E3 2018

Skribent

Alexander Kardelo

9 juni 2018 | 21:00

"Unravel" har fått en uppföljare - och du kan spela redan nu!

EA presenterade under lördagskvällen en välkommen överraskning. Vi har provspelat "Unravel Two".
”Unravel” levererade hög mysfaktor medan vi nystade fram en gripande story. Spelet följde en liten garnfigur som traskade runt i skogen, och det gällde att inte trassla in sig medan man löste små gåtor på vägen.

Spelet som släpptes i februari 2016 blev snabbt en succé. Sedan dess har EA i hemlighet jobbat på en uppföljare. Idag presenterades ”Unravel Two” under en presskonferens inför spelmässan E3, men jag fick chansen att prova på spelet redan för några veckor sen.

Den stora skillnaden? Röda garngubben Yarny har fått en kompis! Den oväntade, men mycket välkomna, fortsättningen har hittat ett logiskt sätt att spinna vidare på sitt framgångskoncept. De två figurerna sitter ihop, vilket öppnar upp för nya småkluriga utmaningar, men också bjuder in till dubbelmys hemma i tv-spelssoffan.
 
 
Martin Sahlin är den kreativa hjärnan bakom "Unravel"-spelen, som i hemlighet arbetat med uppföljaren under de senaste åren:

- Det är ett co-op-spel som man också kan spela själv. Men man spelar alltid med två karaktärer. Spelar man själv så får man turas om att vara dem, spelar man tillsammans så är man helt enkelt tillsammans och kör med ett garnband mellan sig. Istället för att man är fastknuten i det förflutna, så sitter man fastknuten i varandra. Hela spelet bygger på att hjälpa varandra genom det här äventyret.

- Det är ett lekfullare spel än vad första ”Unravel” var. Mycket härjigare, och i mitt tycke roligare, berättar Sahlin för MovieZine.

Vilka andra nyheter vill du lyfta fram?

- Väldigt mycket förbättrade kontroller och spelkänsla. Vi försökte få det ”speligare” och roligare. Alla säger alltid ”tajt gameplay”, det låter som en klyscha, men vi försökte att göra så man får sueprbra kontroll. Det ska vara lätt att komma in i, lätt att göra coola saker, så att man känner sig agil och mäktig snabbt. Man får fokusera mer på att ha roligt tillsammans, och slipper kämpa med kontrollerna. Det finns många sätt att hjälpa varandra, även om man är olika erfaren. Vi såg att många spelade ”Unravel” med sina barn, eller med folk som aldrig har spelat tv-spel innan. Vi vill göra det så lättillgängligt som möjligt.

Du har berättat att en del av historierna är hämtade ur personliga erfarenheter.

- Idén med det första spelet handlade om att vi använder garn som en symbol för banden mellan människor. Det gick ut på att knyta ihop en person med det de hade förlorat, med sitt trasiga förflutna. Vi har behållit den här symbolen, att garnet på något sätt representerar kärlek mellan människor, men det här spelet börjar med att ens band slits av. Så man startar från noll, men får chansen att skapa ett nytt band, med någon som är lika trasig som en själv.
 
 
- Spelet handlar om att bygga det här nya bandet, och stärka det. Helt enkelt skapa något nytt istället för att dröja sig fast vid det gamla. Så man följer de här två karaktärerna som i sin tur hittar två andra figurer som de kan hjälpa. Det är så vi ser på de här garnfigurena, lite grann som små hemliga medhjälpare, som försöker se till att vi människor får det vi behöver.

Vem är målgruppen för spelet?

- Förhoppningsvis alla möjliga. Jag tycker det är en sak som jag själv varit stolt och glad över, att ”Unravel” har tagits emot så väl av så många olika människor. Även folk som inte annars överhuvudtaget är intresserade av tv-spel. Vi har försökt göra det här spelet lite som en trojansk häst nästan, ett sätt att få folk som kanske inte är så erfarna av tv-spel att spela ett ganska ”tv-speligt” spel som det här ändå är. Att ge dem tillräckligt mycket hjälp, och tillräckligt intressanta utmaningar, för att de ska kunna uppskatta den här hobbyn.
 
 
"Unravel Two" finns redan nu att köpa till Playstation 4, Xbox One och PC.
| 9 juni 2018 21:00 |