Film

Skribent

Kim Nilsson

4 augusti 2009 | 17:53

Obs! Enbart för människor

När nu premiären av District 9 börjar närma sig har haussen och förväntningarna stigit i taket. Och varför? Smart marknadsföring så klart. Movezine tittar närmare på den Peter Jackson-producerade science-ficion-filmen som går upp på de svenska biograferna den 28 augusti.

Kampen mellan aliens och människor är knappast något nytt, men alla som sett trailers, affischer och hemsidan av kommande "District 9" är rörande överens, den här filmen kommer att bli något helt annorlunda. På webben finns olika sidor som är autentiskt skapade av företag som förekommer i filmen och det finns till och med bloggar från några av karaktärerna. I USA har man slagit upp banderoller och stora affischer där man hänvisar till regler som förekommer i filmen, bland annat ”Det här området är bara till för människor – ring det här numret om du ser några omänskliga varelser”.

En kampanj som visat sig vara mäkta effektiv då intresset för District 9 ligger på topp. Vilket egentligen är ganska ironiskt eftersom filmen i sig är baserad på en liten kortfilm, ”Alive in Joburg” som också regisserades av Districts regissör Neill Blomkamp. Den filmen var en form av ”mockumentary” som spelades in i Johannesburg då filmteamet gick omkring på gatorna och för att höra folks reaktioner på att staden var invaderad av flyktingar från en annan galax. Det klipptes senare ihop med en del förinspelat material vilket gjorde att tittaren själv fick fundera på vad som var på riktigt eller på låtsats.

– Det var inte direkt så att vi med flit försökte att lura folk som vi intervjuade. Det jag ville ha var totalt verkliga och genuina svar, kommenterar Blomkamp sin film i det pressmaterial filmbolag skickat ut.

I "District 9" har man tagit kortfilmens historia och pumpat upp den flera nivåer. När vi kommer in filmen visar det sig att utomjordingar tagit kontakt med jorden för nästan 30 år sedan och att mänskligheten väntat på en attack eller att få lära sig fredliga framsteg rent teknologiskt. I stället kom det intergalaktiska flyktingar vars egna hemplaneter förstörsts. Man satte dessa i det så kallade "District 9" i Sydamerika och försökte sedan lista vad man skulle göra med dem, men då filmen börjar har ett företag tagit hand om dem för att försöka göra vapen av varelserna.

– Vi spelade in på plats i Johannesburg och det var absolut nödvändigt eftersom det finns så mycket detaljer redan på plats. Smutsen, taggtråden eller ogräset, det finns en oerhört rik visuell sida som även är realistisk och det var helt nödvändig för att filmen skulle bli trovärdig, säger Neill Blomkamp i pressmaterialet.

Producenten Peter Jackson, som egentligen från början ville att Blomkamp skulle ha gjort film av serien Halo, har bara lovord för regissören.

– Nu är jag glad att det blev den här filmen eftersom jag gillar hur Neill har närmat sig historien vilket är helt annorlunda än hur jag hade gjort. Jag tycker att det är oerhört intressant att han valt att förlägga filmen i Sydafrika eftersom filmen har en tydlig känsla av vad som har hänt politiskt där, sa Jackson i en intervju med moviesonline.ca under den nyligen avslutade Comic-Con.

Neill Blomkamp håller med och berättade i samma intervju att han själv som sydafrikan tyckte om den dokumentära aspekten i historien.


– Att lägga en science-fictionhistoria i en väldigt annorlunda miljö gör att filmen får karaktär. Vi har alla sett historien om aliens som landar på jorden, men att sätta dem i en outforskad miljö tilltalade mig. Men om jag ska vara helt ärlig så gillar jag främst huvudkaraktären Wikus Van De Merwe som spelas av Sharlto Copley. Hans resa i filmen vänder sig 180 grader från var han startade och det tycker jag är oerhört intressant.

Copley själv, som för många är en nykomling, gillade rollen som Wikus. Denne insjuknar i början av filmen i ett virus som gör att hans DNA ändras och på så sätt blir nyckeln till att skapa de utomjordiska vapnen.

– Neill har hittat ett väldigt själfullt sätt att göra en science fiction-film på. Genren kan nämligen vara väldigt kall och steril, men i Neills händer blir det oerhört emotionellt. Jag tror inte att det finns några direkta budskap, utan biobesökaren får känna känslor när han eller hon ser filmen, säger han i filmbolagets pressmaterial.

Copley har tillsammans med Blomkamp jobbat ihop flera gånger och de två har dessutom känt varandra i 12 år.

– Sydafrikas filmindustri är väldigt liten och just därför är det svårt att hitta någon som man både kan jobba med och trivas med, säger Copley i pressmaterialet.

Sin karaktär beskriver han i samma intervju som ”en vanlig kille som jobbar på MNU, företaget som tagit hand om de intergalaktiska flyktingarna, och som vill göra allt på rätt sätt”.

Bland de andra skådespelarna finns idel nykomlingar som William Allen Young, Vanessa Haywood och Jason Cope. För Sagan om ringen-fansen blir det lilla julafton då en viss Jed Brophy har en mindre roll. Brophy spelade nämligen ett flertal orcer i Sagan om ringen-triologin.

Själva designen på utomjordingarna var något som växte fram under förarbetet med filmen. Neill Blomberg berättar i intervjun med MoviesOnline.ca att han först tänkte dem som insektsliknande.

– Det var viktigt eftersom jag tänkte att deras samhälle påminde en del om hur en bikupa fungerar. Men de var också tvungna att kunna visa känslor och med tanke på att vi, som alla andra filmer, har en budget att hålla sig till får man alltid göra vissa ekonomiska lösningar.

Hur de ser ut vill han inte avslöja innan filmen har premiär.

Och Blomkamp har inte fått nog av "District 9". Till Sci-fi wire berättar han att om filmen blir framgångsrik kan han tänka sig en "District 10".

– Det skulle vara hur kul som helst. Eftersom filmen för mig är så personlig så skulle det vara roligt att komma tillbaka den här världen. Just nu jobbar jag med något annat som är väldigt annorlunda än den här filmen. Det är unikt, men också väldigt intressant och i en liknade genre, säger han hemlighetsfullt.

Resultatet av "District 9" kan ni alltså se i slutet av augusti i år. Och så var det det här med den enorma reklamkampanjen som haussat upp filmen lika mycket som till exempel "Cloverfield" eller "Blair witch project".


– Både Peter och jag gillade att man gjorde segregationsdelen i kampanjen, men annars var det helt Sony som står bakom marknadsföringen. Jag skulle personligen tycka att det var intressant om jag såg skyltar vid busshållplatser som sa att bänken bara var till för människor. Vi har haft en del att bidra med, men det är faktiskt mestadels bolaget som gjort allt, berättade Blomkamp för MoviesOnline.ca.

Den 28 augusti vet vi om "District 9" lever upp till de nu, högt ställda förväntningarna.

| 4 augusti 2009 17:53 |