3541 inlägg
för
3541 inlägg
Vilken film fick äran att vara den absolut första filmen du såg år 2016?

Varför valde du just filmen i fråga? (Bakisfaktorn? Någon du sett fram emot länge? Spontanval?)

Var filmen bra eller inleddes filmtittaråret 2016 med en besvikelse?

I och med den här tråden kommer din första film detta år för alltid finnas dokumenterad någonstans i cyberspace. Det här blir spännande!

3541 inlägg
för
3541 inlägg
För mig kunde det inte börja så mycket sämre. Första film 2016.... *trumvirvel*.... Sinister 2!

Jag kände för lite skräck och hade den nära till hands. Snacka om skräp! Första filmen gillade jag riktigt mycket, det här var bara trams. Inte läskig, inte intressant, inte trovärdig för fem öre. Inte ens för att vara en skräckfilm då så att säga. 1/5.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Min första film 2016 kommer bli King Kong :) 
3541 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
3541 inlägg
Har du sett den förut eller blir det omtitt?
12243 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
12243 inlägg
Det blir en omtitt :)

Har du sett den innan? 
174 inlägg
för
174 inlägg
Blev Mad Max Fury Road - bakishäng och dundrande action. yes!
3541 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
3541 inlägg
Oja! Det var längesen dock. Gillade den skarpt då. Om du menar Peter Jacksons version alltså :)
3541 inlägg
för i svar på AvAndys inlägg
3541 inlägg
Haha, härligt! Fullt ös :)
12243 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
12243 inlägg
Jepp jag menar Peter Jacksons version :)
871 inlägg
för
871 inlägg
Första Harry Potter-filmen. Lite mysigt bakishäng sådär, trots att alla i sällskapet utom jag var på gränsen till att somna :)
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Blev en omtitt av förra årets bästa; SICARIO. Detta för att jag verkligen behövde en riktigt jäkla mästerlig film. Och den håller, på alla plan, en hjärtsprängande krutdurk till fullpoängare. 
3296 inlägg
för
3296 inlägg
Årets första film blev Knight of cups. En film jag varit intresserad av länge, då jag tycker mycket om Malicks ambitioner - men inte lika ofta hans filmer. Det har känts som han har haft verktygen för att bygga ihop en enastående film hela tiden dock och med denna film tycker jag att han lyckats. Här fokuserar han på vad han är bäst på - bildspråk, ingen mediokert drama som förstörde the tree of life. Huvudkaraktären i den här filmen är tematiken - koncist uttryckt är det en djup skildring av ytlighet, att fördriva livet med nöjen som man glömt nöjet med. Det tematiska tar upp ämnen så som depression, hemlöshet och kommersialism - tematik som jag är mycket svag för. Fotot och musiken är så vacker att det gör ont i mig - färgerna i fotot förstärks till en så stilren nivå att jag tänker "det är så här färgerna ser ut, men det är en tillgång till dom jag ytterst sällan får" och då har sannerligen ett färgfoto lyckats. Samt musiken är underbar blandning av klassisk och minimalistisk musik. Det enda som drar ner det hela något är voice overn som byter mellan att vara on-the-nose och malplacerad - generellt är den mer ett hinder än en hjälpande hand för att komma in i bilderna. Nåväl - en ytterst stark 4:a ger jag den.
166 inlägg
för
166 inlägg
Brukar oftast vid starten vid varje år börja med lätta verk. I år blev det: Beck - Gunvald, Burnt och en animerad Batman film. 3or på samtliga 
616 inlägg
för
616 inlägg
Beware of Mr.Baker
2 inlägg
för
2 inlägg
För mig var det självklart att se Ivanhoe (1982)
520 inlägg
för
520 inlägg
Fenomenal start på året med Gladiator som jag såg för första gången idag. En stark fyra!
3541 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
3541 inlägg
Låter intressant! Jag är ett stort fan av Malick så jag ser fram emot filmen. Din beskrivning av tematik o.s.v. känns som en bra match för mig också. Hur var Christian Bale och resten av skådespelarna då?
3541 inlägg
för i svar på VanDenKampfs inlägg
(inlägget har redigerats)
3541 inlägg
Haha! Jag såg att Sam Neill hade roligt på Twitter idag igen över att svenskarna ser på Ivanhoe varje år på nyårsdagen.

Så här reagerade han förra nyårsdagen:

3541 inlägg
för i svar på VJs inlägg
3541 inlägg
Jag såg Sicario för första gången ganska nyligen. Håller med om att den är riktigt bra men tycker att Villeneuve har gjort ett par filmer som är bättre. Imponerande att han fortsätter hålla riktigt hög nivå oavsett. Hans två kommande projekt är ju väldigt intressanta också :)
972 inlägg
för
972 inlägg
Let's face it. Ingen i Knight of Cups säger något egentligen, ingen av skådisarna har något att göra överhuvudtaget. Men det speglar det tomma som Malick försöker förmedla. Bale har kanske tre repliker i filmen som inte är V.O så filmen är ju Malick-extreme.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden