Clark 2022

Clark poster

Serie från Netflix i sex delar om Clark Olofsson – den svenska brottslingen som kallats för Sveriges första popgangster, och som gav upphov till begreppet Stockholmssyndromet, rymde från flera fängelser och begick bankrån över hela Europa.
3.5 av 78 användare

Clark
Seriepremiär
5 maj 2022
5 maj 2022
Antal säsonger
1
Antal avsnitt
6
Avsnittslängd
SÄSONG
1
SÄSONG 1
01
Titel saknas
2022-05-05
02
Titel saknas
2022-05-05
03
Titel saknas
2022-05-05
04
Titel saknas
2022-05-05
05
Titel saknas
2022-05-05
06
Titel saknas
2022-05-05

Anna Sundell

1 maj 2022 | 21:55

Lekfull och färgsprakande svensk gangsterkomedi

Bill Skarsgård är strålande i titelrollen när en av Sveriges mest kända yrkeskriminella får sin egen serie. Det är en vild och förförisk åktur regissören Jonas Åkerlund tar oss med på, men där gangsterromantiken även nyanseras med konsekvenserna för omgivningen.
"Clark" är Netflix serie om Clark Olofsson, bankrånare och smågangster extraordinaire som lär ha retat gallfeber på såväl svenska poliskåren som Olof Palme. Han är också mannen som i samband med Norrmalmstorgsdramat gav upphov till begreppet Stockholmssyndrom.

Serien följer Clarks liv från födseln 1947 (bokstavligt talat, vi får hänga med redan på vägen ut från livmodern i en scen som sätter ribban för vilken nivå av klippning och grafik man har att vänta sig) och fram till år 1984, ett drygt decennium efter det ökända Norrmalmstorgsdramat. Huvudsakligen presenteras händelseförloppet ur Clarks eget perspektiv, vilket innebär att sanningen är något flexibelt och att hans bärsärkagång genom Sverige och Europa presenteras med dråplig lättsamhet, som ett slags ”100-åringen som gick ut ur ett fängelse och rånade en bank”.

Den överlägsna höjdpunkten är avsnitt fyra, där Norrmalmstorgsdramat utspelar sig, men även på vägen dit är det underhållande att följa Clarks utveckling från småbrottsling till bankrånare. Ibland är ”Clark” nästan framme vid buskisstrecket och tassar, men proffsiga Bill Skarsgård lyckas hela tiden hålla sig på rätt sida och backas upp av en respektabel andel av den svenska humoreliten. Till synes slitna komedigrepp som klåpiga poliser och dålig svengelska utförs med skicklig hand och ofta är det riktigt, riktigt roligt.

Skarsgård gör en otrolig insats i huvudrollen och verkar ha kul som den slängige, karismatiske Clark. Han har helt klart charm nog för att göra Clarks effekt på omgivningen trovärdig, trots en dialekt som inte sällan för tankarna till Greger i ”Nile City”. Clark flirtar nämligen huvudet av de flesta han möter, även mitt under pågående rån. Just kärlekshistorierna är dock en av seriens få svagare sidor, här blir det ibland repetitivt med idel klängiga damer och falska ömhetsbetygelser från Clark. Även återblickarna till Clarks osunda barndomsförhållanden med alkoholiserade föräldrar och en våldsam far känns ibland onödigt frekventa.

Seriens berättarstil matchar Clarks obekymrade ”äh vad fan”-anda, och kreativiteten verkar ha fått flöda ohämmat i produktionen, vilket återspeglas i en lek med filter, format och effekter. ”Clark” är ett visuellt fyrverkeri med många snygga montageinslag och fartfylld, färgsprakande klippning. Tidsandan är starkt närvarande genom samtliga decennier som passerar och bidrar med en härlig nostalgikänsla. Det märks i det starka visuella uttrycket att det är musikvideoregissören Jonas Åkerlund som sitter i registolen.

Men även om stora delar av serien berättas ur Clarks förhärligande perspektiv så räds inte serien att visa på konsekvenserna för dem som Clark utan några större betänkligheter utnyttjar och förpassar längs vägen. Seriens mer seriösa tonfall som dyker upp mot slutet var något jag i stunden kände mig besviken på - vad hände med det roliga och bekymmerslösa? - men i efterhand konstaterar jag att det är en styrka.

Liksom verklighetens Clark lyckas serien locka in oss i det omvälvande och förföriskt sorglösa gangsterlivet, vilket gör att vi tittare får ett liknande uppvaknande som dem Clark har förlett när vi väl blir påminda om konsekvenserna. Det är mycket skickligt gjort, inte minst av Bill Skarsgård som i de här scenerna sömlöst lyckas glida över i en karaktär som plötsligt känns osympatisk och frånstötande.

”Clark” bjuder på ett stycke svensk kriminalhistoria berättad med mycket energi och humor, och effekter som sällan har skådats i en svensk serie. Den är väl värd att se, såväl för den unika berättarstilen som för Bill Skarsgårds berömvärda rolltolkning.
| 1 maj 2022 21:55 |
Användarrecensioner (2)
Otroligt rolig serie och det är svårt att inte gapskratta. Regi och skådisar är på topp och serien flyger fram. Tyvärr är Clark Olofsson ingen person som ska hyllas utan en fullblodsnarcissist som borde fått så mycket hårdare straff än de han fick. Äcklande också att se alla brudar som fjäskar och kladdar på Clark och därmed bekräftar han ego. Vi får heller inte glömma bort alla hans offer, som burit med sig trauman från bankrån och våldsdåd som denne psykopat orsakat. Men kan man bortse från den verklige Clark är det här en otroligt kul och snyggt producerad serie som jag hade mycket roligt åt. Bill är fantastisk i huvudrollen och så är även alla andra. Relationen mellan Clark och Tommy Lindström är också en av de mest underhållande i hela serien. Dock tycker jag det blev för mycket sexscener. Vi fattar... Clark fick ligga mycket. Blir en stark 4/5 men för den riktige Clark - ett stort minusbetyg.
3
Extremt oskön snubbe (alltså Clark) men bra framfört av Bill.