Var tror ni om Justice League filmen?

5 Röster
14 Röster
2 Röster
3 Röster
Rösta
(21%)
Kunde inte bry mig mindre!
Rösta
(58%)
Någonstans i mitten, inte jättebra men inte skitdålig heller!
Rösta
(8%)
Den blir en stor flopp!
Rösta
(13%)
Den blir en stor succé!
Visa första inlägg
11107 inlägg
för
11107 inlägg
jag såg batman killing joke. vad man ska se innan den vet jag inte men jag hängde med någorlunda =)
570 inlägg
för i svar på bonks inlägg
570 inlägg
Det beror på att de flesta animerade superhjältefilmer inte har ett eget filmuniversum (det finns naturligtvis undantag, men det tar vi en annan gång). Därför kan vem som helst underhållas av dem, oavsett om man är en serienörd, ett "casual" fan eller en filmintresserad person.

Filmen du såg är baserad på en grafisk roman med samma namn från 1988. I början var tanken att Alan Moores berättelse skulle vara en separat händelse som inte har något med DC Comics' officiella tidslinje att göra. Har man grundläggande kunskaper om Batman, Jokern, James Gordon och Barbara Gordon/Batgirl (med andra ord: du vet att de finns och vilka de är på ett ungefär), kan man därför hänga med handlingen utan problem.

Så filmmässigt finns det ingen specifik film du måste ha sett innan Batman: The Killing Joke, utan här kan du se vilken Batman-film som helst (vilket jag antar att du har gjort) för att bygga upp dina grundkunskaper om Batmans värld.
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Jo Man of Steel såg jag när den visades på bio. Jag gillade den i sin helhet även fast den hade sina brister.

Det som fick mig otaggad på att se Batman V Superman var att jag hade räknat med en genuin uppföljare till Man of Steel. Men i och med att Batman V Superman utannonserades blev det mer snack om att "Batman kommer att spöa Superman" a la Dark Knight Returns, vilket egentligen är orimligt. Sen hjälpte det inte att de hade just Frank Miller som rådgivare till filmen.
570 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
570 inlägg
Vilka brister hade MoS, tycker du?

Ja. Det kändes redan från början att man bestämt vem som skulle vinna. Sedan blev det inte riktigt som i The Dark Knight Returns även om det fanns tydliga inspirationer från den romanen/de animerade filmerna. Jag håller med dig, Stålis borde lätt besegra Lappis på nolltid. Men självklart måste DC/Warner blidka Bat-fansen och deras frekventa teorier om varför Lappis kan överleva en match med Stålis (och t.o.m. ta kål på honom).

Jag tror att jag förstår vad du menar, men en "genuin" uppföljare till MoS à la Man of Steel 2 har DC/Warner inte planerat att göra ännu. Istället blir BvS en naturlig uppföljare eftersom den utspelas efter MoS. Dessutom försöker DCEU härma MCU (med avseende filmuniversum), så genuina uppföljare kommer att bli rätt så ovanliga.
870 inlägg
för
870 inlägg
Någon mer än jag som tycker att det är konstigt att vi inte har hört något om Green Lantern en så länge? Kommer han ens vara med i den här filmen? Jag trodde att han var en självklar medlem i Justice League och det känns som han är viktigare än Aquaman och Cyborg i alla fall så det känns konstigt att helt ignorera honom.

Vet inte om den misslyckade filmen från 2011 har med saken att göra, att dom är rädda för att använda den karaktären igen men detta är ju ett helt nytt universum och karaktären kommer ju att rebootas. Så jag tycker inte att de borde vara något problem. Vad tror ni? 

 
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Det som brister för mig är framför allt redigeringen p.g.a tillbakablickarna som placerats lite hur som helst och sen ogillade jag i princip allt med Jonathan Kent, vilket i för sig är en bedrift, då jag aldrig har varit med om en sämre mentor till en superhjälte någonsin. Sen var slutstriden mellan Superman och Zod ganska seg. 

Nej visserligen förstår jag att DC/Warner kör på BvS i och med att The Avengers blev en jättesuccé och att ingen riktigt vet hur länge nuvarande superhjältetrend håller. Det är bara trist att det ska stressas igenom ett Justice League istället för att ta sin tid som Marvel gjorde. 
1159 inlägg
för i svar på reeds inlägg
1159 inlägg
Cyborg möjligtvis, men inte Aquaman. Har för mig att Aquaman är den viktigaste superhjälten efter Wonder Woman i JL.
570 inlägg
för i svar på reeds inlägg
(inlägget har redigerats)
570 inlägg
Det stämmer att Gröna Lyktan/Hal Jordan är en självklar medlem därför att han är en av Justice Leagues grundare i serietidningarna, allra tydligast i New 52-rebooten 2011.

Tyvärr har detta med den misslyckade filmen att göra. Det är därför som vi inte får se Gröna Lyktan och resten av hans kår officiellt förrän 2020 i DCEU-filmen Green Lantern Corps. Men det finns (svaga) rykten om att Jordan kommer att dyka upp i Justice League-filmen, dock inte som grundare/medlem.
570 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
570 inlägg
Jag vet inte om man rangordnar superhjältarna på ett specifikt sätt. En sak är i alla fall säker. Batman, Stålmannen och Mirakelkvinnan betraktas som DC Comics' tre viktigaste superhjältar och brukar tillsammans kallas för DC Trinity.

Aquaman är en gammal DC-karaktär (han skapades 1941) som folk brukar skratta åt eftersom hans förmåga att kommunicera med vattendjur betraktas som en löjlig och värdelös superkraft. Istället värderar man The Flash och Green Lantern högre än honom. Men Arthur Curry är en känd Justice League-grundare, både före och efter rebooten 2011.

Cyborg (skapad 1980) däremot har uppgraderats från en "ungdomshjälte" i Teen Titans före rebooten 2011 till en Justice League-grundare efter rebooten. Så nej, Cyborg är minst lika viktig som de andra i Justice League idag.
570 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
(inlägget har redigerats)
570 inlägg
Då är du ändå på något sätt positiv till Man of Steel.

Jag tycker att hela MoS är seg inklusive slutstriderna, samt att filmen slösat bort skådespelartalanger. Hittills har MoS och BvS tagit livet av flera kända DC-karaktärer samt låtit stora skådespelarnamn vara med under (relativt) korta stunder. Istället har Zack Snyder valt att lägga in många påskägg som få människor upptäcker och bi-karaktärer som varken du eller jag har hört talas om tidigare. Jag är därför inte förvånad om många föredrar MCU-filmerna eftersom de inte kräver att tittarna måste vara "pålästa serienördar" för att kunna hänga med.

Jag håller med dig. DC är desperata - Marvel Studios har haft flera års försprång - och då är det klart att de vill ta en del av kakan så fort som möjligt. Men jag gillar inte det nya superhjältekonceptet att "allt hänger upp" och att det inte finns genuina uppföljare längre - istället påverkar samtliga filmer i ett filmuniversum varandra på olika sätt.

Denna "berättarteknik" som används i DCEU och MCU kanske tilltalar invigda serieläsare eftersom serietidningsuniversumen fungerar på detta sätt. Tyvärr blir det bara omständigt för resten av filmtittarna.
870 inlägg
för i svar på Stormtroopers inlägg
870 inlägg
Ah, då förstår jag. Tycker ändå att det känns lite konstigt att skippa en sån stor karaktär på grund av en flopp som när Justice League släpps kommer att vara 6 år gammal. Jag menar Marvel lyckades ju med att reboota både Hulken och Spiderman så att dom passade in i deras universum efter att deras senaste filmer hade floppat. 

Men men, får väl acceptera att det är så här det ser ut. Får hoppas att han är med i nästa Justice league film då, men om det du säger stämmer så lär väl inte det hända heller då Justice League Part 2 får premiär 2019 alltså ett år innan Green Lantern Corps. Men man kan ju alltid hoppas! :)
570 inlägg
för i svar på reeds inlägg
570 inlägg
Jag tänkte samma sak. Kanske har Warner Bros. planer på att återanvända Ryan Reynolds som Hal Jordan igen, men vill att folk ska glömma hans dåliga film? Hal Jordan och hans efterträdare John Stewart kommer att vara huvudpersonerna i Green Lantern Corps, så då blir det intressant att se vilka skådisar som får dessa roller.

Det kan man alltid göra! :) Hur som helst kommer Justice League Part 2 inte längre att kallas "Part 2". Man har bestämt att slopa dessa underrubriker.
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Efter att nyligen ha sett Batman v Superman och Suicide Squad, börjar jag allt mer tro att Justice League kommer att floppa rejält. 
3462 inlägg
för
3462 inlägg
På onsdag är det dags, då seglar "Justice League" in på de svenska biograferna. Frågan vi alla ställer oss, kan WB och DC ge oss en ny "Wonder Woman".

Kollar/lyssnar man på mottagandet hittills är det inte lika glada toner, men de tycks i alla fall gilla det. För min del gillar jag när det blir lite mer sansade omdömen och gärna lite spridda skurar.

Det ska bli riktigt intressant att se/höra vad biobesökarna tycker om denna.
1159 inlägg
för
1159 inlägg
Tja, jag kan inte säga att jag är förvånad direkt. Inte undra på allt snack om att Ben Affleck eventuellt slutar som Batman.

https://www.moviezine.se/movies/justice-league#reviews
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden