Var tror ni om Justice League filmen?

5 Röster
14 Röster
2 Röster
3 Röster
Rösta
(21%)
Kunde inte bry mig mindre!
Rösta
(58%)
Någonstans i mitten, inte jättebra men inte skitdålig heller!
Rösta
(8%)
Den blir en stor flopp!
Rösta
(13%)
Den blir en stor succé!
870 inlägg
för
870 inlägg
Nu är första trailern till Justice League släppt och jag måste säga att det ser lovande ut. Det första som slår en när man ser trailern är tonen som verkar vara en helt annan jämfört med Batman V. Superman. Tror att det var mer skämt på de två och en halv minuterna än vad de var i hela bvs faktiskt. Jag undrar om hela filmen kommer att vara så, hur som helst så verkar det ju som att dom har lyssnat på kritiken. Sen kan man ju självklart se det som en bra eller dålig sak beroende på vad man tyckte om bvs.

Jag vet att det är tidigt men det går ju alltid att spekulera. Vad tror ni om filmen, blir det succé eller flopp?

1159 inlägg
för
1159 inlägg
Hade det inte varit för slowmotion-scenen och dräkterna så hade jag trott att det var en trailer till en Heist-film. 
812 inlägg
för
812 inlägg
Som sagt, tonen känna helt annorlunda. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara sämre, men kanske lite konstigt att ha filmer i samma universum skifta så otroligt. Men man vet ju inte hur slutresultatet blir än.
Ezra Miller känns klockren tycker jag!
11107 inlägg
för
11107 inlägg
bäst att det blir en succé, tvåan är ju redan planerad.

håller med både om heist-vibbarna och att ezra miller känns klockren. annars är det ju en brokig samling superhjältar men det ska väl vara så, robot-snubben känns dock mest udda. (eller va fan han är, svarta killen)
570 inlägg
för
570 inlägg
Zack Snyder har verkligen en tendens att göra sina filmer mörka (nu syftar jag på ljussättningen). Men ja, tonen i Justice League är annorlunda. Det känns verkligen som en heist-film.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Har hört att Batman V Superman också ska vara väldigt mörk.
570 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
570 inlägg
BvS är mörk både till ljussättning och handling. Den är raka motsatsen till de gamla Stålmannen-filmerna och Batman 1966. ;)
12243 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
12243 inlägg
Jag skäms att säga det, men jag har inte sett någon av stålmannen-filmerna. Jag måste ta mig i kragen och börja se superhjälte-filmer :P
570 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
570 inlägg
Kalis, är The Dark Knight och Guardians of the Galaxy de enda superhjältefilmer som du har sett? Då har du gått miste om mycket i populärkulturen.
12243 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
12243 inlägg
Jag har sett Thor, The Dark Knight och Guardians of the Galaxy helhjärtat, sen har man ju sett några kortare klipp på tv när dem har gått där. Så jag ska definitivt börja men vart ska man börja liksom? :)
570 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
570 inlägg
Mmm... Du har i praktiken hoppat "mitt i handlingen" av deras respektive filmuniversum, så då är det inte lätt att veta. Dessa filmer kräver i praktiken att man måste ha sett samtliga filmer, annars finns det risken att man tappar tråden.

Förr i tiden hade man inga stora filmuniversum som idag. Då fungerade varje film var för sig och man kunde lätt hänga med handlingen.

Bara för populärkulturens skull kan du börja med följande filmer:

Superman - The Movie ---> Superman II 

Jag tycker att du ska se dem eftersom filmerna gör en bra skildring av 70-talets Stålmannen, från en tid då serietidningar i allmänhet inte var så mörka som idag. Filmerna gjorde den legendariske Stålmannen-skådisen Christopher Reeve väldigt känd. Och Marlon Brando är med i den första!

Uppföljarna Superman III - Stålmannen går på Kryptonit och Stålmannen i kamp för freden är bara för de fans som vill se allt och kan skippas. Superman Returns är en slags uppföljare till Superman II och tar inte hänsyn till det som hänt i del 3 och 4 (dvs. man har gjort en "retcon"). Skulle filmen ha varit en succé, skulle vi inte ha haft Man of Steel och resten av DCEU idag.

Nu har du någonting att titta på Kalis. Jag kan fortsätta att guida dig vidare efter att du sett dem.
12243 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
12243 inlägg
Tack så mycket! Jag tänkte att jag skulle börja på projektet på fredag, ska nämligen på semester uppe i Stockholm några dagar, besöka en massa museum :).

Jag ska alltså börja med Superman - Filmerna från 1970 och sedan superman 2. Är detta rätt film att börja med? Superman?

Det låter riktigt bra att du guidar mig, är en total n00b i denna superhjälte värld. :)
570 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
570 inlägg
Ska du också träffa vänner och släktingar? Tänker du också besöka Mall of Scandinavia med Sveriges (än så länge) enda IMAX-biograf?

Det stämmer. Därefter kommer uppföljaren Superman II.

Kul att höra. Säg till mig när du sett färdigt filmerna, så fortsätter vi vidare därifrån. :)
12243 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
12243 inlägg
Hur visste du det!? Jag och min sambo ska dit och kolla någon sjyst film hade vi tänkt :). 

Jepp, jag ska göra det.

Tack för att du tar dig tiden! :)

570 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
570 inlägg
Ja... För filmälskare är (den kommersiella) IMAX-biografen en anledning i sig att besöka Stockholm. Här tycker jag att du och din sambo ska passa på att se Star Trek Beyond.

Varsågod! :)
12243 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
12243 inlägg
Ja, det kanske blir Star Trek Beyond! Ska bara se så att min sambo går med på att se den också :P
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Måste säga att jag är förvånad över att Batman verkar vara den som tar initiativet och bildar Justice League. Känns mer som något Superman skulle ha gjort, eller framförallt någon mindre populär superhjälte med sämre superkrafter. 

Nu har jag inte läst någon specifik Just League-tidning och bara sett en handfull avsnitt av tv-serien från 2001. Men jag har haft uppfattningen att Batman föredrar att jobba ensam.

Någon med bättre kunskap får gärna rätta mig om jag har fel. 
570 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
(inlägget har redigerats)
570 inlägg
Utifrån vad som har hänt i Batman v Superman (om du inte har sett filmen än ska jag undvika att spoila), känns det naturligt att det är han som tar initiativet och grundar Justice League.

Det beror förstås på vilken version av Batman som man har vuxit upp med. I början hade Batman inga problem med att samarbeta med andra superhjältar. Han var dessutom bästis med Stålmannen. Men sedan Frank Miller gjorde om Batman under 80-talet (sedan den stora rebooten efter berättelsen Crisis on Infinite Earths) har Batman varit misstänksam mot allt och alla, vilket har påverkat samtliga berättelser sedan dess.

DC Animated Universe-versionen av Batman (som du har sett i Justice League och dess uppföljare Justice League Unlimited) är ett klart tecken på Frank Millers påverkan. Han beskrev sig själv som en "deltidsarbetare" och satsade hellre på att vara verksam i Gotham City. Eftersom han var misstänksam mot allt och alla, inklusive hjältar med superkrafter, förbjöd han i början hans efterträdare Terry McGinnis (från Framtidens Batman) att ansluta sig till Justice League.

Det stämmer inte riktigt att Batman föredrar att jobba ensam. Sedan Frank Millers moderna revision handlar det snarare om att om han ska vara med i en grupp, så är det han som ska bestämma. I början jobbade han själv i serietidningarna. Men med tiden skulle det bildas en familj kring honom, den s.k. "Batman-familjen" bestående av Alfred, flera olika Robins (Dick Grayson, Jason Todd, Tim Drake, Stephanie Brown, Damian Wayne), flera olika Batgirls (Barbara Gordon, Cassandra Cain och Stephanie Brown), Kattkvinnan (ibland) och andra hjältar som mer eller mindre gått i pension eller är avlidna. Men det är alltid Bruce Wayne som är "bossen".

Detta är en av anledningarna till varför Dick Grayson dumpade Robin-titeln och skapade sin egen ("Nightwing") när han till slut blev "för gammal" för att ta order från Batman.
1159 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
1159 inlägg
Tack Stormtrooper, var ungefär det jag ville veta. :) Jag får väl eventuellt ta och se Batman V Superman i så fall.
570 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
570 inlägg
Varsågod Naqnul. :)

Tyvärr är dagens superhjältefilmer uppbyggda på det sättet att man ska tvingas se samtliga delar som tillhör samma filmuniversum. Annars kan man lätt tappa bort sig.

Du får börja med att se Man of Steel först innan du går vidare med Batman v Superman. Jag har många vänner och bekanta som hoppat över MoS och direkt börjat med BvS utan att förstå början av filmen (vilket delvis förstörde deras upplevelse). Jag ska inte spoila mer här.

Ett tips: Titta inte på den "vanliga" bioversionen. Titta på Ultimate Edition-versionen av filmen istället.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden