4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Imorgon så går vi alla in i December månad och då brukar jag av mångårig tradition ta tillfälligt i akt och se en julfilm om dagen för att bygga upp rätt julkänsla. Detta år är inget undantag och jag tänkte dela med mig om hur mitt program ser ut. Eftersom jag inte tycker det finns 24 högkvalitativa rena julfilmer så har jag även tagit med feelgoodfilmer som ger mig samma härliga känsla som de bästa julfilmerna ger.
Så hur ser mitt program ut:
1.  Miracle on 34 th Street / Det hände i New York (1947)
2.  A Christmas Story / En Julberättelse (1983)
3.  Mitt liv som hund (1985)
4.  Jerry Maguire (1996)
5.  Bad Santa (2003)
6.  The Terminal (2004)
7.  While You Were Sleeping / Medan du sov (1995)
8.  The Bishop's Wife / Ängel på prov (1947)
9.  Love Actually (2003)
10. The Polar Express / Polarexpressen (2004)
11. The Office - Christmas Special / The Office - Julfesten (2003)
12. Die Hard (1988)
13. Black Jack (1990)
14. The Cider House Rules / Ciderhusreglerna (1999)
15. The War of the Roses (1989)
16. Sällskapsresan (1980)
17. The Family Stone / Välkommen till familjen (2005)
18. Dead Poets Society / Döda poeters sällskap (1989)
19. Planes , Trains & Automobiles / Raka spåret till Chicago (1987)
20. Fanny och Alexander (1982)
21. Groundhog Day / Måndag hela veckan (1993)
22. Tomten är far till alla barnen (1999)
23. It's a Wonderful Life / Livet är underbart (1946)
24. Christmas Vacation / Ett päron till farsa firar jul (1989)
 
Är det fler som brukar göra som jag och vad ser ni isf? Är det någon film som jag glömt? Lägg gärna upp egan listor om ni känner för det. Ho-ho och merry christmas i förtid :)
1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg
Home Alone är den enda som jag direkt saknar :)
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Ja den kunde ju fått plats, den har ju en skön julkänsla faktiskt :)
Även "Sleepless in Seattle" gillar jag och den borde jag nog haft med, kanske på "The Family Stone"s bekostnad.
1289 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1289 inlägg
Håller med Viktor angående Home Alone, en av mina favoriter kring jul. Annars tycker jag din idé är fantastisk David, nästan så jag funderar på att joina dig eftersom jag endast sett cirka 7 st av filmerna!
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Hehe nä några julfilmer brukar det ju alltid trilla ned, men inte alla 24 dagarna, kul grej dock. Vill gärna ha sådana där gamla Agatha Christie-filmer, de brukar av någon anledning inge julstämning :) Gärna vintriga, eller varför inte en Alastair MacClean-film som tex "Mot Fort Humboldt" med Bronson. Ja eller "Death Hunt" med samme gubbe :) Mycket snö i alla fall.
Finns väl någon sådan där gammal 2:a världskrigsfilm också som utspelar sig under juletid men nu står det fan helt still i skallen här, irriterande.
Annars var ju din 24:e film klockren, den filmen är så underbar :)
Ifall jag saknar någon film på listan så skulle det nog vara "Scrooged" med Murray men jag har för mig att inte du gillar den :) Ja och så möjligtvis "Skenbart", den är rätt mysig.
Sedan brukar jag glo på en massa komediseriejulavsnitt (vilket jävla ord) "The Office" hade du ju där och så finns det ett par härliga avsnitt med tex "3rd Rock From The Sun" och "Frasier".
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Ja gör gärna det Ljusbus! Jag har inte sett de två första filmerna på min lista, så det ska bli intressant att se om de är så bra som de har cred för.
Patrik: Nej "Scrooged" är ingen favorit för min del :) Älskar dock Murray så jag kompenserade med "Groundhog Day". Gillar båda Bronsonfilmerna som du nämner, men jag såg dem i somras båda två när jag hade en Bronson period, båda är bra!
Kanske borde kolla in julavsnittet i "Frasier", älskade den serien! Tack för tipset. "The Simpsons" har ju en del sköna julavsnitt också.
Ska nog se "Forrest Gump" idag, den har också ett skönt budskap som passar in i sammanhanget tycker jag :)
699 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
699 inlägg
var är nightmare before christmas?!!!
1770 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1770 inlägg
''Home Alone'' är en film jag växt upp med, ser den alltid på jul, lite av en tradition. Mysig, charmig och härlig julfilm som alltid håller :)
I år ska jag för första gången se ''It's A Wonderful Life'' som jag velat se väldigt länge nu, väntar tills snön faller och att julstämningen är på topp! 
253 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
253 inlägg
Nu har jag kollat igenom mina filmer och sammanställt en egen lista, roligt intiativ Brent! Jag hade själv tänkt se några julfilmer men det ska bli ännu roligare att se en varje dag! Det var dock svårt att välja och alla är inte direkta julfilmer utan har precis som Brent även med några feelgood filmer för att få upp antalet till just 24 stycken. Frågan är dock om det blir en film på självaste Julafton, det återstår att se...
Här är min julkalender för 2011:
1. Desk Set / Kvinnans svaga punkt (1957)
2. We're No Angels / Trasiga änglar (1955)
3. Miracle on 34th Street / Miraklet i New York (1947)
4. The Lion in Winter / Så tuktas ett lejon (1968)
5. Penny Serenade / Första gången jag såg dig (1941)
6. Ghostbusters 2 (1989)
7. Grumpy Old Men / Griniga gamla gubbar (1993)
8. Bell, Book and Candle / Hokus Pocus (1958)
9. Pocketful of Miracles / Fickan full av flax (1961)
10. The Bishop's Wife / Ängel på prov (1947)
11. Nobody's Fool (1994)
12. Groundhog Day / Måndag hela veckan (1993)
13. The Man Who Came to Dinner / Han som kom till middag (1942)
14. Mixed Nuts / Julnötter (1994)
15. National Lampoon's Christmas Vacation / Ett päron till farsa firar jul (1989)
16. White Christmas (1954)
17. It's a Wonderful Life / Livet är underbart (1946)
18. Scrooge / En julsaga (1951)
19. Boys Town / Han som tänkte med hjärtat (1938)
20. The Lemon Drop Kid / Hej tomtegubbar (1951)
21. You Can't Take It With You / Komedien om oss människor (1938)
22. Trading Places / Ombytta roller (1983)
23. Scrooged / Spökenas hämnd (1988)
24. The Apartment / Ungkarlslyan (1960)
 
1770 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1770 inlägg
Åh, Nobody's Fool är så underbar, Newman lika fantastisk som alltid, bra val Lemmontree! :) 
253 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
253 inlägg
Javisst är Nobody's Fool underbar, gillar också den filmen. Och Paul Newman briljerar som vanligt. När jag såg den i filmhyllan var den ett givet val. Ska bli kul att se den igen, det var ett tag sedan.
1492 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1492 inlägg
Mina fyra julfilmer jag alltid ser är Die Hard, Gremlins, Batman Returns och A Muppets Christmas Carol
Micheal Caine fullkomligt briljerar i The Muppets Christmas Carol! Så sjukt mycket nostalgi och så himmla mysig :)
http://www.youtube.com/watch?v=Bpb9EbmvM5M&feature=related
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Härlig lista Lemmontree! Det var många klassiker där som jag ännu inte hunnit beta av. Instämmer angående Nobody's Fool, underbar film med en Newman i toppform!
Nightmare Before Christmas är ingen av mina favoriter, tycker den är helt ok, men i år kom den inte med.
Mupparna var det längesen jag såg, men den har säkert mysig julkänsla.
253 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
253 inlägg
@Brent
Tack, jag är väldigt nöjd med den. Det finns många bra klassiker som är värda att se, inte minst nu under julen. Det var ett tag sen jag såg vissa av dem och det är ju i sig inte så konstigt, det blir ju oftast under julen som man ser julfilmer.
Jag ska dock inte se dem i den ordningen som jag skrev upp dem, som jag hade tänkt från början. För att göra det ännu mer spännande tänker jag låta slumpen avgöra vilken film det blir. På så sätt blir det som en riktig kalender med lucköppning! Och sen kanske det dyker upp en julfilm, som man har glömt, som man bara måste se...
Din lista är inte så dålig heller, en hel del bra filmer. Förutom de som jag själv har, hade jag också haft med Raka spåret till Chicago om jag inte hade sett den nyligen. Roligt att du har en del svenska filmer, tänkte mest internationellt själv. Tomten är far till alla barnen är ju en klassiker!
386 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
386 inlägg
Kul idé Brent :) För mig så brukar det alltid bli Blackadder's Christmas Carol vid Jul, och Sagan om Ringen filmerna förstås, även om de inte riktigt är julfilmer ;) Brukar också se Love actually och It's a Wonderfull Life när de går på tv.
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Härligt! Intressant idé med lottdragningen.
Snart är det dags att öppna lucka ett :)
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Kul att du gillar det JBR!
Tänkte se om alla Sagan om Ringen framöver, var ett tag sedan, så nu är man lite sugen :)
178 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
178 inlägg
Skön idé, Brent! Tycker både du och Lemmon hade riktigt bra listor! Grymt att se Die Hard, som är en av mina favoriter, speciellt under julen, då många ofta inte ser den som en julfilm, tyvärr :( Också kul att se att ni nämnde Sagan om Ringen filmerna här på slutet med, de är verkligen ett måste!
178 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
178 inlägg
Skön idé, Brent! Tycker både du och Lemmon hade bra listor! Härligt att se Die Hard, en av mina favoriter, speciellt under julen, då många inte ser den som en julfilm, tyvärr :( Också kul att se att ni nämnde Sagan om Ringen filmerna här på slutet, de är verkligen ett måste!
141 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
141 inlägg
Sen finns ju även en riktigt bra krigsfilm på jultemat: Fiendeland (2005 Joyeux Noël) som utspelar sig kring skyttegravarna på juldagen under första världskriget. Riktigt bra och trots allt elände stämningsfull och julig.
 
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden