Alla gillar väl en spännande kriminalare? I den nya tv-serien ”Smoke” får vi följa Taron Egerton och Jurnee Smollett som bildar ett omaka par, under jakten på två pyromaner. Taron spelar den före detta brandmannen Dave, som blivit mordbrandsutredare, medan Jurnee dyker upp som polisen Michelle. Båda har haft svårigheter med att samarbeta med sina tidigare kollegor, men behöver nu göra allt de kan för att ta fast stadens pyromaner som startat över tusen bränder.
Apple TV+ ligger bakom den nya serien och har haft en tendens att leverera riktigt välgjorda tv-serier. Under skapandet av ”Smoke” byggdes en speciell inspelningsstudio upp, där man kunde starta bränder på riktigt för att få en så verklig känsla som möjligt i serien. Efter att själv ha fått förhandstitta på serien så kan jag inte göra annat än att hålla med vår recensent: ”serien balanserar tyngd och underhållning perfekt. Spänningen är djävulskt stark hela vägen”.
Det finns även några riktigt spännande och oväntade vändningar längs säsongens gång, så man får se till att hänga med ordentligt. Utöver Egerton och Smollett så dyker även Greg Kinnear, John Leguizamo, Rafe Spall och Ntare Guma Mbaho Mwine upp i några av seriens största roller.
ANNONS: Prova på Apple TV+ gratis i 7 dagar
I samband med premiären av ”Smoke” så fick MovieZine chansen att snacka med seriens skapare Dennis Lehane. Efter en lyckad karriär som författare av böcker som ”Shutter Island”, ”Mystic River” och ”Gone Baby Gone” så har han även tagit sig an tv-serierna ”Boardwalk Empire”, ”Mr. Mercedes”, ”The Outsider” och ”Black Bird”. Det råder med andra ord ingen tvekan om att Lehane har en särskilt god förmåga att både skriva och producera spännande kriminaldrama-produktioner.
Under vårt samtal pratar vi lite om den verkliga pyromanen som delar av handlingen i ”Smoke” är baserad på. Men vi pratar även om vilka typer av berättelser han gillar att skriva samt hur det är att samarbeta med Egerton för andra gången:
”Det var nästan som hissvåningar av förnekelse”
Min första fråga är egentligen hur du gick till väga med att bygga upp berättelsen. Serien är ju löst baserad på John Leonard Orr och hans historia, men du har ändå skapat en helt egen berättelse kring det. Vad var viktigast för dig att få in i den?
– Det var faktiskt Kary Antholis, som gjorde podcasten, som kom till mig med projektet. Jag lyssnade på podcasten och fastnade för vissa detaljer, till exempel hur vissa bränder startades – som det där med cigaretten, myntet och tändstickorna. Sådant gillade jag. Men det som verkligen fascinerade mig var patologin hos den här mannen.
– Jag älskade idén att han såg sig själv som hjälten – en brandutredare som jagade en seriemördare i form av en pyroman – samtidigt som han själv var den där pyromanen. Och dessutom sprang han runt och försökte sälja en bok om det, där han avslöjade massor av detaljer om bränder som bara den skyldige kunde känna till.
– Den nivån av förnekelse… det var nästan som hissvåningar av förnekelse, lager på lager. Det tyckte jag var otroligt spännande. Så jag sa till Kary: ”Om du vill att jag ska göra det här, då använder jag det som en språngbräda. Jag tänker inte göra en rak adaptation av ’Firebug’-podden”.
– Själva berättelsen vi får höra om i ”Firebug” var jag inte särskilt intresserad av, men den psykologiska biten kring Orr och hur han satte bränderna – det var det jag ville åt.
”Jag känner inte särskilt många hjältar”
Du har också introducerat flera nya karaktärer i serien, som Michelle, som alla är ganska trasiga på olika sätt. Det är något vi ofta ser i dina böcker och andra projekt. Vad är det som fascinerar dig med att skriva om outsiders, om jag får uttrycka det så?
– Jag växte själv upp som outsider. Om du växer upp i arbetarklassen är du per definition en outsider. Det finns så många delar av samhället du kan se, men som du aldrig får tillgång till. Du kan stå på utsidan och titta in genom glaset, men du kommer aldrig över på andra sidan.
– Jag identifierar mig alltid med outsiders. Jag känner inte särskilt många hjältar. Nu känner jag inte så många skurkar heller. Jag känner mest en massa röriga människor. Och det är i det där röriga, i den mänskliga oredan, som dramatiken finns. Det är där berättelserna ligger – inte i de där sällsynta fallen av extrem godhet eller ondska. Allt det intressanta ligger mitt emellan.
”Därför gör jag det på mitt sätt”
Om jag inte misstar mig ska du också adaptera din egen bok ”Small Mercies”. Det blir väl första gången du gör något helt eget på det sättet – att ingen som Clint Eastwood eller Martin Scorsese kommer in och tolkar din text, utan att du själv styr processen?
– Ja, fast jag gjorde ju ”The Drop” som långfilm också – där skrev jag manuset själv. Jag varken regisserade eller producerade den visserligen, men det som syntes på duken var till hundra procent mitt manus.
– Men med ”Small Mercies” är det annorlunda. Det är en så personlig bok för mig att jag helt enkelt inte ville ha någon annan inblandad i adaptationen. Ingen kom till mig angående det projektet, det var jag som bestämde att jag ville göra och skydda den. Därför gör jag det på mitt sätt.
”Jag vet inte om jag klarar det här”
Jag ser verkligen fram emot den också! Särskilt efter att ha sett både ”Black Bird” och ”Smoke” nu hos Apple TV+. Avslutningsvis, du har nu jobbat med Taron Egerton två gånger. Hur är det egentligen att arbeta med honom, och hur viktig har han varit för de här projekten?
– Han är fantastisk. En riktig kreativ partner. Vi har ett gemensamt språk nu, en slags snabb-kommunikation mellan oss. Han går in i sina roller på samma sätt som jag går in i mina projekt. Ingen av oss vill göra något om det inte på något plan skrämmer skiten ur oss. Känslan av att ”jag vet inte om jag klarar det här”, måste finnas där.
– Han måste tänka så om sin roll och gå och grubbla över den. Och jag måste känna samma sak när jag skriver – som när jag verkligen började dyka in i ”Smoke”. Jag sa till författarna: ”Vi kommer bli galna. Vi ska omfamna kaoset i det här projektet och se vad som händer”. Och det är skrämmande – som att gå på lina utan skyddsnät. Men jag älskar det, för det får fram det bästa i mig. Om jag vet exakt vart jag är på väg och vad jag skriver är tryggt… då blir jag en väldigt tråkig författare. Därför funkar jag och Taron så bra ihop.
De två första avsnitten av ”Smoke” finns nu tillgängliga hos Apple TV+. Den första säsongen kommer att bestå av totalt nio avsnitt, med ett nytt avsnitt varje fredag.
Läs också: Matthew McConaughey och Woody Harrelsons nya tv-serie i fara
Läs också: Actionstjärnan som Seth Rogen hoppas få med i nästa säsong av ”The Studio”
