12 tips till manusförfattare

30 Oktober 2014 | 12:00

12 hemliga tips till manusförfattare

Mikael Cross, filmproducent bakom bland annat kommande "Vitt skräp" med Ola Rapace, avslöjar vad producenter söker efter i nya manus.

I USA kan det vara upp till tio personer som sitter och skriver ett filmmanus och ännu fler när det gäller komedier. Av dessa kanske en till tre personer får credit i filmen. Resten köps ut. Att ha tio av USA:s bästa manusförfattare i sitt team gör inte bara filmen ofantligt mycket dyrare, utan kvalitén på manuset till många filmer med dessa team kommer därför oftast upp till en riktigt hög nivå.

I Sverige har vi tyvärr inte råd att ta in tio av de bästa manusförfattarna för en film, och de bästa manusförfattarna är tyvärr så pass få att du kan räkna dem på dina tio fingrar. Det vanligaste upplägget är att producenten tar in en eller två manusförfattare som tillsammans får jobba med en dramaturg och de som anses vara bäst får de flesta jobben.

Om du är ny som manusförfattare så får du hoppas på att du inte bara har talang utan även en stor portion tur och tajming för att få in en fot i branschen. För att öka dina möjligheter att få uppmärksamhet från en producent oavsett om du är ny eller inte så får du här 12 tips på vad vi producenter brukar titta extra noga på i ett manus (och helhet) som du kan ha med dig i bakhuvudet nästa gång du skriver ett manus. 

De främsta anledningarna till att ett manus slängs i papperskorgen brukar trots allt bero på att manusförfattaren inte tänkt på att ha med en eller flera av dessa punkter i sitt manus. 

De 12 hemliga tipsen


1. Det första du måste ha svar på är varför ska den här historien/storyn göras till film? Har du inte svaret så har du problem. Tänk själv alla gånger du sett på en riktigt dåligt film och ställt dig undrandes hur fan de lyckades få till en film av den där historien...

2. Finns det något unikt med historien/stilen av filmen som man inte sett förut?

3. En bra film har tre grundläggande stenar att byggas upp på och som publiken borde uppleva under filmens gång. En bra balanserad film är underhållande. Genom filmen får tittarna känna av olika känslor (glädje, ilska, sorg, nyfikenhet etc.) och en mening/djup. 

I  USA är de riktigt bra på att göra film som har alla dessa tre grundstenarna. Underhållning,  känslor och mening/djup. I Sverige är det vanligt att filmerna missar att ha med den underhållande delen och istället fokuserar mer på känslor och meningen/djupet. En bra uppbyggd film (enligt mig) ska helst ha alla tre beståndsdelarna.

4. Är handlingen logisk? Se till att filmens historia inte är för långsökt. Som ett känt uttryck så fint nämner det "Keep it simple stupid".

5. Visa tittarna varför karaktärerna i filmen gör som de gör. Det måste vara logiskt till att karaktärerna beter sig på ett visst sätt. 

6. Se över ditt manus tills du känner att balansen mellan framåtrörelse och karaktärsfördjupning känns rätt. 

7. Undvik klichéer.

8. Hur ser slutet ut? Finns det ett klimax? Blir tittarna känslomässigt indragna?

9. Vem är målgruppen för manuset? Är manuset anpassat efter målgruppen ?

10. I Sverige har vi tyvärr inte råd med manus som har massvis med olika inspelningsplatser/miljöer, action etc. så se till att manuset även är inspelningspraktiskt.

11. Korta manuset!! Håll det helst till ca 90-100 sidor.

12. Skippa egot. Jobba gärna tillsammans med andra på manuset.

Källa: MikaelCross.se