Visa första inlägg
253 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
253 inlägg
Nu blev jag sugen på Love Actually, jag gillar feelgoodfilmer och den här verkar väldigt bra. Tack för tipset Brent. :)
 
456 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
456 inlägg
Love actually är riktigt bra!
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Ja se den Lemmontree, det är en riktig feelgoodfilm med en massa julkänsla :)
253 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
253 inlägg
@Brent
Ja, det ska jag absolut! Får se om jag köper den snart så att jag kan se den någon gång mellan jul och nyår.
 
253 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
253 inlägg
Jag såg nyss Bell, Book and Candle, en magisk komedi från 1958 med bland annat James Stewart, Kim Novak och Jack Lemmon, som utspelar sig bland annat under juletider. Vi ser även Ernie Kovacs och Elsa Lanchester i biroller.
Häxan Gillian längtar efter att få leva som en normal människa. Och när hon får reda på att Mr. Henderson, hennes granne, tänker gifta sig med en gammal fiende från college, kommer livet aldrig bli detsamma för henne. För att ge igen för gammal ost, förtrollar hon sin granne att falla för henne istället. Samtidigt som de båda kommer närmare varandra, utan att han känner till vem hon egentligen är, har en författare som tänker skriva en bok om häxor och trollkarlar i New York kommit till stan.
Detta är kanske inte James Stewarts bästa film, men jag gillar den! Det är "en eldfängd komedi med den perfekta blandningen av munterhet och romantik", för att citera baksidan av omslaget. Den är absolut sevärd, med en strålande skådespelarlista.
Det får bli en trea i betyg.
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Ja gör så :)
Din film ska jag definitivt ta att se framöver, rankar både Lemmon och Stewart som topp 5 genom alla tider, så en film med dessa båda herrar kan jag ju inte missa :)
253 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
253 inlägg
Idag såg jag om en svartvit klassiker, en så kallad screwballkomedi, som bland annat innebär fars så det visslar om det. Och visst är The Man Who Came to Dinner en härlig fars så här till jul, med en rad av dåtitens storheter. Vad sägs om till exempel Bette Davis, Ann Sheridan och Monty Woolley, för att inte tala om Jimmy Durante.
Filmen utspelar sig under julen i Mesalia, Ohio i fabrikägaren Stanleys hus. Ernest Stanley har bjudit hem Sheridan Whiteside, en vresig författare som är kvick i käften, på middag. Precis innan Whiteside ska öppna dörren halkar på trappan och blir tvungen att sitta i rullstol för att återhämta sig. Inte nog med det, han kräver att få göra det i stackars Stanleys hus, till allas förtvivlan - inte minst Miss Preen, hans sjuksköterska. Medan Whiteside själv påstår att han inte blandar sig i andras privatliv är det precis det han gör. När hans sekreterare faller för en ståtlig journalist och säger upp sig, kommer han snabbt upp med en plan för att sätta käppar i hjulen för henne...
Jag är väldigt svag för farser och fullkomligt älskar den här filmen! Den är så otroligt galen med upptåg efter upptåg, och alla skådespelare är ju så bra i sina respektive roller. Bette David är alltid bra, och även om Monty Woolley spelar en så osympatisk person är det svårt att inte tycka om honom. Han är helt suverän med snabba och kvicka repliker. Detta är en riktigt rolig julklassiker som lockar fram många skratt!
Den här filmen får en fyra, jag är helt såld på den.
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Idag blir det en ändring i mitt julfilms-program. I min familj så brukar vi alltid samlas en dag i december och tillsammans se en julfilm. Den dagen är idag och vi ska se den svenska klassikern Sällskapsresan. Så The Office - Julfesten byter datum till den 16:e istället.
Igår skulle jag se Polarexpressen, men hade inte tid och var faktiskt inte så sugen på den så den får bli en bonusfilm någon annan dag istället.
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Satt och svor för mig själv, tog en kvart innan jag hittade min kalender. Minnet är bra men kort...
Blev på bättre humör när jag såg vad som gömde sig bakom dagens lucköppning! En omtitt på den fantastiska Die Hard nämligen! Yippie-Ki-Yay Motherfuckers!!! :)
456 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
456 inlägg
Action när den är som bäst.
På den tiden var ju en Willis-film värd att se.
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Javisst, skillnad mot dagens filmer med Bruce. Catch .44 och Set Up mot 50 Cent liksom...
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Mmm...men så där behandlas ju äldre actionskådisar, nu är det nya menlösa actionhjältar som gäller. Ja om man nu ska kalla Willis för en renodlad actionskådis, tycker att han är en riktigt bra skådis. Hursomhelst så är det synd, han är värd bättre. Får hoppas att han får en välförtjänt kanonroll snart igen, ja så det smäller till liksom :)
 
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Ja han har ju hamnat över åldersgränsen tyvärr, numera är det Lautner som gäller, praise God :)
Tycker även att han har en bredd utanför actiongenren. Även om han inte är någon jätteskådis så funkar han ju helt ok i även lite tyngre grejer. Vore kul om han kunde göra en comeback i något BRA, det var ett tag sedan... Men å andra sidan så finns det väl inte så jättemycket bra roller längre nu i återvinningstider. Tycker det verkar vara det genomgående temat när man lyssnar på Oscars Roundtable.
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
På luciadagen så passar ju min kalenderfilm dagen till ära utmärkt, Colin Nutleys Black Jack! En underbar skildring av livet på och runt dansbandsbanan. Jag har sett den ett antal gånger och kan de flesta klassiska replikerna utantill,. Var dock ett par år sedan jag såg den, så det ska bli kul att ta upp bekantskapen igen :)    "Jag trodde att Lucia skulle vara oskuld!"
253 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
253 inlägg
Jag kommer absolut se fler julfilmer. Men jag tror det blir svårt att se en varenda dag som jag hade tänkt, har redan missat att se en några dagar. Vissa dagar har man helt enkelt inte tid, och det hela blir stressaktigt om man tvingar fram det. Samtidigt har man ju lust att se andra filmer med. Därför tror jag att jag skippar julkalendern.
Det blev dock en film med julkänsla från kalendern igår, nämligen Måndag hela veckan från 1993 med bland annat Bill Murray, Andie MacDowell och Chris Elliot.
En egoistisk tv-meteorolog, Phil Connors, åker till den lilla staden Punxutawney måndagen den 2 februari för att göra ett reportage om Groundhog Day - en årlig festival tillägnad ett murmeldjur som sägs förutspå när våren kommer. Han är måttligt road av uppdraget och staden, så det kommer som en shock att han inte kan åka därifrån på grund av ett snöoväder. Nästa morgon vaknar han upp och får klart för sig att det är måndag igen och Groundhog Day, och det fortsätter och fortsätter...
Detta är en av mina absoluta favoritfilmer, jag fullkomligt älskar den här filmen! Det är en riktigt bra komedi och är utan tvekan en av Murrays främsta filmer.
Det blir en klockren femma i betyg!
1289 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1289 inlägg
Jag har också hamnat efter i julkalendern, det blir som du säger att man inte alltid har tid och sånt. Ska ändå försöka beta av de flesta filmerna på den. 
Håller helt och håller med dig om Groundhog Day också Lemontree! Min favoritkomedi och en solklar femma. Den är charmig och rolig, och hela historien är bara så bra. Tycker det Bill Murray's näst bästa film efter min absoluta favorit Lost in Translation. 
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Ja, jag börjar känna likadant. Det är en massa att stå i inför julen och när man har tid över så är man lite sugen på att se något nytt eller någon gammal klassiker som man missat, har en del filmer som jag vill se om också. Ja, förutom alla serier då...  Känns lite tvingat att öppna kalendern vissa dagar. Får se hur jag gör fortsättningsvis, men jag såg att det är Ciderhusreglerna som står på programmet imorgon och den har jag velat se om länge så den klämmer jag nog.
Instämmer i dina hyllningar angående Groundhog Day, en riktig juvel i komedigenren! :)
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Jag såg just Raka spåret till Chicago och det var återigen en helt fantastisk upplevelse! Vet knappt om det kommit en komedi efter den som varit lika rolig och samtidigt lika gripande! En storartad film av John Hughes!
Hughes var verkligen sorgligt underskattad och en riktig mästare! Han definierade Highschool-genren med The Breakfast Club. Han gav alla tonåringar en egen röst med filmer som Pretty in Pink [b][/b]och[b][/b] Sixteen Candles och han kunde leverera högklassig komedi med värme som i Raka spåret till Chicago och Ensam Hemma. Han förtjänar mycket mer cred än vad han fick under sin levnadstid, herregud vad jag saknar den mannen...
Åter till filmen, den är höjdpunkten i både Steve Martins och John Candys karriärer. Martin har aldrig varit bättre, men det är den store i dubbel bemärkelse, John Candys film. Finns ingen som hade kunnat göra rollen bättre, för det finns/fanns ingen som dels hade den komiska tajming och genialitet som Candy besatt och det finns/fanns ingen som samtidigt kunde utstråla sådan otrolig värme! Herregud vad jag saknar den mannen... 
Sammantaget så har jag nästan lust att höja filmen till en femma för att den är så underbart rolig och varm och för att det i mitt tycke inte kommit mycket som är i närheten av den, det är väl Love Actually [b][/b]som slår[b][/b] den på fingrarna, men det blir en stark fyra för tillfället!
Idag blir det nog en film som jag inte hade med på min lista, Accidental Hero / Slumpens hjälte med Dustin Hoffman, Geena Davis och Andy Garcia. Var längesen jag såg den och det är dags att återuppta bekantskapen känner jag.
3462 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
3462 inlägg
Håller definitivt med om "Raka spåret till Chicago"! Varför kan man inte göra komedier som den idag? Helt obegripligt.
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Ja det kom en massa härliga och varma komedier där på 80-talet och i början av 90-talet, Hughes stod väl för en hel del av dem. Komedigenren känns numer rätt så död för min del, det är den mest ointressanta av dem skulle jag nästan vilja påstå. Jäkligt tråkigt detta förstås, kanske bara har fått för mig detta också och jämför dem med de nostalgikänslor jag får av favoriterna från en svunnen tid. Eller nä...de var ju fan så mycket roligare förr så enkelt är det :)
 
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden