58 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
58 inlägg
Matt Damon senaste att medverka i Christopher Nolans kommande film med bla Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Bill Irwin, John Lithgow, Casey Affleck, David Gyasi, Wes Bentley, Mackenzie Foy, Timothée Chalamet, Topher Grace, David Oyelowo, Ellen Burstyn, Elyes Gabel, och Michael Caine.
193 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
193 inlägg
Yippie!
Inga inlägg
för
Inga inlägg


[color=#3e3e3e=#3e3e3e][font=Arial, Helvetica, sans-serif=Arial, Helvetica, sans-serif]Jag sammanfattar mer i min blogg vad en rad recensenter tyckte. [/font][/color]

[color=#3e3e3e=#3e3e3e][font=Arial, Helvetica, sans-serif=Arial, Helvetica, sans-serif]Stig Björne[/font][/color]
1753 inlägg
för
1753 inlägg
Hej! Den här tråden går nu utmärkt att använda för Interstellar-snack med spoilers. Obs! Tänk gärna på att inlägg ni skriver syns, delvis, på andra sidor på MovieZine. Börja gärna varje inlägg med 1-2 spoilerfria meningar. 
2249 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2249 inlägg
SPOILER VARNING


Okej, då skulle jag vilja ta tillfället i akt att fråga er som anser att filmen är ett mästerverk om ni inte hade samma problem som jag? (Eller ja, det förstår jag ju att ni inte hade, men jag skulle vilja ha lite åsikter på dessa punkter.)

Typ hur otroligt snabbt det går från att Cooper upptäcker Nasa tills han ska flyga ett rymdskepp för dem. Man fick ingen känsla av träning eller förberedelse för resan. Bara: "Hej gamla student jag en gång hade, vilken tur att du snubblade in här! Vill du flyga genom ett maskhål till en annan galax och rädda mänskligheten?"

Eller att de inte ens förklarar viktiga delar av resan innan de är ute i rymden. Cooper verkar helt oförberedd på det mesta de stöter på där ute. Typ förklara hur ett maskhål funkar när det är 3 minuter kvar tills de ska flyga in i maskhålet. Vilken typ uppdrag förmedlar inte sådan här information innan man ger sig ut på uppdraget? Eller att gravitationen från svarta hål kommer förvränga tiden så drastiskt.  Självklart är det dumdumdialog för publiken, men vafan. Lazy writing.

Och all exposionell dialog sen! Jeez Louise. Ett genomgående problem i hela filmen. Det kändes som att Matthew McConaughey var lika angelägen att tala om för publiken att han var en vetenskapsman som Mark Wahlberg var i Age och Extinction att tala om att han var en uppfinnare. Varje meningsutbyte mynner ut i någon slags exposition om olika kvantmekaniska teorier eller liknande. 

Varför lät de inte TARS hämta datan på vattenplaneten när han solkart är den mest kapabla att göra just detta?

Snubben som var kvar ensam på Endurance i ~25 år verkade helt oberörd av detta. Visst, han var något mer reserverad men på det hela taget psykiskt stabil. En missad chans att göra något riktigt intressant kände jag.

Hur kunde Endurance ta emot meddelanden från en annan galax? Det är omöjligt att skicka radiovågor på de avstånden. 

Filmen var otroligt förutsägbar. 1/3 in i filmen trodde jag det var Cooper som var spöket. Första gången de sa ”They” så fattade man ju att det var människor det rörde sig om – förmodligen de själva. Sekunden man träffade på Matt Damon så förstod man att han var elak.

Trots att det tog 2 år att flyga från jorden till Saturnus så tog det typ några minuter att flyga runt Gargantua. 

Hur kunde Cooper översätta den banbrytande kvantmekaniska formeln som förmodligen är världens mest komplexa matematiska ekvation i morsekod? Han ger sin dotter det mest ödesdigra informationen mänskligheten någonsin behövt genom en kod via ett armbandsur? 

Och mitt största problem: Hur visste Murph att det var hennes farsa som var "spöket"? Allvarligt, det var skrattretande dåligt. "It was you...!" WHAT

Hur smidigt var det inte att det svarta hålet spottade ut McConaughey vid Saturnus, lägligt nog så att en sond kunde hitta honom medan han fortfarande hade syre i dräkten. Ingen chans att han fortfarande skulle vara vid liv. 

Hela upplösningen var fruktansvärd. Den dröp av sentimentalitet, och när Cooper väl träffar sin döende dotter som han inte träffat på hundra år snackar de i typ en minut. Varför behövdes ens detta segment i filmen, när den redan är lång så in i helvete? Vill Nolan göra en uppföljare?!

Jag var otroligt pepp på Interstellar, men jag kände helt enkelt att den hade för många brister. Ska dock se den igen ikväll tror jag och se om den funkar bättre på omtitt. 
983 inlägg
för
983 inlägg
Jag håller med om att det finns en del brister och logiska luckor i filmen. SPOILERVARNING NEDAN!

Att det gick väldigt snabbt från att han hittade NASA till att han åkte reagerade jag också på. Å andra sidan var det rätt skönt tycker jag, sånt har man sett så ofta i andra filmer. Man förstod liksom redan den enorma vikten av uppdraget.

Däremot håller jag med om att filmen brister i sin hantering av exposition. Ibland blir det väldigt övertydligt (som illustrationen av maskhålets funktion) och känns därför lite som en logisk lucka som du nämner (varför har man inte berättat det för honom innan på ett noggrant sätt? Han är trots allt hoppet till mänsklighetens fortlevnad). Det är väl på detta planet som Nolan skiljer sig mest från Kubrick.

Håller även med om att det är lite märkligt att den framtida människan som kan hantera fem dimensioner, manipulera tid och rum etc. använder ett så pass opraktiskt och till synes riskfyllt sätt att kommunicera. Armbandsuret alltså.

Tidsförskjutningen på vattenplaneten är ju också lite skakig. Först när de är på planeten inser de att kvinnan som samlade data från planeten endast har varit död en väldigt kort stund p.g.a tidsförskjutningen och att datan därför är ofullständig. Med deras kunskap borde de rimligtvis ha tänkt på detta INNAN de landsteg planeten.

"Trots att det tog två år att flyga till Saturnus så tog det typ några minuter att flyga runt Gargantua". Detta är ju dock vetenskapligt förankrat. Ju högre gravitation (ett svart hål har extremt hög gravitation) desto långsammare fortlöper tiden relativt.

Att "det svarta hålet spottade ut McConaughey vid Saturnus" ser jag nog inte heller som en logisk lucka. Det är väl underförstått att de femdimensionella varelserna hjälpte honom tillbaka, på samma sätt som de byggde tesseracten åt honom.

De flesta av dessa logiska luckor köper jag dock. Man gör nog bäst i att luta sig tillbaka och bara "hänga med". Därför köper jag också flera av de vetenskapliga felaktigheterna som finns. Det är trots allt ingen dokumentär. Samtidigt kan jag förstå att vissa blir provocerade då den verkligen UTGER sig för att vara vetenskapligt korrekt, med alla dess utsvävningar om relativitetsteori, singularitet, rumstid etc.

Det största problemet för mig är nog sidospåret med Matt Damons karaktär. För det första tycker jag att Damon känns fullkomligt malplacerad - man borde nog istället valt en mindre känd skådis. För det andra är hans karaktär riktigt dåligt skriven. Han känns nästan som en övertydlig disneyskurk med motiv och handlingar som inte känns helt logiska. Hans enda funktion är ju egentligen att belysa människans naturliga överlevnadsinstinkt och de moraliska dilemman som hela uppdraget innebär. Jag tycker nog att man hade kunnat skildra människans överlevnadsinstinkt på ett mer effektivt sätt och dessutom har filmen redan flera intressanta moraliska frågeställningar.  

Förstår om vissa har svårt med hela "love is the only thing that transcends time and space"-grejen. Att eliten av vetenskapen helt plötsligt under deras viktigaste uppdrag någonsin helt plötsligt överger vetenskapen tycker jag på ett sätt är lite märkligt, men samtidigt filmens största styrka. Det är ett genomgående tema i filmen som gör att filmens emotionella tyngd blir så mycket mer påtaglig. Jag brydde mig verkligen om karaktärerna - till skillnad från i typ "Inception". Scenen i rymdskeppet efter att de har varit på vattenplaneten, när Cooper går igenom videomeddelanden, är fan enorm. Filmen talar verkligen till ens känslor, men jag tycker ändå att man håller sig på rätt sida hela tiden. Den blir aldrig sliskigt sentimental, även om jag också känner mig lite kluven till slutscenerna.

Något som skulle vara intressant att diskutera är huruvida berättelsen vilar på en paradox eller inte. Vid en första anblick gör den ju det: För att rädda mänskligheten måste Cooper och gänget åka genom maskhålet. Detta maskhål är ju dock skapat av framtida människor (om man ska tro på Cooper det vill säga). Dessa framtida människor bygger även tesseracten så att Cooper och Murph kan rädda människorna på jorden och på så sätt utvecklas till femdimensionella varelser. Men hur kan då maskhålet existera från första början om inte Cooper har räddat mänskligheten än?

En förklaring kan ju vara att de människor som föds på den nya planeteten hos Brand (plan B) utvecklas till dessa femdimensionella varelser. Men den teorin faller ju också då även Brand först åker genom maskhålet. Ett teoretiskt scenario där hon har åkt till den planeten (i ett tidigare skede) utan hjälp av maskhål faller också. Om det inte finns något maskhål där, hur kan hon då veta att den planeten ens existerar?

Å andra sidan är det kanske bara våra begränsningar i att förstå tid som gör att det tycks vara en paradox. I samma ögonblick som den framtida människan kan manipulera tid och rum är allting möjligt. Tid är inte längre något linjärt. Verkan kan föregå orsak.

Allt som allt tycker jag att "Interstellar" är en riktigt bra film, som framför allt förtjänar att ses på bio. Foto, musik och klippning lever verkligen i symbios med varandra och skapar flera magiska scener. Har man bara lite överseende med de logiska luckorna så är det en riktigt storslagen åktur.
2249 inlägg
för
2249 inlägg
Jag snackar gärna vidare om detta, men eftersom vi snackar om så mycket samtidigt så numrerar jag de olika punkterna så det blir lättare att följa diskussionen.

SPOILERVARNING

1. [color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]"Trots att det tog två år att flyga till Saturnus så tog det typ några minuter att flyga runt Gargantua". Detta är ju dock vetenskapligt förankrat. Ju högre gravitation (ett svart hål har extremt hög gravitation) desto långsammare fortlöper tiden relativt.
[/font][/size][/color]
Nej, det är inte så det funkar. Tiden där gravitationen är högre fortlöper annorlunda jämfört med tiden på jorden. Rymdtiden är alltså relativ till jordtiden, men för de som befinner sig i närheten av ett svart hål tex, där gravitationen är extremt stark, för de löper tiden på tillsynes normalt. Men däremot när/om de skulle återvända till jorden, DÅ hade man märkt vilka förskjutningar i tid som ägt rum. Om du förstår vad jag menar. 

2. [color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Att "det svarta hålet spottade ut McConaughey vid Saturnus" ser jag nog inte heller som en logisk lucka. Det är väl underförstått att de femdimensionella varelserna hjälpte honom tillbaka, på samma sätt som de byggde tesseracten åt honom.
[/font][/size][/color]
Mja, du har fortfarande problemet med syret i dräkten som rimligtvis borde tagit slut. Jag kommer inte ihåg om man får svar på hur länge han svävat omkring där dock, ska som sagt se den ikväll igen och tänka på det. Känns väldigt riskfyllt om de nu ville att han skulle överleva. Själv hade jag föredragit att han dog för jag hade som sagt stora problem med hela den avslutande delen.  

3. [color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Att det gick väldigt snabbt från att han hittade NASA till att han åkte reagerade jag också på. Å andra sidan var det rätt skönt tycker jag, sånt har man sett så ofta i andra filmer. Man förstod liksom redan den enorma vikten av uppdraget.[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Jo, det var skönt att filmen satte fart, men jag tyckte bara presentationen av det var väldigt slarvig. Jag vet inte, det känns som att Nolan gör sig själv en otjänst när han gör sin huvudkaraktär ovetandes om uppdraget vid filmens start. Man hade kunnat skriva om hela inledningen för att göra det mer troligt, för jag tycker inte det tillför någonting att han "snubblar in av misstag". 

4. "[/font][/size][/color][color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]love is the only thing that transcends time and space"[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Ja, du har helt rätt i att jag hade svårt för detta. Usch, säger jag bara. 

5. Paradoxen[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Ja, jag tänkte också på detta, men det finns ju teorier i att om tiden är relativ så är den inte linjär. Det finns i princip inget förflutet, nu eller framtid, åtminstone inte i den linjära formen vi ofta tänker på den, utan snarare sker allting samtidigt i en oändlig röra som våra mänskliga hjärnor inte kan förstå. Så på så sätt blir ju Cooper handlande och framtidens människor oskiljaktiga på ett sätt. Men ja, svårt att greppa helt klart. Just det hade jag inga problem med dock, det köpte jag :)

Och ja, musiken och det visuella var ju fantastiskt. Skådespelet var ok, i scenen när Cooper lyssnar på meddelandena tex var även det fantastiskt. Annars kändes det mer som ett något ytligt visuellt spektakel utan djup tyvärr. 
[/font][/size][/color]
2249 inlägg
för
2249 inlägg
Jag ber om ursäkt för hur inlägget ser ut, hoppas du kan läsa det ändå. Det verkar bli så när man kopierar text och klistrar in. 

Och nu när jag tänker på det. Vad tusan hade den indiska drönaren för funktion i filmen? 
983 inlägg
för
983 inlägg
1. Jag är helt med dig, mitt misstag. Mina tankar måste ha tagit en genväg genom ett maskhål ;)

2. Ja, jag hade nog också föredragit ett annat slut. Men med tanke på de framtida människornas extraoridnära förmågor tycker jag det är svårt att avvisa det som en logisk lucka. Ett billigt trick kan man ju tycka, men jag köper nog det. Fick man ens reda på att han blev "utspottad"? Jag minns inte riktigt. Annars kan de ju ha skapat ett nytt maskhål inuti tesseracten och på så vis föra honom tillbaka. Fast nu spånar jag bara haha.

3. Är också lite kluven till det som sagt. Undrar vad Nolans motiv till det är egentligen? Förmodligen dels för att få ner speltiden, men framför allt tror jag att han inte vill tappa publiken genom en massa vetenskapliga utläggningar på en och samma gång. Istället portionerar man ut bakgrundsfakta i många små doser under filmens gång. Men visst, det hade kunnat gjorts bättre, helt klart.

4. Hehe, det är nog en riktig vattendelare. Förmodligen också en indikator på om man gillar filmen eller inte, då det ju är det överordnade temat.

5. Ja det är den linjen jag är inne på i slutet. För att förtydliga så ser inte jag heller det som något problem. Även om det är en paradox så gör det inte något för mig - tvärtom väcker det bara intressanta tankegångar. På ett sätt kan man ju hävda (om man tänker på tiden så som vi primitiva 3D-människor upplever den) att de framtida varelserna skapar maskhålet för att försäkra sig om sin egen existens, eftersom de bara kan existera om människan löser gravitationsekvationen. Detta är ju dock också en paradox.

Ser man däremot tiden som något icke-linjärt (om 5D-varlserna faktiskt gör) behöver de ju inte försäkra sig om sin egen existens eftersom den helt enkelt finns enbart på grund av att den finns så att säga. Därför är deras motiv till att rädda mänskligheten inte lika tydligt. Men sett till filmen tema så är det förmodligen på grund av medmänsklighet och kärlek. De har ingenting att lära av de "ofullständiga" 3D-varelserna, men utan dem hade deras existens inte varit möjlig. Eller hade den det? Ja nu snurrade jag till det ordentligt.

Indisk drönare. Hehe ja du, kanske mest för att visa att it's not all USA in the future eller något :)
2249 inlägg
för
2249 inlägg
SPOILERVARNING!

2. Ja, alltså tessaract'en stängs och så dyker han upp utanför Saturnus... Så typ, på något sätt spottas han väl ut där. Jag håller med om att det inte direkt är en logisk lucka (för vem vet vilka förmågor framtidens människor har), men det är verkligen dåligt skrivet och känns som en easy out. 

5. De existerar för att Cooper räddar mänskligheten och Cooper räddar mänskligheten för att de existerar. Det är en nice liten mindloop man kan köra fram och tillbaka. Helt klart en intressant plot device. Det är förmodligen någon sorts fixed point in time som bara måste finnas för att universum inte ska falla ihop och implodera typ. Varken Cooper eller framtidens människor kan göra något åt det utan det bara är ett samband som existerar. Haha, ja, för oss stackars 3D varelser är det svårt att tänka på i de här banorna. 

6. Haha, Nolan ägnar typ 10-15 minuter på den där drönaren men den biten får aldrig någon payoff. Skumt!
2249 inlägg
för
2249 inlägg
Nu är den sedd för andra gången (är biomaskinist, annars hade jag inte sett den igen) och nu när jag visste vad jag hade framför mig tyckte jag om den mer faktiskt. Den är ju helt fantastisk emellanåt alltså... Flera av de punkterna jag tog upp finns visserligen där, men jag lät dem glida förbi den här gången. Tredje akten är fortfarande en total katastrof dock. VE-DER-VÄRDIG. 

Jag höjer min tidigare trea till en försiktig fyra. Slutet hindrar Interstellar från femman för all evighet. Fyfan! 

1567 inlägg
för
1567 inlägg
Oj, oj, oj här analyseras, dissekeras och vetenkapsförklaras som om Sheldon i Big Bang Theory var närvarande! :) För mig personligen så var filmen en upplevelse i flera aspekter! Att försöka förstå hela filmen fullt logiskt vore som att försöka göra detsamma med en David Lynch film! Det går nog inte och ska nog inte förstås helt ut för det är ju trots allt många teorier och teman som filmen berör! 

Spoiler varning! 

Filmen handlar om en framtid när jorden saknar resurser, ingenjörer finns till exempel inte längre i tjänst och alla är bönder! Detta sägs tidigt i filmen liksom att Matthews karaktär är en gammal Nasa pilot! Behöver vi verkligen få se mer astronaut förberedelse och se honom genomgå en massa träning?? Han e ju en gammal Nasa pilot!! Han har ju varit i rymden förr!! Jag tyckte det var ganska skönt att inte filmen föll i klyschan "året är 2055" (eller vad det nu än är för år) och att bara för att det är framtiden att det finns flygande bilar osv i samhället utan man nöjer sig med att antyda framtiden som filmen utspelar sig i genom att visa att det finns drönare som till och med blivit exotiska att man jagar dem genom fält! Och istället behålla en relativt realistisk ton på jorden och spara det mer orealistiska till senare i filmen. Det gör att åtminstone jag identifierar mig bättre och köper storyn om maskhål och dimensioner längre fram på ett annat sätt! Vi är trots allt i en framtid! Genidrag av Nolan skulle jag vilja påstå! 

Vissa vetenskapliga förklaringar får vi, genom honom, som publik för att förstå filmens  huvuddelar bättre! Maskhål, åldrande i dimensioner, andra planeter som det ska undersökas osv. Sedan är filmen en spelfilm och inte en dokumentär! Allt som de drar upp i filmen är vetenskapliga teorier och inget annat! Dessa teorier är än idag i sin vagga och inte helt bevisade eller skrivna i sten (inte ens relativitetsteorin eller strängteorin) så varför hänga upp sig på de detaljerna så pass att allt ska vara logiskt? Tiden kan ju förvandla sig till väldigt ologiskt för oss människor när vi kommer ut i rymden då tid inte existerar i den bemärkelsen vi är vana vid på jorden! Detta är trots allt en science fiction film! Science fiction är påhittad vetenskap om man översätter just orden Science och Fiction! 

Sedan skulle jag vilja påstå att på samma sätt som filmen är vetenskaplig så är den filosofisk och tar upp livet i sig självt! Jävligt djup med andra ord och självklart att man analyserar därtill, men att bara hänga kvar vid det vetenskapliga är att begränsa sig på en film som innehåller mer än så tycker jag! Ett exempel: Murph förstod att det var hennes pappa som var "spöket", helt enkelt för att hennes kärlek och relation till pappan var stark. De älskade varandra (Hollywood kan inte låta bli) som en far och dotter ska göra enligt normen. Genom filmen lider Matthew med att de skilde sig på det sättet de gjorde och genom att dottern förstår att det är han så får deras törn i relationen åter igen en helande cirkel att slutas igen! Det kallas "true love", ren kärlek och det är också något som filmen tar upp ibland nästan på ett religiöst sätt med Adam och Eva i symbolisk gestaltning genom Matthew och Hathaway som på nått sätt ska bli de nya kolonisatörerna i en annan galax! 

För mig var detta som sagt en upplevelse och bortsett storyn som jag i princip bara snackat om i mitt inlägg så fanns alla komponenter på plats på ett väl genomarbetat sätt, från fotot, via musiken och skådespelarna till ljudet, scenografin och ja allt!! Så jag anser att det är ett mästerverk och Nolans hittills bästa film på cv:et! :) 
2249 inlägg
för
2249 inlägg
[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]SPOILER![/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]SPOILER[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]1. Han har varit i rymden förr.[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Nope, han har flugit en gång tidigare och kraschade. "Professor, I barely left the stratosphere."  Att flyga ett rymdskepp är inte som att cykla, och speciellt i ett uppdrag av den här enorma tyngden. Men som sagt, jag hade inte behövt ha ett långt träningsmontage, nej, nej. Jag tycker bara Nolan gör sig själv en otjänst när han väljer att McConaugey ska vara ovetandes om uppdraget vid filmens start samt ha väldigt lite erfarenhet av rymdresor - även om han som du säger varit Nasa-pilot tidigare. [/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]2. Drönaren[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Fast han ägnar ganska mycket tid åt drönaren i en film som redan är 2 timmar och 50 minuter. Jag tyckte mest det var en rolig observation eftersom det inte finns någon poäng med det. [/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]3. Allt de drar upp i tiden är vetenskapliga teorier.[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Ja, och jag älskade den vetenskapliga aspekten av filmen. Var har jag klagat på det? :) Plus att det är skillnad på scifi och scifi. Interstellar bygger upp en värld grundad i verkligheten, som det mesta Nolan gör, och genom filmen förklarar han vilka regler vi har att förhålla oss till som publik. När han då själv bryter mot dessa regler då har det inget med scifi att göra eller att det skulle vara svårt att greppa, då har det med dåligt manusarbete att göra. Man måste hålla sig till de regler som existerar inom ens filmuniversum, och så länge man gör det får reglerna gärna var hur flippade som helst, men kom inte med några last minute outs.[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]4. Spöket[/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Ja, som sagt det är här filmen verkligen faller ihop för mig. Tyvärr alltså, jag vill gilla denna filmen men det blev olidligt dåligt efter att Cooper åkte in i det svarta hålet tycker jag. :) Från en 5a till en 2a i kvalitetssänkning alltså, haha. Men som sagt, det här är naturligtvis en smaksak. [/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Jag hade gärna sett att Cooper offrade sig själv för uppdraget där och faktiskt dog i det svarta hålet. Jag skulle vilja att plan A aldrig blev av och att Anne Hathaway fick bördan att återskapa mänskligheten på dr Edmunds planet. Kanske hade han kunnat vara vid liv och så får vi verkligen en symbolisk Adam och Eva, eller så är hon ensam, vilket också skulle vara snyggt. Jag hade gillat om filmen slutade på ett mer melakoliskt sätt. Nu blev det vara kladdigt och Holllywoodigt.   [/font][/size][/color]

[color=#393737=#393737][size=3=3][font=Lato, sans-serif=Lato, sans-serif]Och ja, hantverket i filmen är verkligen fantastiskt! Musiken var underbar verkligen. Hans Zimmers bästa kanske? [/font][/size][/color]

983 inlägg
för
983 inlägg
Anton: Kul att du gillade filmen lite mer den andra gången!

Dimman: Jag håller med dig om man gör bäst i att bara luta sig tillbaka och låta sig hänföras, men det är ändå intressant att diskutera filmens på detaljnivå. Det finns ju en hel del ingångar, speciellt om man som mig älskar sci-fi :)
1567 inlägg
för
1567 inlägg
Absolut! Filmen hade onekligen en massa olika vinklar och aspekter både på ett intellektuellt vetenskapligt plan och som symbolisk, filosofisk film! Gillar också genren, speciellt när hantverket är välgjort! :) 
165 inlägg
för
165 inlägg
SPOILERS   ;) 

Ojoj, imponerande diskussioner här inne! Mycket av det vetenskapliga snacket när det kommer till gravitation, tidsrelativitet och så vidare var rätt så invecklat för mig (själv känner jag mig mycket tryggare i den humanistiska-samhällsvetenskapliga världen...) Ni har redan tagit upp mycket av de detaljer jag själv ifrågasatte, plus andra som jag inte ens hade reflekterat över. Håller med om att Cooper inte kändes kompetent nog att få ansvaret över mänsklighetens framtid, till exempel.

Visst var det kvävet i jordens luft som höll på att ta slut? Jag kände absolut att jag skulle ha behövt textning på den här biofilmen, dels för att ljudet på biografen var av väldigt dålig kvalité (lät som en spräckt högtalare ibland vilket gjorde visknings-dialoger jobbiga att lyssna på, dessutom att det VERKLIGEN inte gjorde Zimmers musik rättvisa) samt att det var många vetenskapliga termer som var svåra att förstå ibland.

I alla fall, angående paradoxen ni skrev om ovan, att framtidsmänniskorna, "They", inte ens skulle kunnat leva i första hand för att hjälpa Cooper med vänner att komma igenom maskhålet och därmed försäkra deras egen existens, håller jag med om att den är problematisk. MEN, om nu tiden är relativ så kan ju den tidsperiod där filmen utspelar vara första gången då människans framtid på jorden är hotad, pga av något som sporrade luften att ändras så att grödor inte kan växa längre. I den framtiden som "They" lever i, hände aldrig detta och andra omständigheter har gjort att de lyckats leva till den fem-dimensionella framtid där de befinner sig nu och därmed möjligheterna är oändliga. Har jag missuppfattat diskussionen helt nu och skapat mig en egen liten teori som inte alls stämmer egentligen? Låt höra :)

Om jag nu lämnar den vetenskapliga delen av filmen och försöker tala lite om vad jag tyckte om den så var det absolut en bra film! Gav den en stark 4/5 här på Moviezine, men tycker som många andra att slutet drog ner betyget litegrann (hade också föredragit att Cooper skulle ha dött). Nolan skulle ha gjort mer tidsfördröjningarna, kanske lekt lite med galenhet kanske? Som redan nämnt ovan, killen som var helt själv på rymdstationen i 20-nånting år verkade helt oberörd när de andra kom tillbaka. Inte okay! Visst, de är vetenskapsmän och de VET att sådant kan hända, men de är också människor som är inrutade i ett sätt att tänka/leva. Jag gillade inte riktigt TARS heller, tyckte han såg ut som ett gående kylskåp och när hen styltade runt togs jag helt ut ur bioupplevelsen. Älskade Hans Zimmers score, gåshud! Gillade också det här med att lita på magkänslan och kärleken som visade sig övervinna alla naturvetenskapliga lagar i slutändan. 

2249 inlägg
för
2249 inlägg
SPOILER

Håller med dig om allt utom att magkänslan och kärleken övervinner allt-snacket, fy fan ;) 

Ang. paradoxen så tror jag inte riktigt det funkar så. Det du skriver låter som multiversum-teorin - vilket är något de aldrig tog upp i filmen. 

Dåtid                                                Nutid                                              Framtid
-------------------------------------------------------------------------------------------->

Så ser vi tiden, eller hur? Den rör sig framåt mot framtiden. Men i en högre dimension är tiden lika verklig som våra 3 dimensioner som vi lever i och där händer allting samtidigt - så det finns inget "först" om du förstår :) Framtidens människor hjälper Cooper samtidigt som Cooper försäkrar deras existens - och de fortsätter att göra detta i all evighet. 

Här är astrofysikern Neil deGrasse Tyson väldigt kortfattat om konceptet för detta. 

https://www.youtube.com/watch?v=R1cexcjdyIE
84 inlägg
för
84 inlägg
Någon kanske kan hjälpa mig att lösa det största mysteriet av alla, nämligen alla 5/5 och alla "mästerverk" hit och dit. Jag förstår nämligen inte ett dugg. Musiken är fantastisk, de visuella effektscenerna är fängslande och Chastain såväl som tjejen bakom barna-Murph gör bra ifrån sig. Men vad mer är positivt?

Den är Prometheus-dum emellanåt, Michael Caine och Mcconaughey går på auto och filmen känns alldeles för ambitiös för den story och det manus man snickrat ihop. Nolan verkar ha tänkt stort vad gäller teorin men haft tunnelseende i utförandet. Han väljer av någon anledning att strypa filmens potential som vacker rymdsaga, genom att ägna för mycket av speltiden åt att filma på Island och liknande existerande platser. Problemet blir detsamma som i TDKR där man förstör illusionen av ett fiktivt Gotham genom att så tydligt visa att man befinner sig i New York. Kilometerhöga vågor är maffigt i ett par sekunder, men vart är fantasin? Istället för att ge oss storslagna tolkningar av universums mysterier måste man istället dras med massa kyligt prat om relativitetsteorier fram och tillbaka, karaktärer man fullständigt struntar i och en i mitt tycke oerhört irriterande Anne Hathaway. Och låt oss inte glömma de där två robotarna.... 

Missförstå mig inte, filmen är inte genomusel och den har verkligen sina stunder. Men ser man bortom musiken och all sentimentalitet finns bara ett trist försök till en ny 2001 som fullständigt slösar bort sin potential. 
2249 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2249 inlägg
Själv tyckte jag Anne Hathaway var grym, likaså McConaughey, även om han verkade köra lite väl mycket True Detective-trix emellanåt. Är det trendigt att hata på Hathaway eller whats up? :) 

165 inlägg
för i svar på Anton s inlägg
165 inlägg
Aaaaaaahh... Ja, då faller ju min lilla teori. Och paradoxen är fortfarande ett faktum. Tack för att du tog dig tid att förklara så bra! Himla snällt. 
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden