”Monster Hunter”, som emellanåt beskrivs som ”Pokémon” fast man slår ihjäl monstren själv istället för att bli kompis med dem, är en oerhört populär spelserie. Det första spelet släpptes 2004, och sedan dess har det kommit nya spel med jämna mellanrum.
Det senaste spelet i serien, ”Monster Hunter Wilds” har hyllats för sin story och sin öppna värld, och blev när det först gavs ut i februari i år det snabbast säljande spelet Capcom någonsin släppt. Nu är dock situationen annorlunda, åtminstone sett till spelarbasen på PC. Forbes har kikat på statistik, och kommit fram till att endast 1% av det antal som spelade när ”Wilds” släpptes fortfarande är aktiva i spelet. Jag var förvisso inget vidare på matte i skolan, men det låter väldigt, väldigt illa.
Vad är då orsaken till ”Monster Hunter Wilds” gjort en Titanic på Steam? Ett betydande skäl lär vara det faktum att spelet tydligen är uselt optimerat för Windows. Spelare uppger att tillochmed starka datorer har svårt att köra ”Wilds”. Forbes journalist skriver vidare att det känns skralt på innehåll: spelets kampanj är förhållandevis kvick, och därefter möts man av ett endgame som känns tomt. Det faktum att endast 18% av spelarrecensionerna är positiva tyder på stort missnöje.
Capcom kan åtminstone glädja sig åt att ”Wilds” finns på Xbox och Playstation också, och att det där inte lider av samma prestandaproblem. Förhoppningsvis lyckas man fixa spelet även på Windows och vända skutan: om inte så luktar det fiasko lång väg.
Läs också: 10 härliga mobilspel att ta med till stranden i sommar
Läs också: Pokémon-skaparna gör actionladdat fantasyspel till Xbox