Anders Eklöf

23 augusti 2023 | 17:00

Recension: "Armored Core VI: Fires of Rubicon" - modernt och retro robotröj

FromSoftware har återvänt till sin klassiska robotserie och hoppas på att tilltala både gamla och nya fans med sin senaste del. Enligt MovieZines spelredaktör Anders Eklöf kan de ha lyckats.
Efter stora framgångar med "Dark Souls"-serien, "Bloodborne" och inte minst giganten "Elden Ring" har den japanska studion FromSoftware återvänt till den klassiska men något nischade serien "Armored Core" – som kretsar kring stora robotar som krigar.

"Armored Core VI: Fires of Rubicon" tar receptet från seriens historia och blandar i en del ingredienser som fans av studions andra spel känner igen, för att tilltala både gamla och nya spelare.

Resultatet är faktiskt stundtals strålande, om än en aning komplicerat med en del skapligt höga trösklar att komma över.

32b21e1be234713ba332129735d86698 ss dcd98899647b45246cfb296aa5a3b40b2ae87e9e

En dyster men stenhård och actionpackad framtid

I en avlägsen framtid har mänskligheten gett sig ut i rymden för att kolonisera andra planeter och hämta värdefulla resurser. En riktigt kraftfull sådan fanns på planeten Rubicon 3, som drabbades av en enorm katastrof som lämnade den i ruiner. Flera år senare har olika grupper tagit sig tillbaka till den ödelagda planeten, för att återta den i hopp om att hitta och lägga vantarna på den eftertraktade naturtillgången igen.

Det är här du kommer in, som en genmanipulerad legosoldat som anlitats av en mystisk grupp för att utföra uppdrag på planeten för en rad olika konkurrerande organisationer – med din enorma krigsrobot. Berättandet i sig är inte särskilt avancerat, då det mesta framförs med radiokommunikation utan några som helst mänskliga ansikten. Istället är det stämningen som står i rampljuset, som verkligen är suggestiv och tät med sina många mysterier och dystra inramning. Vad var det som faktiskt inträffade på planeten för alla dessa år sedan? Vem är det egentligen du jobbar för och vad är det de vill åstadkomma?

Det hela är dock fråmst en spännande premiss för att ge kontext till det som verkligen gäller i "Armored Core VI" – de snabba och häftiga robotstriderna.

32b21e1be234713ba332129735d86698 ss c92110c39a9c64376af5e8da31a0e6ffa9747334

Ett futuristiskt "Elden Ring" av stål, explosioner och hög fart

Utvecklarna bakom "Armored Core VI" har visserligen sagt att spelet inte ska jämföras med deras senare actionrollspel som "Dark Souls" eller "Elden Ring", men det ser jag som en sanning med modifikation. Att kontrollera din mecha i luften och skjuta med ett maskingevär är visserligen en stor kontrast mot de tunga närstriderna i fantasyspelen, men det finns ändå slående likheter.

Det handlar fortfarande mycket om snabba reflexer, att lära sig bossarnas attackmönster och att anfalla vid rätt tillfälle. Striderna rasar med en väldig hastighet och det krävs verkligen att du rör på dig hela tiden, både horisontellt och vertikalt. Din mecha kan nämligen sväva endast en stund och det gäller hela tiden att hålla koll på ens energimätare, ammunitation och att du undviker alla projektiler.

Spelet lyser utan tvekan som allra starkast under bossfajterna, som i hög grad testar dig i allt du har lärt dig under uppdragen på slagfälten. Det är även här det påminner mest om andra FromSoftware-spel och oftast här svårighetsgraden skjuter i höjden. När det är som bäst flyger mina fingrar frenetiskt över alla knappar på handkontrollen, där fingerfärdighet minst sagt krävs. Det leder dock till att resten av spelet kan blekna en aning mot de imponerande bossarna, då det kan bli lite tjatigt att åka runt och panga smårobotar i ruinerade industriområden – samtidigt som att svårighetsgraden går väldigt upp och ner hela tiden.

32b21e1be234713ba332129735d86698 ss f441df5b6d02d0cbc2635f29ec502d93058e025c

Bygg mecha med Mulle Meck

Jag glider in på slagfältet som en stridsvagn med jetmotor och röjer ner allt jag ser – utrustad med dubbla raketgevär på axlarna, en laserkanon i ena handen och en enorm bazooka i den andra. Fem minuter senare blir jag totalt demolerad av en mäktig monstermaskin på bara några sekunder.

Mycket i "Armored Core VI" handlar om att designa din robot på rätt sätt för rätt tillfälle, genom att byta ut bland annat ben, armar, motor och vapen. Under uppdragen låser du upp både nya delar och pengar att köpa grejer för, där det alltid gäller att hålla sig uppdaterad för de olika utmaningarna som väntar.

Det är aldrig så att en del eller ett vapen är objektivt bättre eller starkare än ett annat, utan du måste alltid göra kompromisser för att en viss egenskap ska höjas. Det är skoj att sitta och försöka hitta en så balanserad design som möjligt, men det kan också bli en aning rörigt och frustrerande. Det är inte alltid helt lätt att förstå om det är min skicklighet eller designen som brister när en boss blir ett hinder, vilket kan leda till att man sitter och nöter samma strid om och om igen lite för många gånger. När jag väl får till en design som får min fiende att förvandlas till en rykande hög med skrot på nolltid, är det däremot oerhört tillfredsställande och får mig att sitta som på nålar framför tv-skärmen.

Mycket mecha för pengarna

Med "Armored Core VI: Fires of Rubicon" har FromSoftware velat tilltala både nya och gamla fans – och jag tror helt klart att de kan lyckas med det. Spelet känns både hardcore med den stundtals höga svårighetsgraden och fokuset på att bygga din mecha, samtidigt som mycket annat har strömlinjeformats och anpassats till en modern publik (som kanske gillar spel som "Elden Ring").

Spelet känns retro och modernt på samma gång – på ett bra sätt. Det har en väldigt tydlig arkadkänsla med sina korta uppdrag och snabba action, samtidigt som det är visuellt imponerande och bjuder på riktigt feta robotstrider och en suggestivt spännande berättelse.

Jag tror att vissa FromSoftware-fans kommer att bli besvikna för att det inte är exakt som vad vi är vana vid, men är man villig att prova på något annorlunda och lite mer komplicerat väntar ett frenetiskt, stämningsfullt och härligt utmanande robotlir.

"Armored Core VI: Fires of Rubicon"

Genre: Action
Plattform: PC, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S