1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg

Första gången jag såg denna pärla hade jag riktigt svårt för den, varför vet jag inte. Men efter ett antal tittar så kan jag bara använda ett ord, mästerverk. Roman Polanski har med Chinatown skapat en nästintill perfekt film. Skådisarna, Jack Nicholson och Faye Dunaway framförallt, gör rollprestationer i absolut världsklass.
Hela filmen har en skimrande kontrollerad känsla över sig, lite samma känsla som finns i exempelvis Gudfadern och The Deer Hunter, en känsla som enligt mig nästintill är utdöd. Senare exempel finns (There Will Be Blood, Donnie Brasco, L.A Confidential m.fl.), men de är sällsynta. Jag skulle helt enkelt bara vilja rekommendera och tipsa om denna film för er som inte sett den. Snälla, ta och se den, det är en underbar filmupplevelse utöver det vanliga. 
403 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
403 inlägg
Kunde inte hålla med mer, spikade min femma på den här rullen efter första titten med en gång. Fullkomligt älskar den och tveklöst Jack Nicholson bästa roll, enligt mig.
Spana in "The Maltese Falcon" (1941), "Chinatown" har tagit mycket inspiration från den rullen, nästan lika bra den.
1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg
Tack för tipset Robert, det får bli The Maltese Falcon imorgon :) Jag återkommer med tankar!
401 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
401 inlägg
Fan Viktor vad du hela tiden påminner mig om att jag har så många filmer på min "att se"-lista ;)
Har velat se Chinatown väldigt länge, men tar mig konstigt nog aldrig tid och ser den. Men denna vecka får det fan bli dags att se denna! Och Donnie Brasco. Och The Thin Red Line. Och...
1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg
Hehe, sorry Patrik. Chinatown är bäst av de du nämner, så placera den högst upp på listan, du lär inte bli besviken :)
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Nöjer mig med en fyra på Chinatown, håller med i mycket i det ni säger, men något saknas för att den ska få fullpott av gubben :)
2566 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2566 inlägg
Minns inte mycket av filmen och minns inte heller varför jag gillar den så mycket, men jag satte tveklöst högsta betyg efter att ha sett den i alla fall. Ska se om den någon gång i framtiden, hoppas att den släpps på BD snart.
Man måste berömma filmens posters också, särskilt denna är grymt snygg:
1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg
Jag såg om den ikväll och det var helt gudomligt :)
1492 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1492 inlägg

Och...

Braindead!
401 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
401 inlägg
Haha juste, Braindead också.
1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg
Har nu sett The Maltese Falcon och tyckte den var riktigt bra. Dock är den långt ifrån så mästerlig som Chinatown är.
The Maltese Falcon får 7/10, en svag fyra, som sagt, tack för tipset Robert! :)
1770 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1770 inlägg
Själv har jag inte sett Chinatown än!!!
Skäms.. :/ Det blir att se den ikväll! :) 
1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg
Härligt se7en! Skriv här sedan vad du tyckte!
1770 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1770 inlägg
självklart! de ska ja :)
1770 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1770 inlägg
Så där ja! Nu har jag äntligen sett Chinatown! :D och jag tyckte om den väldigt mycket! Polanski höll spänningen igång med skarp musik, en fantastisk Nicholson och en intressant handling.
Tycker verkligen att musiken var perfekt, inget fel där! Jack Nicholson gör väldigt bra ifrån sig som vanligt, dock har han gjort bättre roller som i ''Gökboet'' T.ex. och handlingen håller från början till slut :) fans dock ett par ''tråkmåns'' scener.. men jag gillade faktiskt filmen mycket! Härligt att man fick se den tillslut :) Frågan är nu om jag ska ge filmen en stark 3:a eller en svag 4:a?? 
Chinatown och The Ghost Writer är nog två av Roman Polanski's bästa rullar.
Får nog ändå ta och ge den en 4:a  
Riktigt Bra! :D
 
101 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
101 inlägg
Hade tänkt att se denna imorgon. Då blir det min 600:e betygsatta film. Känns som att den filmen passar bra till det. :D
77 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
77 inlägg
Någon som har sett uppföljaren The Two Jakes?
Köpte den för länge sen men har inte kommit mig för att kolla på den, befarar att den dar ner orginalet i smutsen...
1492 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1492 inlägg

Någon som har sett uppföljaren The Two Jakes?

Är väl ingen officiell uppföljare har jag för mig.
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Minns den som rätt medioker, kommer ärligt talat inte ihåg mycket från den förutom att den var rätt så seg och intetsägande. Hade faktiskt ingen aning om att den var någon slags uppföljare på Chinatown.
77 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
77 inlägg
Samma karaktär (Jake Gittes), samma skådis (Jack Nicholson), samma manusförfattare (Robert Towne). Dock ej Polanski som regisserar, det gör Nicholson själv. Var tänkt att bli en trilogi. Den tredje skulle heta Cloverleaf.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden