle de även kunna sluta avtal med filmbolag att de får streama filmer som är över 10 år gamla eller liknande. Men filmbolagen måste själva vara med på det, annars fungerar det inte. 
188 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
(inlägget har redigerats)
188 inlägg
Netflix hade i slutet av 2015 75 miljoner prenumeranter varav 44 miljoner finns i USA. Mot bakgrund av det är det inte jättemärkligt att man kan erbjuda ett större utbud där. Visst kan det som du säger finnas folk som stretar emot, men som ekonom har jag svårt att förstå något annat än finansiella motiv :).
726 inlägg
för
726 inlägg
Jag måste faktiskt ge Netflix ett litet plus, då det faktiskt känns som om dom har satsat mer på klassiker på slutet.

Nu kan man ändå se titlar som "Borta med vinden", "Chinatown", "It's a Wonderful life", "To Kill a Mockingbird", "Casablanca", "Bron över floden Kwai", "Bonnie and Clyde", "Storstadshamn", "Cleopatra", "Det ljuva livet", "Who's afraid of Virginia Wolf", för att bara räkna upp några få när jag söker på klassiker på svenska Netflix.

Visst, i princip bara amerikanska klassiker (läs imdb topp-250), men det är ändå en stor skillnad jämfört med tidigare.
726 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
726 inlägg
Sista halvan av Return of The Jedi är ju överlägsen den första halvan så det exemplet kan jag inte köpa. Har själv sett sista timmen av den filmen sjukt mycket mer än första timmen :D

Hur som helst, håller med till 100% angående säsonger av serier. Är jävligt frustrerande när man inte kan se klart en serie, alternativt endast ha den senaste säsongen att tillgå. Allt eller inget, så ska det vara!
2575 inlägg
för i svar på Willimons inlägg
2575 inlägg
Men de filmerna har väl legat där länge? Inte så att de skiftar filmer så ofta. 10 filmer ser man ju på två veckor.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden