Visa första inlägg
2566 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2566 inlägg
Den här rullen har jag längtat efter att få se i flera år. Av någon anledning har det aldrig blivit av. Mina förväntningar har varit skyhöga, inte bara på grund av all den goda kritiken den har fått utan även för att storyn känts så väldigt tilltalande. Nu kan säga att filmen faktiskt var över mina förväntningar, den var något av de mest underhållande jag sett på vita duken.

Det är synd att Luc Besson inte har gjort någonting minnesvärt sedan [i:32narfh0]Léon[/i:32narfh0], möjligtvis med undantag av [i:32narfh0]The Fifth Element[/i:32narfh0]. Som producent och manusförfattare har han inte gjort vidare ifrån sig heller. Man får hoppas att han rycker upp sig innan han blir känd som en föredetting.

[img:32narfh0]http://img24.imageshack.us/img24/4349/53846101gs2.png[/img:32narfh0]

Rollbesättningen i [i:32narfh0]Léon[/i:32narfh0] är verkligen helt perfekt. En ung Natalie Portman spelar enormt bra för sin ålder, sötare 12-åring får man leta efter. Gary Oldman håller Oscarklass och det är tråkigt att han inte blev nominerad. Inte heller var det första gången han höll Oscarklass och blev utan nominering. Jean Reno förtjänar också beröm för sin suveräna porträttering av den stillsamma yrkesmördaren.

Besson balanserar perfekt mellan lätt komik och sanslöst våld. Allt är bara så otroligt snyggt. Underhållningsnivån på filmen är högsta möjliga, jag satt som fastklistrad framför TV:n och bara njöt. Besson & Co går aldrig för långt vad gäller relationen mellan Léon och Mathilda. Man förstår att Léon inte är någon snuskgubbe som känner någon form av fysisk attraktion till den här flickan. Jag gillar ändå att man har tagit med ett par sexuella anspelningar som är ganska komiska. Det var kul att bevittna den här udda sortens vänskap mellan de två karaktärerna.

[img:32narfh0]http://img26.imageshack.us/img26/2838/76607267am3.png[/img:32narfh0]

Att det inte blev några Oscarnomineringar kan man ändå ha förståelse för, med tanke på att 1994 var alla filmårs filmår. Det finns för övrigt inga negativa aspekter att klaga på. En del av mig tyckte väl att filmen var för kort och att jag ville se mer. Anledningen till det var nog att filmen var så bra att jag inte ville att det skulle ta slut. Men tänker jag efter så var längden alldeles lagom, hade den varit längre så kanske det bara hade blivit för mycket av det goda. I framtiden ska jag passa på att se Director's Cut också. Nu kan jag bara säga att det är en av de bästa filmerna jag sett, faktum är att jag älskar den.

Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
En legendarisk film minst sagt...
964 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
964 inlägg
Fanns det en tråd om denna film? Jaha, men mästerlig är den ju. Ja enligt mig då. ;)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden